Przygotowanie maszyn do zimy. O czym trzeba pamiętać?

Autor: Michał Tarczyński 26 listopada 2022 18:50

Przygotowanie maszyn do zimy. O czym trzeba pamiętać? W zależności od dostępnych pomieszczeń i środków finansowych mamy do dyspozycji różne miejsca do przechowywania swoich zasobów sprzętowych. / fot. shutterstock

Nadchodząca zima a wraz z nią ujemne temperatury i opady śniegu to nieodzowny element w naszej szerokości geograficznej. Nie mamy wpływu na to czy jej przebieg w danym sezonie będzie łagodny czy pokaże swoje najcięższe oblicze, ale tak jak w sposób dla nas naturalny zabezpieczamy siebie poprzez stosowny ubiór, tak niestety często zapominamy o maszynach, na które zima także ma wpływ.

W zależności od dostępnych pomieszczeń i środków finansowych mamy do dyspozycji różne miejsca do przechowywania swoich zasobów sprzętowych. Najbezpieczniejszym pod chyba wszystkimi względami jest przechowywanie w garażach lub komórkach/składzikach z racji na to że chroni nie tylko z góry przed opadami deszczu, śniegu i gradu ale też z boków. Dodatkowo w pomieszczeniach przeważnie jest nieco wyższa temperatura niż na zewnątrz. Idealne rozwiązanie to gdy mamy garaż ogrzewany ale to luksus na który stać niewielu.

O tym zadbać o opryskiwacz przed zimą przeczytasz w artykule: Jak zadbać o opryskiwacz przed nadejściem mrozów?

Przechowywanie maszyn pod wiatą 

Wiata jest optymalnym miejscem pod względem kosztów inwestycji, nie są wymagane takie pozwolenia jak przy większych garażach. Spełnia podstawowe funkcje ochrony przed opadami deszczu, śniegu i gradu. Dodatkowo ogranicza działanie promieni UV i nagrzewanie. Zaletą takich konstrukcji często jest też możliwość przeniesienia w inne miejsce jeżeli zaistniała by taka potrzeba.

Przechowywanie maszyn pod „chmurką” - jak przygotować miejsce?

Jeżeli nie mamy możliwości przechowywania maszyn w pomieszczeniach zamkniętych lub pod zadaszeniem warto chociaż niewielkim nakładem przygotować miejsce pod chmurką.

Zaczynając od podłoża - im bardziej utwardzone i suche tym lepiej. Delikatnie pochyły teren korzystnie wpłynie na oprowadzenie wody spod maszyny w trakcie i po opadach. Najgorszym miejscem jest wysoka trawa poprzez to że utrzymuje wilgoć co sprzyja korozji elementom metalowym. Przed odstawieniem maszyny możemy przygotować miejsce na kilka prostych sposobów. Miejsca przyległe do budynków w większości przypadków są miejscami najbardziej optymalnymi.

Usunięcie trawy to czynność nie wymagająca nakładów finansowych ani dużych nakładów sił, a znacząco przyczyni się do utrzymania prawidłowej kondycji maszyn. Dodatkowo można wykonać  oprysk środkiem chwastobójczym. Utwardzenie terenu betonem lub kostką jest najlepszą możliwością ale też najbardziej kosztowną. Alternatywnie wysypanie podłoża żwirem, gruzem czy nawet piachem też jest dobrym pomysłem. Przed naniesieniem materiałów sypkich warto odizolować je od ziemi agrotkaniną żeby unikać przerastania chwastów. W przypadku braku możliwości utwardzenia warto podłożyć chociaż deski tak aby odizolować maszynę od ziemi i ograniczyć zapadanie w grunt ciężkich maszyn. Jeżeli maszyna posiada koła pompowane przed odstawieniem należy skontrolować ciśnienie i na dłuższy postój podstawić kobyłki lub nawet cegły w taki sposób by maszyna stała stabilnie a koła były delikatnie nad ziemią. Pozwoli to uniknąć w ten sposób odkształcenia się ogumienia.

Niektóre sprzęty warto przykryć folią ale uwzględniając to, że zalegający śnieg swoje waży i po przykryciu folią na dużej powierzchni może spowodować dodatkowy nacisk.

Zimowanie maszyn - jak przygotować maszyny do zimy? 

Podstawową kwestią jest woda która zamarza w ujemnych temperaturach a wraz z tym zwiększa swoją objętość co może prowadzić do poważnych zniszczeń. Pomijając oczywiste kwestie jak zakręcenie dopływu wody do ujęć zewnętrznych i spuszczenie wody z instalacji, warto przejrzeć maszyny pod kątem obecności wody w układach. W maszynach takich jak ciągniki, kombajny i inne pojazdy silnikowe przede wszystkim układ chłodzenia powinien być napełniony płynem chłodniczym o odpowiednio niskiej temperaturze zamarzania. Obecność wody w tym miejscu może doprowadzić do poważnych i kosztownych awarii. Pozostałe elementy które wato skontrolować pod kątem obecności wody to układy spryskiwania szyb, zakamarki w których zbiera się woda, pojemniki na inne płyny eksploatacyjne. Wszelkie pojemniki na wodę powinny być opróżnione lub uzupełnione cieczą o niskiej temperaturze zamarzania.

Układy paliwowe - jak zadbać o nie na zimę?  

W pojazdach zasilanych olejem napędowym warto zatankować na ten okres tak zwane paliwo „zimowe” - dostępne na stacjach od 1 listopada do końca lutego - do minimum połowy zbiornika. Nie warto zostawiać pustego zbiornika i jeździć cały czas na rezerwie ponieważ powietrze w zbiorniku pod wpływem zmian temperatury może się skraplać i w ten sposób woda będzie dostawać się do układu paliwowego co może przyśpieszyć korozję baku. Należy też zachować umiar, na okres postoju lepiej nie tankować pod sam „korek”. Optymalna wartością jest 1/2-3/4 pojemności baku.

Nowe silniki wyposażone w system AdBlue są dodatkowo narażone na zamarzanie tej cieczy. AdBlue to roztwór wodny mocznika przez co ma on stosunkowo niską temperaturę zamarzania która wynosi tylko -11 stopni Celsjusza. W okresie zimowym zaleca się tankowanie do połowy objętości zbiornika.

W przypadku urządzeń zasilanych benzyną sprawa ma się nieco odmiennie. W przeciwieństwie do diesli silniki benzynowe czyli o zapłonie iskrowym maja zdecydowanie łatwiejszy rozruch w ujemnych temperaturach ale podczas długiego postoju są narażone na „wietrzenie” paliwa.

W takich układach na dłuższy postój zaleca się pozostawienie małej ilości paliwa lub spuszczenie go całkowicie. Przed ponownym uruchomieniem po długim postoju należy zalać „świeże” paliwo.

Smary i oleje - przygotowanie do zimy 

Jak wiadomo środki smarne i oleje mają właściwości hydrofobowe przez co odpychają wodę.

Warto skorzystać z tych właściwości i uzupełnić poziom olejów i odpowiednio nasmarować wszystkie elementy tego wymagające przed odstawieniem na zimę. Często przy tej czynności warto posiłkować się instrukcją obsługi bo odnalezienie wszyskich punktów konserwacji i poszukiwanie kalamitek/smarowniczek może być zabawą na kilka godzin.

Elementy gumowe i węże

Guma jako materiał elastyczny po latach często parcieje a w miejscach naruszonej struktury może zbierać się woda i przyśpieszać jej degradacje. Regularna konserwacja wszelkich połączeń gumowych, opon, uszczelek, węży znacząco wydłuży ich żywotność i trwałość. Elementy gumowe na dłuższy postój warto zabezpieczyć nie tylko przed mrozem i opadami ale też przed promieniami UV. Elementy gumowe często prozaiczne, małe i na pozór mało znaczące w przypadku zaniedbań konserwacyjnych najczęściej dają o sobie znać w najmniej oczekiwanym momencie.

Korozja niezabezpieczonego metalu

Elementy zrobione z metali dobrze żeby były oczyszczone szczególnie z resztek ziemi i roślinności, które „trzymają” wilgoć i przyśpieszają korozje. Fragmenty maszyn które mają uszkodzona powłokę lakierniczą najlepiej zabezpieczyć specjalna farbą do danego rodzaju metalu. Większość metali bez zabezpieczenia dodatkową powłoką szybko koroduje. Poza nieestetycznym wyglądem może to powodować później pracę z większymi oporami i szybsze zużycie sprzętu.

Bardzo często koszty prawidłowej konserwacji są dużo mniejsze niż naprawa zużytych maszyn nie wspominając o wymianie na nowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

AGROTECHNIKA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI