Przygotowanie ciągnika do wiosennych prac. Od czego zacząć?

Autor: www.sadyogrody.pl 24 lutego 2022 08:12

Przygotowanie ciągnika do wiosennych prac. Od czego zacząć? Jak przygotować ciągnik sadowniczy do sezonu?/ fot. shutterstock

Zbliża się wiosna i początek prac w sadzie. Z początkiem nowego sezonu ciągnik powinien być gotowy do niezawodnej pracy.

Podstawą przygotowania ciągnika przed sezonem powinno być dokonanie napraw usterek, które wynikły pod koniec sezonu lub wcześniej, jednak nie było czasu na zajęcie się nimi. Warto też przejrzeć kluczowe podzespoły ciągnika pod kątem poprawnego działania.

Ciągnik sadowniczy gotowy do pracy

Przed sezonem powinniśmy sprawdzić działanie instalacji elektrycznej – przede wszystkim oświetlenia. Ponadto przyjrzyjmy się pracy silnika, sprzęgła i skrzyni biegów – czy nie wydają podejrzanych dźwięków, a dźwignie sterujące pracują poprawnie. Koniecznie powinniśmy też sprawdzić pod kątem wycieków silnik, skrzynię przekładniową, zwolnice oraz przednią oś oraz układ paliwowy.

Poza naprawami wykonujemy podstawowe zabiegi konserwacyjne. Pierwszą czynnością będzie uzupełnienie smaru we wszystkich punktach. Zajrzyjmy do instrukcji, która wskaże nam liczbę i umiejscowienie wszystkich miejsc smarowania. Warto to zrobić, aby nie pominąć żadnego podzespołu. Kolejną ważną czynnością będzie spuszczenie osadów z odstojników filtrów paliwa, jeśli w danym ciągniku jest taka możliwość. Następnie sprawdzamy poziomy płynów: olejów w silniku, skrzyni przekładniowej i ew. zwolnicach, oraz w przedniej osi (mechanizm różnicowy i ew. zwolnice). Kontroli wymaga też poziom płynu chłodniczego. Poza płynami sprawdzamy ciśnienie w ogumieniu, a jeśli ciągnik wyposażono w pneumatyczną instalację hamulców przyczepy, spuszczamy skondensowaną wodę ze zbiornika powietrza.

To podstawowy zakres prac, które powinniśmy przed sezonem wykonać w każdym ciągniku. Jeśli według licznika godzin zbliża się czas wymiany płynów, powinniśmy wykonać je zawczasu, aby nie zawracać sobie tym głowy w sezonie.

Wymiana oleju silnikowego i filtrów

Podstawowym, najczęściej wymienianym płynem będzie olej silnikowy (wraz z filtrem). W zależności od modelu wymieniamy go co 250 – 500 godzin pracy. Warto dobrze wczytać się w książkę obsługi, gdyż nierzadko sprzedawcy zalecają wymianę co 250 h, gdy tymczasem w danym modelu olej silnikowy możemy wymieniać co 500 h. Ważnym jest też aby użyć odpowiedniego oleju, o zalecanej przez producenta silnika lepkości (np. 10W40, 10W30 i inne) oraz klasie jakościowej (np. API CG, ACEA B4, ACEA E3 i inne). Wymagane normy znajdziemy w książce obsługi. Poświęcając jej kilka chwil możemy znacznie zaoszczędzić na kosztach utrzymania sprzętu poprzez dobór tańszego oleju, spełniającego wymagane parametry. Niestety oleje „firmowe”, które kupimy w salonie sprzedaży ciągnika są zwykle kosztowne. Zastosowanie lubrykantu o wymaganych parametrach jest szczególnie ważne przy wydłużonych okresach między przeglądami (co 500 h).

Równolegle z wymianami oleju silnikowego i jego filtra zwykle wymieniamy też filtry paliwowe oraz powietrza. Nieco rzadszej (zwykle co ok 1000 godzin pracy) obsługi wymagają przekładnie ciągnika. Dokonujemy tu wymiany oleju przekładniowego i hydraulicznego (najczęściej tę rolę pełni jeden olej typu UTTO lub STOU) w skrzyni przekładniowej. Równocześnie wymagane jest oczyszczenie lub wymiana filtrów. Ponadto zmieniamy olej hydrauliczny w przedniej osi oraz płyn chłodniczy.

Części do traktorów na GieldaRolna.pl!

Doboru oleju w przekładniach dokonujemy w ten sam sposób jak do silnika, czyli szukamy płynu spełniającego normy lepkościowe i jakościowe wymagane przez producenta, które znajdziemy w książce obsługi. Różnica polega jedynie na zastosowaniu innych klas lepkości i jakości w olejach przekładniowych. Do przednich mostów będą to oleje przekładniowe, np. o lepkości 80W90 i klasie jakości API GL-4, czy GL-5. W skrzyni przekładniowej najczęściej stosowane są oleje hydrauliczno – przekładniowe (UTTO). Tu również określana jest klasa jakościowa (API GL-4, GL-5), nie zawsze natomiast wymagana jest konkretna lepkość. W skrzyni przekładniowej może być również zastosowany olej STOU, czyli uniwersalny olej silnikowo – przekładniowo – hydrauliczny. Jeśli producent zaleca do przekładni taki płyn, ze specyfikacją np. 10W30, bardzo ważnym jest abyśmy nie użyli tu zwykłego oleju silnikowego 10W30, tylko uniwersalny olej STOU 10W30.

Próbując dobrać odpowiedni olej do naszego ciągnika możemy spotkać się z sytuacją, kiedy w instrukcji obsługi nie są podane normy, które powinien spełniać olej, tylko zalecany jest konkretny płyn wybranej marki. Zastosowanie akurat tego konkretnego oleju może być kłopotliwe ze względu na dostępność, a nierzadko i cenę. W takiej sytuacji warto sprawdzić jakie normy spełnia polecany olej (znajdziemy te informacje w internecie) i dobrać produkt innej firmy, spełniający te same normy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

AGROTECHNIKA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI