Paliwa zimowe – czym się charakteryzują?



Farmer.pl - 12 grudnia 2019 09:53


Znacząca zmiana w pogodzie wymusza na sprzedawcach paliw oferowanie tzw. paliw zimowych. Czym właściwie jest paliwo zimowe. Czym różni się od swojego letniego odpowiednika, a także dlaczego warto je tankować? - informuje farmer.pl.

Wszystkie 3 najpopularniejsze paliwa w Polsce – olej napędowy, benzyna i gaz LPG występują w zimie w nieco zmodyfikowanym składzie, który pozwala na bezproblemową eksploatację pojazdu nawet przy niskich temperaturach.

Benzyna jest zdecydowanie najmniej kłopotliwym paliwem. Zimowa aura oznacza w jej przypadku pogorszenie prężności par, a tym samym słabsze właściwości rozruchowe.

Gaz LPG zimą jest droższy, a to dlatego, że mieszanka propanu i butanu jest dobierana tak, by zwiększyć zawartość propanu, który jest gazem lotnym, droższym od butanu.

Na największe problemy narażeni są posiadacze pojazdów z silnikami Diesla. W przypadku tego paliwa najważniejszym parametrem jest CFPP – temperatura zablokowania zimnego filtra. Określa on najniższą wartość, poniżej której w paliwie wytrącają się kryształy parafiny blokujące przepływ oleju napędowego przez filtr.

Zimowy olej napędowy

Zimowy olej napędowy dzięki różnym dodatkom uszlachetniającym ma CFPP na poziomie -20, przejściowy -10, a letni 0 st. Celsjusza. Oznacza to, że letnie paliwo pozostające w baku nawet przy nieznacznych przymrozkach będzie skutkowało problemami z rozruchem. Możliwość bezproblemowego stosowania zimowych paliw przy ujemnych temperaturach jest wynikiem dodania do jego składu licznych dodatków uszlachetniających, w tym środków depresujących. 

O zatankowaniu zimowego oleju napędowego pamiętajmy w sytuacji gdy spodziewamy się eksploatacji ciągnika przy ujemnych temperaturach. Ponadto, jeśli zbliża się termin wymiany filtra paliwa, warto dokonać jej przed zimą, gdyż w ten sposób poprawimy sprawność układu zasilającego silnik.

Więcej na www.farmer.pl