Nie ma innej drogi niż rolnictwo zrównoważone - wywiad z Adamem Kopyściem z firmy Bayer

Autor: Krystyna Zagórska/ www.sadyogrody.pl 02 marca 2020 11:25

Nie ma innej drogi niż rolnictwo zrównoważone - wywiad z Adamem Kopyściem z firmy Bayer Adam Kopyść, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju biznesu na Europę Środkową w firmie Bayer

- Nie ma innej drogi niż rolnictwo zrównoważone, czyli minimalizacja wpływu rolnictwa na środowisko przy zachowaniu opłacalności produkcji rolnej. Jako społeczność rolnicza musimy zmianę myślenia zacząć od siebie – mówi w rozmowie z serwisem sadyogrody.pl Adam Kopyść, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju biznesu na Europę Środkową w firmie Bayer. Rozmówca opowiada o kampanii społecznej „Jest Rolnik, Jest Żywność”, przełamaniu mitów i stereotypów krążących wokół wizerunku rolnika oraz środków ochrony roślin, a także o przyczynach i następstwach wycofywania z rynku substancji czynnych.

W ostatnim czasie w pozytywnym sensie zostaje odczarowany wizerunek rolnika jako grupy zawodowej. Jakie jest Pana zdanie na ten temat? Jakie czynniki na to wpłynęły?

Zmiana następuje, ale powoli i jest jeszcze wiele do zrobienia. Dlatego w ramach kampanii społecznej „Jest Rolnik, Jest Żywność” w mediach społecznościowych staramy się w przystępny sposób przypominać Polakom, że żywność nie rośnie na sklepowych półkach czy w naszych lodówkach, ale trafia na nasze stoły dzięki ciężkiej pracy rolników. Wyjaśniamy, czym w praktyce jest rolnictwo, z czym zmagają się osoby w nim pracujące i – co bardzo ważne dla mieszkańców miast – jak rolnicy dbają o środowisko. Zachęcamy też osoby z miast i miasteczek do zostania „miejskim rolnikiem”, czyli hodowania roślin nawet na balkonie czy parapecie, bo wierzymy, że pomaga to w zrozumieniu codzienności rolników.

W badaniu przeprowadzonym na potrzeby akcji „Jest Rolnik, Jest Żywność” - 36 proc. mieszkańców największych miast w Polsce potwierdza, że rolnicy dbają o środowisko i dobrostan zwierząt, ale taki sam procent – nie ma wiedzy w tym zakresie. W jakim kierunku warto zmierzać i jakie działania podejmuje firma Bayer, aby poprawić świadomość mieszkańców miast w tym zakresie?

Nie ma innej drogi niż rolnictwo zrównoważone, czyli minimalizacja wpływu rolnictwa na środowisko przy zachowaniu opłacalności produkcji rolnej. Jako społeczność rolnicza musimy zmianę myślenia zacząć od siebie.

W firmie Bayer już rozpoczęliśmy działania w celu wprowadzenia bardziej zrównoważonego modelu biznesowego. Oparty jest on na naszych indywidualnych rozwiązaniach, czyli technologii cyfrowej, odmianach nasion i środkach ochrony roślin, mających na celu skuteczną pomoc rolnikom oraz zmniejszenie wpływu na środowisko. W zeszłym roku ogłosiliśmy nasze globalne cele zrównoważenia do 2030 r., czyli redukcja o 30% wpływu ochrony roślin na środowisko oraz ograniczenie polowej emisji gazów cieplarnianych na kilogram plonów o 30%.

Bardzo cieszy mnie to, że w portfolio Bayera jest coraz więcej produktów zrównoważonych. Na przykład, wprowadzamy obecnie do Polski nowe rozwiązanie cyfrowe Climate FieldView, promujemy odmiany nasion ograniczające zużycie azotu i odporne lub tolerancyjne na agrofagi, inwestujemy w środki biologiczne i chemiczne do ochrony roślin zmniejszające liczbę zabiegów, a także prowadzimy kampanie informacyjne: dla rolników „Grunt to bezpieczeństwo”, a dla mieszkańców miast „Jest Rolnik, Jest Żywność”.

W jaki sposób można wykorzystać media społecznościowe w budowaniu pozytywnego wizerunku rolnika wśród konsumentów i mieszkańców miast? Skąd pomysł na zaangażowanie w akcję „Jest Rolnik, Jest Żywność” znanych osób, powiązanych w przeszłości z rolnictwem? Z jakim oddźwiękiem spotkała się ta kampania?

Co ciekawe, historie indywidualnych rolników okazały się bardziej popularne wśród obserwujących profile „Jest Rolnik, Jest Żywność” na Facebooku i Instagramie niż wywiady ze znanymi osobami. Drzemie w tych osobistych historiach rolników olbrzymi potencjał, a media społecznościowe są świetnym i łatwo dostępnym kanałem na ich promocję. Innymi słowy, poznanie wirtualnie rolnika może burzyć stereotypy i budować sympatię wśród nie-rolników. 

Skąd czerpie Pan pomysły i inspiracje do działania ?

WIĘCEJ NA TEMAT

AGROTECHNIKA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.