PZPO: W 2016 r. sprzedano 114 tys. opon rolniczych w Polsce

Autor: www.sadyogrody.pl/pr 10 maja 2017 14:07

PZPO: W 2016 r. sprzedano 114 tys. opon rolniczych w Polsce fot. Pixabay

W 2016 roku sprzedano w Polsce blisko 114 tys. opon rolniczych. Ich wymiana w ciągniku to znaczny koszt, dlatego dobór odpowiednich opon jest istotny. Właściwy typ ogumienia do ciągnika pozwala na redukcję kosztów eksploatacji pojazdu – na przykład użycie opon radialnych zamiast diagonalnych może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 10-15 proc. - informuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego.

Duża część energii uzyskanej ze spalania paliwa w maszynach rolniczych zużywana jest na przemieszczanie po polu – kluczowe jest, aby energię tę wykorzystać jak najefektywniej. Źle dobrane bądź nieprawidłowo eksploatowane ogumienie może skutkować utratą przyczepności i sprawi, że pojazd będzie się ślizgać po miękkim podłożu. Taki sam efekt powoduje nieodpowiednie ciśnienie w kołach – co dodatkowo wpływa na ich szybsze zużywanie.

Jak wynika z badań, po przekroczeniu 50 proc. procent zużycia klocków na oponie pojawiają się największe spadki sił trakcyjnych – wartość ta jest także uznawana za graniczną, jeżeli chodzi o żywotność ogumienia w maszynach rolniczych. Dalsze ścieranie bieżnika negatywnie wpływa na ekonomię jazdy – zarówno po miękkim gruncie, jak i po utwardzonych drogach. Zużyta opona skutkuje wzrostem uślizgu i niepotrzebnym zużyciem paliwa, które nie przekłada się na efektywne przemieszczanie po polu. Również na asfalcie – z powodu wzrostu tarcia o podłoże – brak bieżnika powoduje większe spalanie - informuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego.

Ciśnienie to kolejny ważny parametr w kołach, który wpływa na spalanie w trakcie jazdy po nieutwardzonym terenie. W tym przypadku niższe ciśnienie w oponach pozwala uzyskać optymalną przyczepność pojazdu i zredukować poślizg. Idealnie nadają się do tego opony radialne – ich budowa powoduje, że odkształcają się w odpowiedni i kontrolowany sposób, zwiększając tym samym pole odcisku w glebie. Dzięki temu powierzchnia, po której porusza się pojazd z takim ogumieniem ugniatana jest w mniejszym stopniu, a właściwości trakcyjne opony wzrastają.

- Właściwe opony w ciągniku – na przykład użycie opon radialnych zamiast diagonalnych – pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o 3-12%, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji pojazdu. Oczywiście sam typ ogumienia to nie wszystko, równie ważna jest jego właściwa eksploatacja – czyli odpowiednia konserwacja, optymalny rozkład ciężaru czy właściwe ciśnienie w kole. Szczególnie ten ostatni parametr jest często nieprawidłowo ustawiany – nagminne jest stosowanie zbyt dużego ciśnienia przy pracy w polu, a najczęściej wystarczy do tego od 1 do 1,6 bara. Producenci opon w specyfikacji produktu dokładnie opisują parametry jego użytkowania, które uwzględniają wiele czynników, takich jak rodzaj pracy, masa traktora czy jego prędkość – dlatego w interesie użytkowników jest dokładne zapoznanie się ze wskazaniami oraz ich stosowanie – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI