Polacy wciąż odżywiają się nieprawidłowo, mimo wzrostu spożycia owoców i warzyw

Autor: www.sadyogrody.pl/pr 19 kwietnia 2016 12:40

Polacy wciąż odżywiają się nieprawidłowo, mimo wzrostu spożycia owoców i warzyw W Polsce po raz pierwszy od dawna wzrosło spożycie warzyw, owoców i ich przetworów / fot. shutterstock

W Polsce po raz pierwszy od dawna wzrosło spożycie warzyw, owoców i ich przetworów. Wciąż jednak są to wzrosty niewystarczające w stosunku do zaleceń ekspertów. Dlaczego Polacy wciąż nie odżywiają się prawidłowo?

W Polsce, od kilku lat prowadzone są akcje, które mają nieustannie przypominać, edukować oraz propagować zdrowe postawy żywieniowe wśród różnych grup społecznych. Działania takie podejmowane są zarówno przez agencje rządowe, jak i stowarzyszenia producentów różnych branż. „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, „Zboże smakuje i inspiruje", „Owoce i warzywa w szkole” - to tylko niektóre z nich.

Okazuje się jednak, że mimo podejmowanych działań edukacyjnych i coraz większej świadomości, większość z nas wciąż nie stosuje się do zaleceń ekspertów odnośnie zdrowego odżywiania. 

Jak zauważyła prof. Krystyna Gutkowska, dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW, większość Polaków ma świadomość zaleceń ekspertów, co do zdrowego sposobu odżywiania. - Za wzrostem świadomości następują co prawda zmiany w nawykach żywieniowych, jednak jest to długotrwały proces, i to pomimo wielu akcji edukacyjnych podejmowanych przez różne organizacje. Zmiany trybu życia i sposobu odżywiania przychodzą nam z dużym trudem. Widać to na przykład w badaniach rynkowych dotyczących grup produktów, które zalecane są przez ekspertów jako podstawa zdrowego żywienia, czyli w konsumpcji warzyw, owoców i ich przetworów, w tym soków.

- Mimo przeprowadzanych od lat działań edukacyjnych spożycie tych produktów w Polsce jest wciąż zbyt niskie. Oczywiście, akcje prowadzone konsekwentnie i systematycznie, zaczynają przynosić efekty – po obserwowanym spadku spożycia tych produktów od 2002 roku, w ostatnim sezonie 2014/15 odnotowaliśmy wreszcie wzrost spożycia owoców i ich przetworów z 41,88 kg na osobę w sezonie 2013/14 do 43,50 kg/osobę w sezonie 2014/15, podobnie nastąpił także wzrost spożycia warzyw i ich przetworów z 58,74 kg na osobę w sezonie 2013/14 do 59,10 kg na osobę w sezonie 2014/15 - wylicza Gutkowska.

Jak mówi, są to wzrosty, które cieszą, jednak wciąż daleko nam do pełnej realizacji zaleceń ekspertów w tej kwestii. Szukamy różnych wymówek, by do znanych nam rekomendacji się nie stosować. Brak czasu spowodowany pędem naszego życia, zaczynanie realizacji postanowień dotyczących zdrowego odżywiania „od poniedziałku”, aby już po 2 dniach wrócić do starych przyzwyczajeń, to tylko niektóre z nich. Szczególnie jednak niepokoi brak stosowania zasad zdrowego żywienia wśród matek, które kształtują nawyki żywieniowe przyszłych pokoleń, i to pomimo faktu, że zdają sobie sprawę z negatywnych konsekwencji nieprawidłowego odżywiania - dodaje ekspertka.

- Oprócz braku czasu (wskazało go 51 proc.), matki, jako jedną z wymówek podają np. fakt, że ich dziecko nie lubi warzyw lub owoców (wskazało tak 10 proc. badanych). Jak widać nie lubimy i boimy się zmian, uważamy, że są kosztowne, a także czaso- i pracochłonne. A przecież nie musimy wszystkiego robić od razu. Możemy metodą małych kroków wprowadzać zmiany w swoich przyzwyczajeniach żywieniowych i trybie życia. Na początek możemy zacząć np. od zjadania jabłka lub wypijania szklanki soku owocowego do śniadania oraz powiedzmy wybrania się na dłuższy spacer, chociaż raz w tygodniu. Potem, można dodać do tego np. kilka małych marchewek lub szklankę soku warzywnego na drugie śniadanie i wizytę w klubie fitness raz na tydzień - zaleca. 

Z kolei Dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywości i Żywienia powiedziała, że Instytut Żywności i Żywienia od wielu lat angażuje się i chętnie wspiera akcje propagujące zdrowe odżywianie. - Cenne są zwłaszcza inicjatywy skierowane do matek, które także szukają różnych sposobów, aby wprowadzać zdrową dietę w swoich domach. Przypomnę, że eksperci z całego świata, w tym z naszego Instytutu, nieustannie podkreślają, że aby cieszyć się dobrym zdrowiem należy spożywać minimum 400 g owoców lub warzyw każdego dnia w 5 porcjach, z czego jedną (ok. 200 ml) może stanowić szklanka soku. Nie jest więc dobrą wymówką ani brak czasu, ani fakt, że dziecko owoców czy warzyw nie lubi. Na rynku istnieje przecież bogata oferta tych produktów, a także soków i nektarów o najróżniejszych smakach. Jeśli my lub nasze dzieci nie lubimy konkretnego warzywa czy owocu możemy skorzystać z innego produktu z tej grupy lub soku owocowo-warzywnego - mówi Katarzyna Stoś. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM