Polacy lubią jabłka, cytrusy i banany oraz pomidory, ogórki i marchewki

Autor: www.sadyogrody.pl 19 października 2015 11:09

Polacy lubią jabłka, cytrusy i banany oraz pomidory, ogórki i marchewki fot. shutterstock

Wysokie spożycie owoców i warzyw jest jednym z wyznaczników zdrowej i racjonalnej diety. Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia każdy konsument powinien codziennie dostarczać swojemu organizmowi minimum 400 g owoców i warzyw, podzielonych na 5 porcji. Jedną z nich można zastąpić szklanką soku (200 ml). Jest to niezwykle istotne ze względu na wysoką zawartość witamin, składników mineralnych, bioaktywnych oraz błonnika pokarmowego, jednocześnie przy niskiej wartości energetycznej. Właściwości tych produktów sprawiają, że ich zwiększone spożycie przyczynia się do zapobiegania chorobom serca, nowotworom, cukrzycy typu 2, a także otyłości - mówi dr inż. Anny Malinowska, członek rady naukowej programu „Wiem, co Wybieram”.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, przeciętne, dzienne spożycie owoców i warzyw w Polsce wynosi około 280 g oraz niecałe 30 ml soków owocowych i warzywnych, co oznacza, że jest o wiele niższe niż rekomendowane. Najczęściej wybieranymi przez nas owocami są jabłka, cytrusy i banany. Z kolei  warzywami po które najchętniej sięgają Polacy są pomidory, ogórki, marchewki oraz kapusta.

- Warto podkreślić, że około 50 proc. Polaków spożywa owoce i warzywa każdego dnia, a zaledwie 5-7 proc. zjada je parę razy dziennie. Wartości te nie są wysokie, ale wyższe niż 5 lat temu. Wtedy to codzienne spożycie owoców i warzyw deklarowało o 14 proc. mniej osób, a jedynie 1-2 proc. konsumentów dostarczało do organizmu te produkty każdego dnia. Na wzrost spożycia owoców i warzyw przede wszystkim ma wpływ chęć dbania o zdrowie, a także poprawa świadomości żywieniowej konsumentów. Jednak pomimo niskiego spożycia tych produktów, większość Polaków, bo aż 75 proc. uważa, że dostarcza je do organizmu w odpowiednich ilościach, a ich dieta jest zbilansowana- mówi - mówi dr inż. Anny Malinowska.

Jej zdaniem powyższe dane jasno pokazują, że nie jesteśmy jeszcze świadomym narodem  pod względem wystarczającego, dziennego spożycia owoców i warzyw.

-Z uwagi na zbyt małą wiedzę na temat prawidłowego komponowania posiłków w ciągu dnia, tak ważne jest edukowanie właśnie w zakresie diety bogatej w te produkty, ich walory odżywcze, a co za tym idzie, ich rolę w profilaktyce chorób oraz możliwości zastosowań kulinarnych. Cieszę się, że jest wiele programów i kampanii, które kładą nacisk właśnie na spożycie warzyw i owoców. Wymiar edukacyjny ma również program „Wiem, co wybieram”, który ułatwia konsumentom wybór produktów, w których zawartość kwasów tłuszczowych nasyconych, typu trans, soli (sodu) oraz cukru jest zgodna z międzynarodowymi zaleceniami żywieniowymi. „Wiem, co Wybieram” rekomenduje spożycie wszystkich świeżych, suszonych i mrożonych owoców oraz warzyw (bez dodatków), soków owocowych o zawartości minimum 98 proc. soku i bez dodatku cukru, przetworów owocowych i warzywnych bez dodatku cukru, oraz o niskiej zawartości sodu (soli), nasyconych kwasów tłuszczowych i typu trans, a także sałatek zawierających minimum 70 proc. owoców lub warzyw. Z badań przeprowadzonych przez Fundację Choices – organizatora programu,  wynika, że spożywanie produktów z logo „Wiem, co wybieram” może spowodować wzrost podaży błonnika pokarmowego, witaminy C i kwasu foliowego, oraz spadek spożycia cukrów prostych, poprzez m.in. zastąpienie przetworów owocowych i warzywnych, surowymi owocami i warzywami- dodaje ekspertka.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI