Owoce i warzywa to najzdrowsze składniki diety dla najmłodszych

Autor: www.sadyogrody.pl/pr 25 czerwca 2015 10:56

Owoce i warzywa to najzdrowsze składniki diety dla najmłodszych www.shutterstock.com

Komponując posiłki dla dzieci warto zwrócić uwagę, że zdrowa dieta powinna opierać się na różnorodnych produktach, a im bardziej kolorowo na talerzu, tym lepiej! Naturalne barwniki zawarte w owocach i warzywach nie tylko cieszą oko, ale także niosą ze sobą informacje o cennych składnikach odżywczych.

Włączając do codziennej diety żółte i pomarańczowe owoce i warzywa, dbamy o prawidłowy poziom cholesterolu oraz obniżamy ciśnienie krwi. Beta-karoten zawarty w ich naturalnym barwniku unieszkodliwia wolne rodniki, chroniąc tym samym skórę przed promieniami słonecznymi. Dodatkowo, jest on źródłem witaminy A, która jest niezbędna w procesie widzenia. Wzmacnia także odporność i sprzyja tworzeniu nowych komórek, co jest istotne w okresie intensywnego wzrostu u dzieci.

Dietę malucha należy wzbogać również o zielone, niskokaloryczne produkty takie jak: sałata, ogórki, cukinia, brokuł, szpinak, szczypior, szparagi, brukselka, jarmuż, natka pietruszki, rzeżucha, kapusta, agrest czy zielone winogrona. Swoją barwę zawdzięczają one chlorofilowi - naturalnemu barwnikowi, który budową przypomina cząsteczkę hemoglobiny. Większość zielonych warzyw jest dobrym źródłem żelaza i magnezu oraz kwasu foliowego, mają dobry wpływ na układ krwionośny, m.in. zwiększają liczebność czerwonych krwinek oraz zapobiegają anemii. Znajdziemy w nich też sporo witaminy C i B6 oraz błonnik, który wspomaga trawienie i wzmaga uczucie sytości. Ponadto oczyszczają organizm z toksyn, działają odtruwająco oraz poprawiają koncentrację. Zielone warzywa liściaste zawierają luteinę, która przeciwdziała chorobom siatkówki oka. Owoce i warzywa z tej grupy wpływają korzystanie na samopoczucie i dodają energii.

O prawidłową pracę serca i układ krążenia Twojego dziecka zadbają natomiast pomidory, buraki, czerwona papryka, czerwona kapusta, wiśnie, czereśnie, truskawki i słodkie maliny. Warzywa i owoce w kolorze czerwonym są źródłem likopenu, antocyjanów i potasu. Przeciwutleniacze takie, jak likopen i antocyjany mają działanie przeciwnowotworowe. Potas zawarty w produktach o czerwonej barwie korzystnie działa na pracę serca i obniża ciśnienie.

Chcąc uchronić swoje dziecko przed przeziębieniami, wkomponuj w jego dietę: cebulę, czosnek, korzeń pietruszki, seler, chrzan, kalarepę, kalafior, pasternak i jabłko. Zawierają one dużo związków siarki oraz flawonoidów, co sprawia, że są naturalnymi antybiotykami. Białe warzywa i owoce wzmacniają także odporność, działają przeciwzapalnie, przeciwbólowo oraz rozkurczowo. Powinniśmy o nich pamiętać szczególnie w okresie zachorowań na grypę, przy obniżonej odporności czy przeziębieniach. Poza tym, białe warzywa i owoce regulują ciśnienie krwi i obniżają poziom cholesterolu.

Intensywne niebieskie i czarne barwy owoców i warzyw takich jak: bakłażan, śliwki, jagody, jeżyny, borówki, czarna porzeczka i aronia są zasługą obecnych w nich antocyjanów, które są jednymi z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Obniżają one ryzyko zachorowań na nowotwory, wzmacniają naczynia krwionośne, chronią serce, a także działają antystresowo. Warzywa i owoce z tej grupy kolorystycznej wspierają funkcjonowanie przewodu pokarmowego i pobudzają trawienie. Zawierają one także dużo witaminy C, która m.in. wzmacnia system odpornościowy organizmu, zmniejsza podatność na zakażenia bakteryjne i wirusowe.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.