Nowy sposób na ograniczenie marnotrawienia żywności?

Autor: PAP 12 września 2019 13:02

„Humanizacja” produktów spożywczych może zmienić nastawienie konsumentów do owoców i warzyw, które wykazują oznaki starzenia, ale nadają się jeszcze do spożycia. Może być to dobra metoda na zmniejszenie problemu marnowania żywności - uważają naukowcy z Uniwersytetu w Houston.

Wyniki swojego najnowszego badania, poświęconemu właśnie temu zagadnieniu, opisali na łamach „Journal of the Association for Consumer Research” (http://dx.doi.org/10.1086/705032).

Jak przypominają autorzy, w społeczeństwie, które utożsamia piękno z jakością, drobne skazy na świeżych produktach spożywczych przekładają się na 1,3 miliarda ton zmarnowanej żywności rocznie (w skali świata). To z kolei podnosi koszty produkcji, a przede wszystkim negatywnie wpływa na środowisko.

Naukowcy wymyślili potencjalne rozwiązanie tego problemu - odkryli, że „humanizacja” jedzenia może zmienić nastawienie konsumentów do niedoskonale wyglądających, ale nadal pełnowartościowych, owoców i warzyw.

„Zauważyliśmy, że kiedy produkt jest spersonifikowany, kupujący oceniają go przychylniej, łaskawiej. Naprawdę zaczynają mu współczuć, co przekłada się na decyzje zakupowe” - mówi prof. Vanessa Patrick, współautorka badania.

Jak dodaje, jej zespół zaczął od przyjrzenia się temu, jak społeczeństwo postrzega starzenie się ludzi. Popularne stwierdzenie „stary ale jary” ("old but gold”) postanowili przełożyć na dojrzałe produkty żywnościowe. Opracowali eksperymentalny projekt, który obejmował antropomorfizację bananów, ogórków i cukinii poprzez zobrazowanie tych produktów w sposób przywodzący na myśl cechy ludzkie.

Banany zostały na przykład przedstawione podczas opalania się na leżaku, a plasterki ogórka ułożono w kształt ludzkiej twarzy.

„Ze świeżymi produktami jest tak, jak z ludźmi - starzenie się od razu widać na ich obliczach - mówi prof. Patrick. - Można to wykorzystać do stworzenia skojarzeń z nami samymi i do wytworzenia więzi”.

Uczestnikom badania pokazano zdjęcia zarówno świeżych, jak i nieco przejrzałych owoców i warzyw w postaci tradycyjnej oraz antropomorficznej. Ci, którzy oglądali produkty „humanizowane”, mimo skaz i oznak starzenia chcieli je kupić i patrzyli na nie w zdecydowanie łaskawszy sposób.

Antropomorfizacja nie wpłynęła natomiast na postrzeganie świeżych produktów.

Autorzy badania stwierdzili, że jest to cenna informacja dla kierowników sklepów spożywczych i osób odpowiedzialnych za marketing. „Powinni rozważyć zastosowanie podobnych strategii w celu promowania produktów, który zaczął wykazywać oznaki starzenia się, ale nadal są pożywne i smaczne” - mówią.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.