Ekspertka IŻŻ: W diecie Polaków nadal jest zbyt mało warzyw i owoców

Autor: www.sadyogrody.pl/ pr 18 sierpnia 2016 15:46

Ekspertka IŻŻ: W diecie Polaków nadal jest zbyt mało warzyw i owoców fot. shutterstock

- Każdego dnia powinniśmy dbać o to, żeby na naszych talerzach znajdowały się produkty z różnych grup żywieniowych, w odpowiednich proporcjach, tak by cała gama zawartych w nich składników odżywczych trafiła do naszego organizmu - zapewnia dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywości i Żywienia.

Jak podkreśla Dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywości i Żywienia im bardziej różnorodny jadłospis, tym lepiej. Ważne są też proporcje, bo nie wszystkie produkty należy spożywać w takich samych ilościach. - Najlepiej spojrzeć na piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, jaką publikuje nasz Instytut. Zgodnie z nią, największy udział w naszej diecie powinny mieć warzywa i owoce. Jednak, aby w pełni z nich skorzystać musimy sięgać po różne produkty z tej grupy.  Niestety podstawowym błędem żywieniowym Polaków jest wciąż zbyt mała ilość warzyw i owoców w codziennym jadłospisie - mówi Katarzyna Stoś.

Drugą grupą produktów, jakie powinny gościć na naszych stołach są produkty zbożowe. - Tu też warto zadbać o różnorodność. Pełnoziarniste makarony, kasze, płatki czy pełnoziarniste pieczywo stanowią główne źródło błonnika. W przypadku nabiału, także możemy wybierać spośród różnych produktów, takich jak mleko, jogurty czy kefir. Jedzmy także różne ryby, ale ograniczmy czerwone mięso. O różnorodność smaków potraw pozwolą z kolei zadbać zioła, będące nowością w piramidzie zdrowego żywienia. One także mają w sobie prozdrowotne składniki, a jednocześnie poprawiają smak, dzięki czemu mogą służyć do zmniejszenia ilości stosowanej soli, której wciąż spożywamy za duż0 - wylicza ekspertka IŻŻ.

Jej zdaniem codzienne zachowanie równowagi energetycznej, czyli zapewnienie organizmowi odpowiedniej dawki energii z pokarmów, jest bardzo ważne. - Dzięki temu możemy prawidłowo funkcjonować, mając siły na wszystkie, zaplanowane danego dnia aktywności. Im większy czeka nas wysiłek, im więcej energii będziemy wydatkować, tym więcej musimy jej sobie dostarczyć. Pamiętajmy jednak, aby jeść regularnie. Nie chodzi więc o to, by był to jeden czy dwa bardzo obfite posiłki, ale by zaplanować regularne dostarczanie energii z mniejszymi posiłkami, co kilka godzin. Dotyczy to zarówno nas samych, jak i naszych dzieci, które często są bardziej aktywne od dorosłych. Jeśli chodzi o podstawę zdrowej diety, czyli warzywa i owoce, to eksperci zalecają minimalne ich spożycie na poziomie 400 gram dziennie, w 5 porcjach. Jedną z nich może stanowić szklanka soku (ok. 200 ml)- dodaje Katarzyna Stoś.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI