Ekspertka IŻŻ: Polacy jedzą za mało warzyw

Autor: www.sadyogrody.pl 10 czerwca 2016 08:42

Ekspertka IŻŻ: Polacy jedzą za mało warzyw fot. shutterstock

- Pomidory, jak i inne warzywa wraz z owocami znalazły się u podstaw Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej rekomendowanej przez Instytutu Żywności i Żywienia. To produkty bardzo ważne dla naszego zdrowia. Zupa pomidorowa, podobnie jak inne zupy warzywne, może stanowić jedną z pięciu zalecanych przez ekspertów żywieniowych porcji warzyw lub owoców, które powinniśmy spożywać każdego dnia - zapewnia dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. IŻŻ.





W Polsce ciągle jemy zbyt mało warzyw. Jak pokazują najnowsze dane IERGIŻ średnie dzienne spożycie warzyw wynosi w Polsce zaledwie 163 g na osobę, co daje tylko 58,92 kg na osobę rocznie.

- To znacznie poniżej nie tylko zaleceń światowych autorytetów ds. żywienia, ale także średniej europejskiej. A pomidory to jedne z najbardziej popularnych w Polsce warzyw, dostępne przez cały rok w postaci szerokiej oferty przetworów. Dodatkowo zupa pomidorowa jest bardzo prosta w przygotowaniu i szczególnie lubiana przez dzieci  - zapewnia dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. IŻŻ.

Powszechnie kojarzymy pomidory i przetwory z nich wykonane z potasem, którego w 100 g zawierają ok.  280 mg. Ale tak naprawdę są one źródłem wielu cennych składników odżywczych, w tym m.in. witaminy C, E oraz K, folianów i beta-karotenu. - W zupie pomidorowej znajduje się niezwykle istotny dla naszego organizmu antyoksydant – likopen. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że w zupie pomidorowej będzie wykazywał większą aktywność, niż w surowych pomidorach. Likopen jest bowiem substancją, która poddana obróbce cieplnej staje się lepiej przyswajalna dla ludzkiego organizmu. Ten antyoksydant ma bardzo szerokie działanie regeneracyjne. Bierze udział w procesie niszczenia wolnych rodników, tym samym spowalniając proces starzenia się komórek. Chroni włókna kolagenowe, dzięki czemu skóra jest bardziej napięta i gładka. Jego przeciwutleniające działanie zmniejsza również ryzyko wielu chorób, w tym ryzyko zawału serca, cukrzycy oraz przeciwdziała rozwojowi nowotworów - dodaje.

Ekspertka podkreśla, że wszystkie zupy dostarczają do naszego organizmu wodę. - Przyjmuje się, że dorosła osoba powinna wypijać ok. 2,5 l wody w ciągu doby. Porcja zupy może zastąpić część płynów lub uzupełnić braki. Wartość zupy pomidorowej w kontekście nawodnienia wzrasta dzięki temu, że już same surowe pomidory zawierają ponad 90 proc. wody. Zwykle trudno jest wypić dwa litry wody w ciągu dnia, natomiast rozłożenie tego zapotrzebowania na inne napoje w tym soki i posiłki, jak chociażby zupy, jest dużo łatwiejsze - mówi Katarzyna Stoś.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM