CSR istotne dla branży rolno-spożywczej?

Autor: www.portalspozywczy.pl/ www.sadyogrody.pl 06 grudnia 2017 15:48

CSR istotne dla branży rolno-spożywczej? fot. shutterstock

Jeszcze niedawno Corporate Social Responsibility (CSR), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, była domeną międzynarodowych korporacji. Dziś docenia ją także rodzimy biznes, w tym sektor rolno-spożywczy, który coraz chętniej angażuje się w etyczne działania.

Badania polskich konsumentów jasno pokazują, że firmy powinny głośno mówić o swoich działaniach na rzecz dobra społecznego. Polskie przedsiębiorstwa cieszą się także w tych kwestiach większym zaufaniem niż międzynarodowe korporacje – to wnioski, jakie płyną z Barometru CSR przeprowadzonego przez Dom Badawczy Maison oraz SGS Polska.

Doświadczenia firm, które od lat starają się być odpowiedzialne, wskazują na to, że przedsiębiorstwa, które w swojej strategii obok celów biznesowych uwzględniają również te związane ze środowiskiem i społecznością w jakiej funkcjonują, cieszą się większym zaufaniem, a co za tym idzie przyciągają najlepszych pracowników i mają więcej klientów, którzy chętniej sięgają po ich produkty.

- Wszystko wskazuje na to, że te trendy się nie zmienią, a wręcz będą się utrwalać. Zauważyliśmy, że coraz więcej polskich przedsiębiorstw wprowadza etyczne kodeksy i stara się realizować cele biznesowe jednocześnie troszcząc się o środowisko i społeczeństwo, jednak wciąż niewiele się o tym mówi. Postanowiliśmy dać możliwość polskim producentom rolno-spożywczym, żeby sami opowiedzieli o swoich praktykach i doświadczeniach w prowadzaniu zasad CSR do przedsiębiorstw. Właśnie jesteśmy w trakcie tworzenia raportu „Rola CSR w branży rolno-spożywczej – polskie doświadczenia”, do którego zgłasza się coraz więcej firm z deklaracją, że chcą w nim wystąpić - mówiła prezes The Institute of Strategy and Development Poland Foundation Ilona Klejnowska-Kamińska.

Wprowadzenie zasad CSR do przedsiębiorstwa to obecnie nie tylko chęć etycznego zarządzania biznesem, ale również wymóg rynku. Firmy, które chcą zaistnieć za granicą, szczególnie w krajach Europy Zachodniej, muszą liczyć się z tym, że będą oceniane także pod względem swoich działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Warto również podkreślić, że takie aktywności wpływają na efektywność firmy i przekładają się z czasem na konkretne zyski. CSR nie jest więc jedynie budowaniem dobrej reputacji przedsiębiorstwa, lecz wpływa także na biznesowe wyniki przedsiębiorstwa. Z tego powodu unijne regulacje i dyrektywy zaczęły podążać w kierunku raportowania danych poza finansowych i informacji dotyczących różnorodności, co dziś stało się obowiązkowe dla największych firm, nie można jednak wykluczyć, że z czasem obowiązek ten zostanie rozszerzony także na mniejszych uczestników rynku.

Spółki, które zachowują się w sposób etyczny i transparentny cieszą się większym zainteresowaniem inwestorów i są postrzegane jako nowoczesne, co wpływa na ich wycenę. Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie kilka lat temu rozpoczęła projekt RESPRECT Index, w którym prezentowane są spółki zarządzane w sposób odpowiedzialny i zrównoważony. Firmy, które znalazły się w indeksie są postrzegane jako bardziej atrakcyjne przez potencjalnych inwestorów i są wyceniane wyżej od pozostałych. Z roku na rok liczba odpowiedzialnych firm wyraźnie rośnie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM