Ceny żywności - analiza IERiGŻ

Autor: www.sadyogrody.pl/ IERiGŻ 28 lipca 2017 15:14

Ceny żywności - analiza IERiGŻ fot. shutterstock

W maju 2017 r., w porównaniu z poprzednim miesiącem, ceny żywności i napojów bezalkoholowych wzrosły o 0,8%, w tym żywności o 0,8%, a napojów bezalkoholowych o 0,6%. Podrożały wszystkie grupy produktów żywnościowych, z wyjątkiem jaj i warzyw - informują analitycy IERiGŻ w raporcie.

Najbardziej zwiększyły się ceny owoców (o 5,8%), tłuszczów jadalnych (o 2,7%) i artykułów mięsnych (o 1,3%). Wzrost cen owoców był efektem istotnej zwyżki cen cytrusów (o 15,1%), owoców pestkowych (o 12,4%) i jabłek (o 10,9%). Spośród tłuszczów najbardziej podrożały margaryny (o 4,3%) i masło (o 2,6%), przy wzroście cen olejów o 1,5% oraz tłuszczów wieprzowych o 0,8%.

Wzrostowi cen mięsa wieprzowego o 2,8% i drobiowego o 1,1% towarzyszył niewielki spadek cen wołowiny (o 0,2%). Więcej niż przed miesiącem konsumenci płacili za cukier i wyroby cukiernicze (o 0,7%, w tym za cukier o 0,2%, a wyroby cukiernicze o 0,8%), artykuły mleczarskie (o 0,5%, w tym twarogi o 0,8%), ryby i owoce morza (o 0,4%) oraz pieczywo i produkty zbożowe (o 0,3%, w tym mąkę o 1,8%, makarony o 0,8%, a pieczywo o 0,1%).

Tańsze niż przed miesiącem były natomiast jaja (o 0,9%) i warzywa (o 2,6%), głównie za sprawą niższych cen warzyw świeżych o 8,0%. Zmiany cen poszczególnych rodzajów warzyw były różnokierunkowe. Obniżyły się m.in. ceny pomidorów (o 29%), sałaty (o 10%) i kalafiorowatych (o 5%), a wzrosły - ogórków (o 30,5%), kapusty (o 22,8%), marchwi i buraków (o 6-7%) oraz ziemniaków (o 17,7%).

Jak informują analitycy IERiGŻ w raporcie w maju 2017 r. ceny żywności i napojów bezalkoholowych były przeciętnie o 3,7% wyższe niż w analogicznym miesiącu 2016 r., przy wzroście łącznych cen towarów i usług konsumpcyjnych o 1,9%. Wzrost cen żywności wyniósł 3,9%, a napojów bezalkoholowych 1,2%. Podrożały wszystkie podstawowe grupy produktów spożywczych, z wyjątkiem warzyw. Najbardziej zwiększyły się ceny cukru (o 13,8%) oraz tłuszczów (o 12,3%), w tym masła o 22,7%. Wzrost cen owoców o 8,1% był konsekwencją mniejszej niż przed rokiem podaży spowodowanej niekorzystnymi warunkami pogodowymi (wiosennymi przymrozkami). Do wzrostu cen mięsa i jego przetworów (o 5,9%) przyczyniła się głównie znacząca zwyżka cen mięsa wieprzowego (o 14,2%) i wędlin (o 5,3%). Ceny mięsa wołowego podniosły się o 2,9%, przy stabilizacji cen drobiu. W maju za jaja konsumenci musieli zapłacić o 5,5% więcej, a za artykuły mleczarskie o 4,5% więcej niż rok wcześniej. Spośród artykułów mleczarskich najbardziej podrożały sery dojrzewające i topione (o 7,0%) oraz jogurty (o 5,8%).

Ceny ryb i owoców morza zwiększyły się przeciętnie o 4,0%, w tym ryb i owoców morza suszonych, solonych i wędzonych o 8,0%, ryb świeżych o 5,8%, a mrożonych o 1,9%. W stosunkowo niewielkim stopniu, bo o 1,8% wzrosły średnie ceny dżemów, miodu, czekolady i wyrobów cukierniczych. Więcej niż przed rokiem konsumenci płacili również za produkty zbożowe (przeciętnie o 1,7%), w tym za pieczywo o 2,2%, makarony o 1,8%, ryż o 1,2%, a kasze i ziarna zbóż o 0,9% więcej. Nieznacznie tańsza niż w maju ub.r. była natomiast mąka (o 0,2%). Łączne ceny warzyw obniżyły się o 2,2%. Zadecydował o tym głównie spadek cen marchwi o 32,7%, cebuli o 14,4% i ziemniaków o 13,9%. Jednakże za pomidory i ogórki należało zapłacić odpowiednio o 10,4 i 18,3% więcej niż przed rokiem.

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.