BIG InfoMonitor: rocznie statystyczny Polak wyrzuca do kosza 235 kg jedzenia

Autor: PAP 18 kwietnia 2019 13:11

BIG InfoMonitor: rocznie statystyczny Polak wyrzuca do kosza 235 kg jedzenia fot. shutterstock.com

Trzy czwarte Polaków odczuwa ubytek w portfelu ze względu na nieprzemyślane zakupy - głównie artykułów spożywczych - wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Dodano, że w Polsce rocznie marnuje się ok. 9 mln ton żywności, czyli statystycznie każdy z nas wyrzuca do kosza 235 kg jedzenia.

Według ekspertów Rejestru, duża ilość przeterminowanego jedzenia to wynik, m.in. zbyt dużego poziomu zaopatrzenia w sklepach, gdzie towar zalega na półkach i z czasem traci termin przydatności. Ale też zbyt pokaźnych zakupów, które są m.in. efektem relatywnie niewysokich cen produktów spożywczych oraz naszej niskiej odporności wobec działań marketingowych producentów i sprzedawców. "W okresach przedświątecznych jesteśmy na nie szczególnie podatni" - mówi PAP rzeczniczka BIG InfoMonitor Halina Kochalska.

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, dyscyplinę finansową łatwiej złamać w sklepie spożywczym (przyznaje się do tego 22 proc. osób) niż w aptece (18 proc.), sklepach z odzieżą (15 proc.), wyposażeniem wnętrz (12 proc.), elektroniką (10 proc.), restauracji (11 proc.) czy kupując wakacyjną wycieczkę w biurze podróży (11 proc.).

Marnotrawstwo żywności oraz nietrafione zakupy nie pozostają obojętne dla kieszeni Polaków - podkreśla BIG InfoMonitor. Realne straty odczuwa z tego powodu trzech na czterech badanych. 31 proc. w niewielkim stopniu, bo "przecieka im przez palce" do 3 proc. dochodów, ale kolejne 33 proc. ponosi straty sięgające 10 proc. budżetu, a niemal co dziesiąty traci przez brak dyscypliny i planowania ponad 10 proc. posiadanych pieniędzy - wskazano.

Odsetek osób przyznających się do marnowania żywności i robienia zbędnych zakupów spada wraz z wiekiem. Wśród osób do 24 lat - takie zachowania zdarzają się 81 proc. badanych, w grupie 25-34 latków - 83 proc., zaś wśród Polaków w wieku 65-74 lat jest to problem 65 proc. osób.

Jak argumentują eksperci, cytowani w badaniu, jeśli dobrze planuje się zakupy, można uniknąć 80 proc. problemów z popsutym jedzeniem. "Jedynie 24 proc. Polaków wie, że produkty, którym upłynął termin +daty minimalnej trwałości+ wciąż nadają się do spożycia" - wskazano.

Sposobem zagospodarowania niechcianych artykułów spożywczych jest też przekazanie ich do banków żywności, co w Polsce nie jest zbyt popularne. Z marnotrawionych 9 mln ton do odpowiednich instytucji przekazywanych jest 65 tys. ton, czyli mniej niż 1 proc. - zaznacza BIG InfoMonitor.

"Bardziej świadomi rodacy mogą zaangażować się w jadłodzielnie tzw. foodsharing. Polega to na dzieleniu się jedzeniem w wyznaczonych lodówkach, które są zlokalizowane w miejscach publicznych, np. w akademikach, przy sklepach" - tłumaczy Kochalska. Dodaje, że część sklepów już przekazuje produkty z kończącym się terminem do spożycia do banków żywności.

BIG InfoMonitor zwraca uwagę, że rozwiązaniem problemu marnotrawstwa żywności jest też zmiana przyzwyczajeń kupujących. "Jedna z obecnych na polskim rynku sieci supermarketów wdrożyła nawet aplikację, która pozwala klientom rozpoznać produkty z kończącymi się terminami spożycia, oczywiście oferując je po obniżonej cenie" - wskazuje Kochalska. Kwestia ta, jak ocenia, powinna być uregulowana dzięki ustawie o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, nad którą trwają prace w parlamencie.

Badanie zrealizowała firma Quality Watch techniką wywiadów internetowych (CAWI) wspomaganych komputerowo na reprezentatywnej próbie 1296 dorosłych mieszkańców Polski w listopadzie 2018 r.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor) prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Działając w oparciu o Ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.