Badanie: 85 proc. Polaków spożywa ziemniaki w formie tradycyjnej

Autor: www.sadyogrody.pl/pr 30 lipca 2019 12:23

Badanie: 85 proc. Polaków spożywa ziemniaki w formie tradycyjnej fot. shutterstock.com

Jak wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, blisko 40% respondentów sięga po ziemniaki kilka razy w tygodniu, a u niemal 80%  z nich są one nieodłącznym dodatkiem do obiadu. Z kolei prawie 20% młodych ludzi (15-39 lat) deklaruje gotowość do wyeliminowania kartofli ze swojego codziennego menu. Co więcej, ponad 85% ankietowanych wskazało, iż spożywa ziemniaki przede wszystkim w formie tradycyjnej –  z wody. Czy Polakom brakuje więc pomysłów na ich przygotowanie?

– Ziemniak lub kartofel – ile sekretów i możliwości kulinarnych skrywa w sobie to warzywo? Polacy znają głównie jeden sposób ich wykorzystania w kuchni – gotowane ziemniaki serwowane w formie dodatku do obiadu. Tymczasem kartofle są wdzięcznym produktem, z którego można przygotować wiele zdrowych przekąsek oraz smacznych dań zarówno na spotkanie ze znajomymi, jak i lunch do pracy czy szkoły. Niestety, głównie w grupie ludzi młodych, można zauważyć tendencję do ograniczania spożycia tych warzyw, a nawet całkowite wyłączenie ich z diety lub sięganie po kartofle, ale jedynie  w formie mocno przetworzonej – jak np. chipsy – mówi Aneta Łańcuchowska, dietetyk, ekspert II edycji kampanii „Ziemniaki czy kartofle”.

– Ziemniaki to tradycyjnie polski produkt, który warto przywrócić do jadłospisu. Eliminowanie ich z naszego menu to duży błąd, ponieważ droga do zdrowego odżywiania wiedzie przez wzbogacenie codziennej diety, w miejsce wykluczania poszczególnych produktów. Ziemniaki, ze względu na bogactwo składników odżywczych i witamin, są odpowiednie dla osób młodych, starszych, a także tych, którzy dbają o formę i są aktywni fizycznie – dodaje dietetyczka.

Ziemniaki powinny pozostać nieodłącznym elementem codziennej diety – nie tylko z uwagi na walory smakowe, ale przede wszystkim na właściwości odżywcze i zdrowotne. Są świetnym źródłem potasu regulującego prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego oraz błonnika dającego uczucie sytości i wpływającego na procesy trawienne. W swoim składzie zawierają także wysokiej jakości białka oraz witamin z grupy B, które wpływają na dobrą kondycję układu nerwowego.

Kolejna edycja kampanii to nowe przepisy, zaskakujące smaki czyli ziemniaki, jakich jeszcze nie było
– W pierwszej edycji kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj, jedz” odwołaliśmy się przede wszystkim do tradycji spożywania ziemniaków w Polsce i ich wartości odżywczych oraz smakowych, wykorzystując motyw rywalizacji pomiędzy zwolennikami ziemniaków oraz kartofli. W tym roku, opierając się na badaniu zrealizowanym na potrzeby I edycji, chcemy dotrzeć zwłaszcza do ludzi młodych, którzy najczęściej rezygnują z kartofli, oraz osób dbających o formę, pokazując im, jakie korzyści dla zdrowia i masy ciała płyną z włączenia ziemniaków do codziennego jadłospisu. Mamy nadzieję, że poprzez konkretne propozycje kulinarne pokażemy Polakom, że kartofle mają wiele smaków, a ich odkrywanie to czysta uczta dla zmysłów – ważne, jaką technikę kulinarną wybierzemy oraz z jakimi dodatkami je połączymy – przekonuje Agnieszka Falba-Gałkowska, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, organizatora kampanii.

Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz” sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Organizatorem kampanii jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

Już 7 listopada w Warszawie Już 7 listopada w Warszawie największa konferencja skierowana do producentów owoców i warzyw w Polsce. Zarejestruj się teraz!

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.