30 maja świętujemy Światowy Dzień Soku

Autor: www.sadyogrody.pl 30 maja 2019 16:16

30 maja świętujemy Światowy Dzień Soku fot. shutterstock

W Światowy Dzień Soku eksperci przypominają, że sok może być jedną z 5 zalecanych porcji owoców i warzyw, stanowiących podstawę Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.

Aż 80% lekarzy i dietetyków uznaje picie soków za naturalną formę uzupełnienia witamin w organizmie, a szklanka soku (ok. 200 ml) może stanowić jedną z dziennych, zalecanych porcji warzyw i owoców. To wygodna i praktyczna forma uzupełnienia witamin i składników odżywczych, którą możesz zastosować w każdym miejscu. Z okazji Dnia Soku, specjaliści podpowiadają, które soki możesz wybrać, dopasowując je do okoliczności tak, aby zmaksymalizować korzyści z ich spożywania.

Śniadanie jest bardzo ważnym posiłkiem, gdyż pomaga przyspieszyć metabolizm, który w trakcie snu zwalnia, dostarcza nam ono także energii na początek dnia. Warto jadać je o regularnych porach, dostarczając białka oraz węglowodanów, a popijając np.: sokiem pomidorowym, bogatym w likopen o właściwościach antyoksydacyjnych. Dobrym pomysłem jest także sok pomarańczowy. Szklanka (ok. 200 ml) soku pomarańczowego zaspokaja aż do 90% referencyjnego zapotrzebowania na witaminę C. Co ciekawe, zwiększa ona biodostępność żelaza niehemowanego, czyli pochodzącego z zielonych warzyw liściastych, suplementów diety, czy żywności wzbogaconej, dlatego zaleca się spożywanie soku pomarańczowego do posiłków. Jest on dodatkowo źródłem polifenoli, wykazujących właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu wpływają na zmniejszenie ryzyka wystąpienia niektórych odmian nowotworowych – wyjaśnia dr hab. inż. Dariusz Włodarek – dietetyk i żywieniowiec, Kierownik Zakładu Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Dotyczy to także soku z soku zagęszczonego, dostępnego w kartonowych opakowaniach – 79% lekarzy i dietetyków uważa, że są one zdrowe właśnie ze względu na zawartość witamin.

Czy to wycieczka rowerowa, czy krajoznawcza, warto nie tylko zadbać o odpowiednie nawodnienie, ale także o ochronę przed słońcem. Świetnie sprawdzi się sok w kartonowym opakowaniu, którego największą zaletą jest ochrona znajdującego się wewnątrz produktu przed szkodliwym działaniem światła i tlenu. Który sok warto zabrać ze sobą? Na przykład marchwiowy. Szklanka soku marchwiowego, czyli około 200 ml, zaspokaja w całości dzienne zapotrzebowanie na witaminę A, powstającą z obecnego w soku beta-karotenu. Jest ona ważna dla wzroku, układu odpornościowego, sercowo-naczyniowego, a także dla skóry. Stanowi dodatkową ochronę przed promieniami UV przy stosowaniu kremów z filtrem, dlatego też sprawdza się w sytuacjach, kiedy zamierzamy dłużej przebywać na słońcu, nie tylko na plaży, ale i w górach czy mieście. Należy pamiętać że beta-karoten wchłania się najlepiej w obecności tłuszczu, dlatego warto sok spożywać w trakcie posiłków – tłumaczy dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska, Dietetyk, Adiunkt w Klinice Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia UJ Collegium Medicum. 

Każda aktywność fizyczna wymaga dostarczenia dodatkowych składników odżywczych, gdyż nasz organizm wykazuje wtedy większe zapotrzebowanie na nie. Dieta dopasowana do rodzaju treningu, ale też jego zaawansowania, jest równie ważna, jak jego prawidłowe wykonanie. Warto więc sięgnąć po rozwiązania pełnowartościowe, takie jak warzywa, owoce, a także ich przetwory. Sok z buraka dzięki zawartości azotanów zwiększa wydolność i wytrzymałość mięśniową, co sprawdza się szczególnie przy treningach cardio, czyli przerywanym, intensywnym wysiłku z krótkimi okresami odpoczynku. Odczuwalne zmęczenie również jest mniejsze, co pozwala wydłużyć trening. Poprawia się także wydolność sercowo-oddechowa, dlatego też osoby aktywne fizycznie powinny wprowadzić sok z buraka do swojej diety, zwłaszcza przed treningiem – podkreśla dr Dariusz Włodarek. 
Czerwone z pomidora, fioletowe z buraka, pomarańczowe z marchewki, ciemnożółte z jabłek – soki owocowe i warzywne, również te w kartonowych opakowaniach, to nie tylko szeroka paleta barw, ale także witamin i składników mineralnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

Z INNEJ SKRZYNKI

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.