Spadek plonów nie zwiększy dochodów producentów warzyw

Autor: MB; www.sadyogrody.pl 07 października 2015 09:39

Spadek plonów nie zwiększy dochodów producentów warzyw dr Bożena Nosecka, ekspertka z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej

- Obecnie mamy do czynienia z mniejszą podażą i całkiem możliwym wzrostem importu warzyw w drugiej połowie sezonu – co może spowodować to, że spadek plonów nie przełoży się na zwiększenie dochodów producentów - mówi serwisowi www.sadyogrody.pl dr Bożena Nosecka, ekspertka z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Zdaniem Bożeny Noseckiej spadek plonów będzie na tyle istotny, że ceny mogą nie zrekompensować producentom spadku plonów i produkcji. Dlaczego? Bo jakość warzyw z tych zbiorów nie będzie najlepsza, a w trakcie przechowywania te straty będą zapewne duże.

Do tego polski konsument w coraz większym stopniu nastawiony jest na dobrą jakość produktów, istotne są dla niego wygląd warzyw i owoców i cechy organoleptyczne.

- Myślę, że w drugiej połowie sezonu zwiększy się import warzyw z Europy, z prostego powodu, że w Hiszpanii i Portugalii i we Włoszech warzywa pojawiają się wcześniej niż w Polsce - mówi ekspertka IERiGŻ.  

Czy to może wywołać wojnę surowiec wśród przetwórców?

- Zakłady przetwórcze obawiają się wojny o surowiec. Jednak ceny do przetwórstwa wzrastają w znacznie mniejszym stopniu niż na rynku konsumpcyjnym – bo tutaj obowiązują inne reguły. Przetwórca nie może za dużo zapłacić za surowiec, bo później nie sprzeda drogich przetworów, ze względu na dużą konkurencję - mówi Bożena Nosecka.

W sezonie 2014/15 mieliśmy do czynienia ze spadkiem eksportu mrożonek przez rosyjskie embargo.

- W tym sezonie nie będzie problemu z możliwością zbytu mrożonek, jednak rzeczywiście jest duży problem z pozyskaniem surowca i to gównie tych warzyw, których się używa do produkcji mrożonek czyli brokułów, kalafiorów czy porów. Trzeba więc liczyć się z tym, że będzie walka o surowiec - dodaje.

80 proc. surowca – warzyw - trafia do zakładów przetwórczych w ramach umów kontraktacyjnych, więc jest możliwość taka, że w tym roku któraś ze stron - producent rolny lub przetwórca - będzie musiał na tym stracić. - W przetwórstwie wzrost cen nie może być gwałtowny, bo konsument tego nie przyjmie. Tu elastyczność dochodowa i cenowa jest o wiele wyższa niż w przypadku świeżych produktów - zapewnia Bożena Nosecka.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

WARZYWA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.