Producenci warzyw mierzą się z dylematem - sprzedawać w kraju czy zagranicą?

Autor: Wioleta Sobczak, www.sadyogrody.pl 10 kwietnia 2015 15:11

Producenci warzyw mierzą się z dylematem - sprzedawać w kraju czy zagranicą? fot. shutterstock

Czy polskie warzywa znajdą odbiorców na krajowym rynku? A może producenci warzyw powinni mocniej skupić się na rozwoju eksportu?

Producentom warzyw od lat sen z powiek spędza pytanie czy lepiej skupić się na sprzedaży surowców w kraju czy zagranicą. Poznanie odpowiedzi na to pytanie umożliwiłoby dostosowanie produkcji do panującej sytuacji rynkowej, a tym samym uzyskanie gwarancji sprzedaży produktów. Oczywiście, ze względu na bardzo złożoną specyfikę rynku warzyw świeżych, jest to bardzo trudne zadanie. Warto jednak śledzić sytuację rynkową, aby poznać tendencje i trendy jakie panują wśród konsumentów -zarówno na krajowym rynku warzyw, jak również na rynkach eksportowych. Analiza ta jest istotnym elementem procesów decyzyjnych producentów odnoście obrania w przyszłości odpowiedniego kierunku produkcji, pozwalającego uzyskać satysfakcjonujące efekty finansowe.

Jak wskazują analizy rynkowe prowadzone przez Główny Urząd Statystyczny, spożycie warzyw świeżych, chłodzonych i mrożonych, corocznie sukcesywnie spada, co przyczynia się do obniżenia popytu na te produkty. Od 2000 roku statystyczny Polak corocznie spożywa o ok.1,2 proc. mniej warzyw niż w roku poprzednim, co jest równoważne ze spadkiem spożycia o ok. 0,7 kg warzyw na osobę. W 2014 roku średnio jeden mieszkanie naszego kraju spożywał miesięcznie średnio 4,84 kg warzyw czyli o ponad 3 proc. mniej niż w 2013 roku, kiedy to miesięczne spożycie warzyw przypadające na jedną osobę w gospodarstwie domowym wynosiło 4,96 kg.

Niestety prognozy ekspertów nie są obiecujące dla producentów. Przypuszcza się, iż spożycie warzyw świeżych, nieprzetworzonych w kolejnych latach będzie nadal spadało. Wśród gatunków, których spożycie spada najszybciej od kilku lat znajdują się buraki czerwone, kapusta, marchew i cebula, a ich spożycie w kg na 1 osobę, spada średnio z roku na rok o ok. 0,02 kg ( średnia z lat 2000-2014). W przypadku pozostałych gatunków sytuacja jest zbliżona, jednak spożycie to obniża się znacznie wolniej.

Potwierdzeniem tych analiz są obserwacje na polskich rynkach hurtowych, na których to zjawisko jest szczególnie widoczne. Jak wskazują producenci oraz podmioty specjalizujące się w dystrybucji warzyw corocznie spada zainteresowanie konsumentów nabywaniem warzyw świeżych, zaś wzrasta warzywami częściowo przetworzonymi.

Pocieszeniem dla producentów może być fakt, iż coraz większym zainteresowaniem konsumentów cieszą się papryka, fasola szparagowa, cukinia, oberżyna oraz warzywa, które określane są jako mało znane - między innymi jarmuż czy skorzonera. W opinii detalistów konsumenci coraz częściej sięgają po te gatunki warzyw. W 2014 roku ich spożycie w porównaniu do roku 2013 było średnio o 0,15 kg/ osobę większe.

Co zrobić w sytuacji spadku spożycia?

Polscy producenci szukając rozwiązania na spadające spożycie w kraju, a tym samym spadający popyta na warzywa, coraz częściej przeznaczają swoje produkty na eksport. Jest to szczególnie trudne w obecnej sytuacji panującego rosyjskiego embarga. Jednym z rozwiązań jest poszukiwanie nowych odbiorców warzyw i poszerzenie rynków zbytu.

Warto jednak zauważyć, że wzrasta popyt na warzywa przetworzone. Przykładem są soki warzywne, mrożone warzywa oraz gotowe mrożone mieszanki warzywne, których konsumpcja corocznie sukcesywnie wzrasta. Produkcja przetworów może być (poza zwiększeniem eksportu) szansą na poprawę sytuacji producentów wynikającą ze spadku spożycia warzyw. Producenci, szczególnie Ci zrzeszeni w grupach i organizacjach producentów, mając możliwość otrzymania wsparcia finansowego na tworzenie przedsiębiorstw specjalizujących się w przetwórstwie owoców lub warzyw, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 (PROW 2014-2020). 

WIĘCEJ NA TEMAT

WARZYWA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI