Prezes grupy Carota: Ten sezon pokazał w co warto inwestować

Autor: Aneta Gwara/www.sadyogrody.pl 07 grudnia 2015 09:47

Prezes grupy Carota: Ten sezon pokazał w co warto inwestować Andrzej Szwaja, prezes Grupy Producentów Owoców i Warzyw Carota/ fot. PTWP

- Wydaje mi się, że jest to rok przede wszystkim znakomitych doświadczeń dla sektora warzyw korzeniowych. Ten sezon pokazał w co inwestować swoje pieniądze, energię i gdzie upatrywać sukcesu w tej branży – mówił Andrzej Szwaja, prezes Grupy Producentów Owoców i Warzyw Carota podczas debaty „Rynek owoców i Warzyw” na konferencji „Sady i Ogrody na Narodowym”.

Rynek owoców i warzyw w tym warzyw korzeniowych determinują zawsze te same czynniki, czyli polityczne i gospodarcze. - Skala oddziaływania poszczególnych czynników w różnych latach inaczej się kształtuje. Mówiąc o polityce wewnętrznej trzeba podkreślić, że zapadła w 2014 roku decyzja o konwergencji rynku owoców i warzyw - równolegle z akcesją do Unii Europejskiej został skierowany znaczny strumień pieniędzy, który spowodował że nasz rynek wyrównał swoje szanse konkurencyjne z innymi krajami starej Unii Europejskiej. Na tym poziomie odnieśliśmy sukces – dodał.

Jak mówił Andrzej Szwaja, jeśli weźmiemy wpływ czynników politycznych zewnętrznych, trzeba przyznać, że konflikt na Ukrainie, a co za tym idzie rosyjskie embargo, miał wpływ na nasz rynek. – Biorąc pod uwagę, że generalnie warzywa korzeniowe są tanim produktem, a w momencie sprzedaży główną ceną na półce sklepowej jest koszt logistyki, to możliwość eksportu takich warzyw jest ściśle ograniczona. Możliwość dostosowania produkcji do zbytu przez producentów jest bardzo istotna – skomentował.

Wzrost cen w tym sezonie jest czynnikiem gospodarczym. - Jeśli mówimy o wartościach bezwzględnych - o ile wrosły ceny - to są to bardzo optymistyczne informacje. Jednak jest to tylko jedna strona bilansu. Drugą stroną są koszty produkcji, środków ochrony roślin, nawadniania. Wszystkie informacje złożone razem wskazują na 16-proc. wzrost cen. Moim zdaniem ten wzrost nie równoważy spadków produkcji – podkreślił.

Według niego, sezon jest udany wtedy, kiedy suma przychodów każdego producenta jest wyższa od sumy wydatków. - Branża przeżywała nie takie kataklizmy, jak tegoroczna susza. Przekłada się to różnie na poszczególne grupy producentów i poziom sukcesu różnie się kształtuje. Wydaje mi się, że jest to rok przede wszystkim znakomitych doświadczeń dla sektora warzyw korzeniowych. Ten sezon pokazał w co inwestować swoje pieniądze, energię i gdzie upatrywać sukcesu w tej branży – podsumował Andrzej Szwaja. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

WARZYWA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.