PepsiCo inwestuje w nowe odmiany ziemniaków, uprawę i przechowalnictwo (zdjęcia)



Krystyna Zagórska/ www.sadyogrody.pl/ pr - 28 listopada 2018 14:41


22 listopada br. w zakładzie Frito Lay w Grodzisku Mazowieckim odbyła się uroczystość z okazji 25- lecia Programu Agrarnego PepsiCo w Polsce. W 2018 roku zakontraktowano 238 tys. ton ziemniaków do przerobu na chipsy. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem, wynikającym ze wzrostu popytu na rynkach zagranicznych, firma rozwija program i do roku 2025 planuje nawiązać współpracę z 20 kolejnymi gospodarstwami rolnymi.

Produkcja ziemniaków wygląda zupełnie inaczej niż 25 lat temu. PepsiCo koncentruje się na wdrażaniu globalnej Inicjatywy Zrównoważonego Rolnictwa, której celem jest zapewnienie ekologicznych warunków uprawy przy jednoczesnym zwiększaniu wydajności produkcji. Firma inwestuje również w dobór odmian ziemniaków. - Proces wdrażania nowych odmian jest procesem wieloletnim i długotrwałym. Nie da się wprowadzić dobrej odmiany z roku na rok. Ten proces potrafi trwać do 12 lat. W chwili obecnej staramy się skupiać na tych odmianach, których jesteśmy właścicielami – mówił na spotkaniu Jan Borowski-Komenda, kierownik Programu PepsiCo w Polsce.
Do roku 2025 firma chce zwiększyć udział odmian Frito Lay do poziomu 85 proc.

Ziemniaki we współpracujących z PepsiCo gospodarstwach uprawiane są pod kontrolą nowoczesnych urządzeń sterujących, które nadzorują proces zbioru, a skomputeryzowane kombajny, w zależności od warunków atmosferycznych, dobierają szybkość pracy, tak aby nie uszkodzić plonów. Odrębny system czuwa nad stanem złożonych w przechowalniach ziemniaków, bardzo wrażliwych na nagłe skoki temperatury. Firma realizuje założenia Inicjatywy Zrównoważonego Rolnictwa poprzez zmniejszanie emisji CO2, optymalizację procesu nawożenia oraz zastosowanie systemu Crop Track, który pozwala na monitorowanie opadów i odpowiednie dostosowanie dawek nawożenia, wspomagając decyzje plantatorów w zakresie agrotechniki.

W obszarze bezpieczeństwa żywności i stabilności dostaw PepsiCo podejmuje działania w dalszy rozwój programu GlobalGAP i VA, w celu utrzymania 100 proc. zgodności ze standardami jakościowymi i wymaganiami konsumentów. Firma chce pozyskać do współpracy więcej dostawców, aby zapewnić przepływ surowca na stabilnym poziomie.

- W 1993 roku współpracowaliśmy z 100 dość drobnych rolników i wspólnie budowaliśmy  gospodarstwa. W 2008 roku czyli po 15 latach pracowaliśmy z 16 bardzo wyspecjalizowanych rolników, którzy poczynili bardzo duże działania w zwiększaniu powierzchni upraw, inwestowali w nowe technologie, i specjalistyczne przechowalnie. Obecnie współpracujemy z 67 dostawcami z całej Polski, staramy się nawiązywać współpracę z gospodarstwami, które mogą uprawiać ziemniaki w skali od 30 do 500 ha – powiedział Jan Borowski-Komenda.

Krzysztof Dudziński, dyrektor zakładu Frito Lay w Grodzisku Mazowieckim, zaznaczył, że ponad 50 proc. rocznej produkcji trafia na rynki 13 krajów europejskich, głównie na rynek ukraiński i niemiecki. Zakład przerabia dziennie 750 ton polskich ziemniaków. PepsiCo posiada w Polsce dwa nowoczesne zakłady produkcji napojów – w Michrowie koło Grójca i w Żninie. W Tomaszowie Mazowieckim produkuje się chrupki kukurydziane. Natomiast zakład w Grodzisku Mazowieckim skoncentrowany jest na technologii do produkcji ziemniaczanej z 4 liniami produkcyjnymi.