Na pewno nie wrócimy do światowej czołówki producentów ziemniaków - wywiad

Autor: Albert Katana; www.sadyogrody.pl 12 lutego 2018 10:40

Na pewno nie wrócimy do światowej czołówki producentów ziemniaków - wywiad fot. shutterstock

O potrzebie promocji żywności w Polsce mówi Marian Sikora, Prezes Polskiego Związku Producentów Ziemniaków i Nasion Rolniczych, organizatora kampanii „Ziemniaki czy kartofle”.

Niedawno Polski Związek Producentów Ziemniaków i Nasion Rolniczych zakończył kampanię promocyjną „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”. Czy żywność w Polsce wymaga promowania przez profesjonalne firmy?

Marian Sikora: Na początek warto podkreślić, że generalnie polska żywność wymaga promocji. W tej chwili polscy konsumenci mają dostęp do produktów niemal z całego świata – jesteśmy ciekawi tego, co nieznane, szukamy nowych smaków i doznań. Trzeba jednak pamiętać, że to właśnie nasze rodzime lokalne produkty są bezpieczne, zdrowe, najmniej przetworzone i na wyciągnięcie ręki. I o tym wciąż musimy przypominać, między innymi poprzez działania promocyjne. Są one zlecane profesjonalnym firmom ze względu na ich wiedzę i doświadczenie. Podmioty na co dzień zajmujące się komunikacją wiedzą, jaką strategię i taktykę zastosować, by dotrzeć z odpowiednimi przekazami do właściwych grup docelowych.

W naszej kampanii zachęcaliśmy Polaków do odkrywania potencjału kulinarnego naszych krajowych ziemniaków oraz pokazywaliśmy je w niestandardowej odsłonie. Odwołaliśmy się do tradycji spożywania kartofli w Polsce i ich walorów odżywczych oraz smakowych, prezentując ciekawe pomysły na ich przygotowanie. Jednym słowem – pokazaliśmy, że bez względu na to, czy ktoś woli ziemniaki, kartofle, pyry czy grule, warto je smakować i jeść. W działaniach promocyjnych wykorzystane zostały nowoczesne sposoby dotarcia do konsumentów, między innymi poprzez social media czy influencerów – blogerów kulinarnych.

Koń jaki jest, każdy widzi – kartofle czy grule, zna je każdy Polak. Czy ziemniaki trzeba w Polsce promować?

Ziemniaki, niegdyś doceniane jedynie za lecznicze właściwości i element dekoracyjny, już w XIX wieku zyskały miano naszej rodzimej specjalności i stały się symbolem nowoczesności. Aktualnie Polska znajduje się w czołówce europejskich producentów ziemniaków. Ziemniaki to produkt, z którym nasz kraj był kojarzony przez lata, a o którym niesłusznie dzisiaj zapominamy i z wielu powodów wykluczamy z codziennej diety. Trzeba więc przypominać Polakom o ich walorach odżywczych, smakowych i kulinarnych, bo wciąż – jak wynika z badań przeprowadzonych w ramach kampanii – brakuje nam pomysłów na ich wykorzystanie.

Ponad 85% ankietowanych wskazało, iż spożywa ziemniaki przede wszystkim w formie tradycyjnej – z wody. Relatywnie duży odsetek respondentów zadeklarował, że wykorzystuje je także w zupie (69%) czy w formie placków ziemniaczanych (62%). Stosunkowo często polscy konsumenci jedzą kartofle również w postaci frytek (54%) i kopytek (48%). Jednak w dobie kultu gotowania i samodzielnego przyrządzania posiłków, zastanawiający jest fakt, że niespełna ¼ ankietowanych przyrządza z ziemniaków tak popularne i zdrowe sałatki warzywne, a jedynie 20% respondentów spożywa te produkty w formie zapiekanki czy knedli (15%).

Tymczasem warto porzucić rutynę i nudę na talerzu, i odejść od standardowej formy podawania ziemniaków wyłącznie jako dodatku do mięsa. Inspirujące pomysły na smaczne i niecodzienne dania z wykorzystaniem kartofli można znaleźć na stronie internetowej kampanii: www.ziemniakiczykartofle.pl

WIĘCEJ NA TEMAT

WARZYWA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.