Molak Pumpkin: Dynie można sprzedać wszędzie (wywiad)

Autor: Albert Katana, www.sadyogrody.pl 27 września 2018 11:25

Molak Pumpkin: Dynie można sprzedać wszędzie (wywiad) Artur Molak, właściciel gospodarstwa Molak Pumpkin

Jeżeli stawiasz na jakość i dostarczasz towar klasy 1 to masz szansę zaistnieć na rynku. Pomimo tego, że jest nadprodukcja warzyw – mówi Artur Molak, właściciel gospodarstwa Molak Pumpkin z okolic Warszawy.

- Rzeczywiście ma Pan w swojej ofercie 40 odmian dyni?

Większość odmian które posiadam w swojej ofercie jest dostępna na zamówienie po wcześniejszym ustaleniu z klientem. Na Polski rynek produkuje 9 do 12 odmian dyń, do tego na rynek włoski i niemiecki jeszcze dwie do czterech. Ale na rynki zagraniczne raczej jest to dynia BIO, którą również posiadam w swojej ofercie.

- Która odmiana jest najchętniej kupowana w Polsce?

W Polsce najchętniej kupowaną dynią jest dynia typu Halloween - w okresie halloween bardzo wzrasta sprzedaż dyń przeznaczonych na wycinanie i wystrój.

Ale powoli ulega to zmianie i Polacy coraz chętniej sięgają po takie dynie jak Hokkaido,Piżmowa Muscat de provance oraz dynia Makaronowa.

- Jaka jest powierzchnia pańskich upraw?

Dynię BIO uprawiam na 9 hektarach, wszystko wyjeżdża za granicę. Będę zresztą rozszerzał ten typ uprawy. W ogóle mam 42 hektary, ale wszedłem też w kapustę czerwoną, w przyszłym roku planuję cebulę czerwoną. Uprawiam też słoneczniki, w tym roku sprzedałem ok. 140 tysięcy, zajmuję się trochę ziołami, mam duży rynek zbytu na miętę ciętą, jarmuż. Uważam, że rolnictwo jest fajne i są w nim duże możliwości. Może zacznę dostarczać produkty do restauracji? Mam stolicę “pod nosem”, i choć tu też są pośrednicy, uważam, że można ich wyeliminować, na pewno w sezonie wegetacyjnym, kiedy w Polsce są warzywa.

- A dynie gdzie Pan sprzedaje? Jest dobry zbyt na te warzywo?

Dynie można sprzedawać wszędzie od straganu po hipermarket. Ja nie mam problemu ze sprzedażą dyni bo stawiam na jakość. Produkuję wyłącznie klasę PREMIUM, a sprzedaję na rynek świeży czyli przeznaczony dla indywidualnego konsumenta. Jest to rynek krajowy jak i zagraniczny.

Ja mam też swoją koncepcję sprzedaży - przystrajam dynie, wkładam pomiędzy nie wełnę drzewną, która wypełnia karton, robię naklejki, stworzyłem metki z przepisem na potrawę z dyni… Może z tego robi się “choinka”, ale ja konsultuję to z kupcami z sieci handlowych. Na pewno to fajnie wygląda, a przecież “kupuje się oczami”.

- Sprzedaje Pan tylko dynie do konsumpcji, nic do przetwórstwa?

Tylko. Nie zamierzam wchodzić w przetwórstwo, takie dynie traktuję jako odpad. Wiadomo, że wszystko można spieniężyć, ale mi nie o to chodzi. Ja chcę coś po sobie zostawić, coś zbudować, coś, co będzie trwałe. To jest też jakaś pasja, chęć zrobienia w życiu czegoś więcej niż zarabianie pieniędzy.

- Pańska pasja jest opłacalna?

Tak, jest opłacalna. Ale ja bardzo mocno stawiam na jakość. Niestety, polski rolnik często lekceważy jakość, zasieje i próbuje sprzedawać to, co urośnie. Mieszkam pod Warszawą, odwzorowaniem tego, co mówię, jest Rynek Hurtowy Bronisze. Ci, którzy dbają o jakość, mają ładny towar, nie mają problemu ze sprzedażą. Owszem, raz cena jest wyższa, raz niższa, to też zależy od pogody, ale nie ma problemu zbytu. Natomiast ci rolnicy, którzy nie znają się na rolnictwie, pomimo tego, że robią to 30 lat, stoją w tych alejkach, próbują coś sprzedać, ale nikt tego nie chce.  Polacy już nie są tak biedni, że kupią i zjedzą wszystko.

Jeżeli stawiasz na jakość i dostarczasz towar klasy 1 to masz szansę zaistnieć na rynku. Pomimo tego, że jest nadprodukcja warzyw. Weźmy dynie - ich jakość zdecydowanie się pogarsza, gdy jako materiał siewny stosuje się pestki wydobywane samodzielnie z dyń, a nie oryginalne nasiona. Dynia potem dostaje plamek gnilnych, ogonki są już nie takie sztywne jak powinny być tylko “skapciałe”, wdaje się pleśń, jedna dynia jest ciemna druga jasna…

WIĘCEJ NA TEMAT

WARZYWA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.