PARTNER SERWISU

Ceny papryki rosną wolniej niż koszty produkcji. Pogarsza się sytuacja plantatorów?

Autor: Wioleta Sobczak; www.sadyogrody.pl 25 czerwca 2015 16:58

Ceny papryki rosną wolniej niż koszty produkcji. Pogarsza się sytuacja plantatorów? fot. shutterstock

Rynek warzyw charakteryzuje się występowaniem zarówno sezonowych fluktuacji cen, jak również długookresowych zmian cen związanych z długoletnimi tendencjami oraz trendami. Należy pamiętać, że cena produktów rolnych jest parametrem bardzo zindywidualizowanym i dotyczy zawsze konkretnego produktu na danym rynku, a nawet konkretnej jednostki danego produktu (produkt określonej jakości).

Za sprawą licznych czynników wpływających na poziom podaży i popytu na warzywa ich ceny, a szczególnie te uzyskiwane przez producentów, charakteryzują się dużą niestabilnością. Gospodarstwa warzywnicze, również te zajmujące się uprawą papryki pod osłonami podejmując decyzje zarówno produkcyjnych, jak również sprzedażowych, muszą uwzględnić prognozy odnośnie kształtowania się wielkości ekonomicznych w przyszłości, w tym cen.

Producenci papryki podejmujący decyzje odnoście prowadzonej w gospodarstwie produkcji dużo uwagi poświęcają opłacalności produkcji, która wyznaczana jest poprzez relację między cenami czynników produkcji a cenami warzyw.

Co zrobić aby poprawić rentowność na rynku produkcji papryki?

W ostatnim roku (2014) średnia cena polskiej papryki spod osłon klasy I na rynku hurtowym wyniosła 3,30 zł/kg, przy czym należy pamiętać, że ceny te znacznie się wahały w zależności od terminu sprzedaży. Na początku zbiorów w miesiącu lipcu średnia cena eksportowa wyniosła ok. 4,65 zł/kg. Wraz ze wzrostem podaży cena ta sukcesywnie spadała. W okresie największej podaży wynosiła średnio 2,50 zł/kg. Ceny te były niższe niż w 2013 roku, w którym średnia cena eksportowa papryki spod osłon wyniosła ok. 3,80 zł/kg. W lipcu 2013 roku producenci mogli otrzymać za 1 kilogram papryki czerwonej klasy prawie 6 zł w późniejszych miesiącach cena ta sukcesywnie spadała.

Ostatecznie w okresie największych zbiorów wyniosła średnio 3,30 zł/kg, czyli tyle co średnia cena z całego okresu sprzedaży w 2014 roku, która była o około 14 proc. niższa niż ta z roku poprzedniego czyli 2013. Jak wskazują analizy cen papryki czerwonej z ostatnich pięciu lat, ceny te rosną znacznie wolniej niż różnica z ostatnich 2 lat. Od 2009 roku średnia cena papryki eksportowej z całego okresu sprzedaży waha się w granicach od 2,90zł/kg do 3,30 zł/kg. Oczywiście należy mieć na uwadze, że ceny jakie producenci otrzymują na rynkach hurtowych nieco się różni i bywa często niższa. Uśredniając ceny eksportowe papryki czerwonej w latach 2009-2014 wzrastały  średnio o 7 proc.  w skali roku.

Podobnie jak ceny papryki, rosły również ceny czynników produkcji, jednak w tym przypadku dynamika wzrostu cen była większa. Corocznie ceny środków ochrony roślin wzrastały średnio o 12 proc., nieco wolniej rosły ceny nawozów oraz wynagrodzenia pracowników. Odpowiednio o ok. 10 proc. w pierwszym przypadku i ok. 7 proc. w przypadku wynagrodzenia. Podobna tendencja wystąpiła w przypadku pozostałych gatunków warzyw.

Taki układ zmian cen sugeruje, że corocznie sytuacja producentów warzyw ulega pogorszeniu. Na taki stan rzeczy wpływ ma szereg czynników. Należy podkreślić, że aby produkcja papryki pod osłonami pozostała nadal produkcją przynoszącą zyski dla plantatorów, warto poszukiwać nowych rynków zbytu, które proponują bardziej atrakcyjne warunki sprzedaży. Obecnie ponad 60 proc. produkcji papryki spod osłon sprzedawana jest za pośrednictwem punktów skupu, które w większości przypadków sugerują cenę skupu bez możliwości negocjacji. Producenci specjalizujący się w tych uprawach niechętnie podejmują inicjatywę współdziałania w grupach i organizacjach producentów owoców i warzyw, czyli podmiotach, dzięki którym mogliby stać się na rynku bardziej konkurencyjni.

Dzięki współdziałaniu mieliby możliwość przygotowywania dużych partii produktu dzięki czemu byliby w stanie samodzielnie prowadzić eksport oraz negocjować ceny z odbiorcami eliminując licznych pośredników i zyskując większe przychodny ze sprzedaży, poprawiając tym samym rentowność prowadzonej produkcji.

WIĘCEJ NA TEMAT

WARZYWA

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI