
- Polacy coraz chętniej sięgają po żywność naturalną, rośnie świadomość certyfikatów żywności tradycyjnej, regionalnej, ekologicznej. Większą wagę przykładamy do czytania etykiet i zdrowych nawyków żywieniowych kreowanych już od najmłodszych lat. Owoce i warzywa zajmują pierwsze miejsce w nowej Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej ogłoszonej niedawno przez Instytut Żywności i Żywienia. To duża szansa dla brokułów - mówi Przemysław Ciesielski ze Stowarzyszenia Promocji Brokuła.
Brokuły pojawiły się w polskiej diecie stosunkowo niedawno, jednak pod względem wskaźników spożycia przegoniły kalafiora. Ich konsumpcja z roku na rok rośnie, co świadczy o tym, że Polacy cenią to warzywo ze względu na jego smak i walory odżywcze.
Działania Stowarzyszenia Promocji Brokuła będą oparte na informowaniu społeczeństwa o bogatych walorach odżywczych tego warzywa oraz jego szerokim zastosowaniu w polskiej kuchni.
- Pod hasłem „Z reguły stawiam na brokuły” chcemy edukować poszczególne grupy wiekowe konsumentów, informować o zaletach regularnej konsumpcji tego warzywa przez najmłodszych, sportowców, osoby cierpiące na różne schorzenia czy dbające o linię. W tym celu nawiążemy współpracę z dietetykami, liderami opinii, kucharzami. W ramach naszych działań przewidujemy spotkania bezpośrednie z konsumentami, działania za pośrednictwem Internetu i mediów społecznościowych. Opracujemy również serię wydawnictw i gadżetów, które w atrakcyjny sposób będą przypominać o walorach brokułów i ich częstym spożyciu - mówi Przemysław Ciesielski.
Duży nacisk w kampanii będą stawiać na jakość brokułów produkowanych w Polsce. Konsumenci coraz uważniej wybierają produkty spożywcze, kupują dla siebie i swoich bliskich to, co najlepsze. - Dlatego też część naszych działań skierowana będzie do rolników – producentów brokułów, których z kolei będziemy edukować odnośnie najlepszych zasad agrotechnicznych w produkcji tych warzyw - dodaje ekspert.
Europejskim liderem pod względem spożycia brokułów jest Wielka Brytania, której mieszkaniec zjada w ciągu roku około 5 kg tego warzywa. Polacy znajdują się w niechlubnym towarzystwie niektórych europejskich krajów, w których spożycie wynosi niespełna 300 g/osobę.
Największym producentem brokułów na świecie są Stany Zjednoczone (około 47 000 ha) i Hiszpania (38-40 000 ha), następne miejsca zajmują Chiny, Meksyk, Japonia i Włochy. Polska produkcja na poziomie 6500-7000 ha zajmuje czwarte miejsce wśród europejskich producentów brokułów (po Hiszpanii, Włoszech i Wielkiej Brytanii). Zauważalny jest dynamiczny wzrost areału upraw w ostatnich latach. Na przykład w porównaniu do Niemiec, gdzie areał tej uprawy to zaledwie około 2000 ha, przy znacznie wyższej konsumpcji.
- Przewidujemy, że w Polsce są perspektywy nie tylko na wzrost produkcji, ale również konsumpcji. Jest to związane między innymi z rosnącą zamożnością społeczeństwa i stale wzrastającym odsetkiem świadomych konsumentów. Polska część swojej produkcji brokułów eksportuje, między innymi do Skandynawii, Czech, Słowacji czy Wielkiej Brytanii - szacuje Przemysław Ciesielski.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
4,70
Podlaskie CRT (Białystok)3,35
Świętokrzyski Rynek Hurtowy Sp. z o.o.5,00
PHCRS RENK (Gdańsk)5,00
Praska Giełda Spożywcza (Ząbki)11,00
PHCRS RENK (Gdańsk)7,50
Targ Piast (Wrocław)6,75
Mewat Sp. z o.o.0,90
Mewat Sp. z o.o.5,00
Rolhurt (Przecław)8,50
Targ Piast (Wrocław)6,25
TMSZB (Sandomierz)0,70
Agrohurt SA (Rzeszów)0,90
Podlaskie CRT (Białystok)5,25
Targ Piast (Wrocław) CHF
3,48 -0,08%
GBP
4,78 -0,19%
USD
3,37 -0,08%
ON
4,65 -1 gr
LPG
2,05 -1 gr