Wzrasta spożycie soków NFC w Polsce. Jakie czynniki wpływają na ich popularność?

Autor: Krystyna Zagórska/www.sadyogrody.pl 19 lipca 2015 11:35

Wzrasta spożycie soków NFC w Polsce. Jakie czynniki wpływają na ich popularność? Piotr Trojanowicz, prezes zarządu Polkon Sp. z o.o.; fot. www.sadyogrody.pl

- W Polsce spożycie soków NFC w ciągu ostatnich czterech lat wzrosło o 57 proc., natomiast w Europie odnotowano wzrost spożycia jedynie o 12,4 proc. - mówił Piotr Trojanowicz, prezes zarządu Zakładu Przetwórstwa Owoców i Warzyw Polkon Sp. z o.o., podczas XVII Międzynarodowego Sympozjum Krajowej Unii Producentów Soków.

W Polsce soki NFC mają 15,4 proc. udziału w całym rynku soków. Spośród krajów Europy najbardziej rozwinięty rynek sokowy jest we Francji z 62 proc. udziałem NFC w całym rynku. Drugie miejsce zajmuje Wielka Brytania - 41,9 proc. Soki bezpośrednie również dużą popularność zyskały w Norwegii - 26,1 proc., Hiszpanii - 24 proc. i Holandii - 21,6 proc.

Jakie czynniki wpłynęły na popularność soków NFC? Zdaniem eksperta, stale rośnie spożycie tych soków, ze względu na propagowany ,,zdrowy styl życia". - Konsumenci są już zmęczeni hasłami typu nasz sok jest bez cukru, bez konserwantów, bez barwników. Poza tym sieci handlowe dostrzegły możliwość zwiększenia sprzedaży soków, uzupełnienia tej kategorii i poprawę rentowności sprzedaży - mówił Piotr Trojanowicz.

- Sok NFC jest określany jako naturalny, bezpośredni, świeżo tłoczony lub mętny. Pozyskiwany jest ze świeżych, schłodzonych bądź mrożonych owoców. Posiada naturalny, typowy dla danych owoców zarówno kolor, smak, jak i aromat. Ekstraktu soków NFC nie można korygować poprzez ich rozcieńczenie wodą lub dodatkiem zagęszczonego soku - mówił Piotr Trojanowicz. 

Jak zaznaczył prezes Polkonu, najważniejszą kategorię wśród soków stanowią te produkowane z przeznaczeniem na rynek detaliczny. - Soki NFC sprzedawane są w szklanych butelkach, opakowaniach PET lub w kartonach. Są one rozlewane w warunkach aseptycznych, bądź pasteryzowane w sposób tradycyjny - mówił prelegent.

W tej kategorii znajdują się również soki NFC niepasteryzowane, tzw. jednodniowe. - Sprzedawane są one w warunkach chłodniczych. Produkcją takich soków zajmują się, m.in.  firmy - Marwit, Victoria Cymes, Multi-Smak oraz Viva Natura - wymienił Trojanowicz.

Jaki jest udział rynkowy soków NFC z różnych owoców? W Polsce najczęściej sprzedawany jest sok jabłkowy (25,1 proc.). Następnie sok pomarańczowy (22,7 proc.), z różnych owoców (21,2 proc.), miksy z marchwi (16,3 proc.). Również duży udział w sprzedaży na rynku polskim stanowi sok z pomidorów (9,5 proc.).

- W Polsce sok NFC produkowany jest przede wszystkim przez zakłady produkujące zagęszczone soki owocowe. Przetrzymywane są one w warunkach aseptycznych w niskiej temperaturze, lub w atmosferze azotu. Soki te sprzedawane są w autocysternach aseptycznych z przeznaczeniem głównie na eksport - podkreślił prelegent.

Jego zdaniem soki NFC w opakowaniach typu bag in box (rozlewane w aseptyce lub „na gorąco”) sprzedawane są przede wszystkim w sieciach handlowych oraz w tzw. lokalnej dystrybucji. - W naszym kraju istnieje około 120 zakładów produkujących taki sok. Spośród nich 70 zakładów prowadzi działalność handlową w skali kraju lub regionu, a pozostałe zakłady produkują wyłącznie na rynek lokalny, świadczą usługi tłoczenia soków dla producentów owoców - mówił prezes Polkonu.

W 2014 roku produkcja soków NFC w tych opakowaniach wyniosła około 50 mln litrów. - Obecnie ponad 50 proc. sprzedawanych soków w opakowaniach bag in box to soki NFC wieloowocowe - zaznaczył Trojanowicz. Dodał, że podstawowi producenci w tej kategorii soków to firmy, tj. Bewa, Actic, Sad Sandomierski, Słoneczna Tłocznia oraz Appol.

Dodał, że bogata oferta asortymentowa, potencjał marketingowy oraz oryginalne opakowania sprawił, że soki NFC skutecznie konkurują z sokami odtworzonymi z soku zagęszczonego.

- Rozwojowi produkcji soków NFC sprzyjają również relatywnie niskie koszty wejścia w biznes sokowy. Trzeba zainwestować 1,5 mln zł, aby rozkręcić produkcję tych soków - zaznaczył prezes Polkonu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM