Wzrasta spożycie soków NFC w Polsce. Jakie czynniki wpływają na ich popularność?

Autor: Krystyna Zagórska/www.sadyogrody.pl 19 lipca 2015 11:35

Wzrasta spożycie soków NFC w Polsce. Jakie czynniki wpływają na ich popularność? Piotr Trojanowicz, prezes zarządu Polkon Sp. z o.o.; fot. www.sadyogrody.pl

- W Polsce spożycie soków NFC w ciągu ostatnich czterech lat wzrosło o 57 proc., natomiast w Europie odnotowano wzrost spożycia jedynie o 12,4 proc. - mówił Piotr Trojanowicz, prezes zarządu Zakładu Przetwórstwa Owoców i Warzyw Polkon Sp. z o.o., podczas XVII Międzynarodowego Sympozjum Krajowej Unii Producentów Soków.

W Polsce soki NFC mają 15,4 proc. udziału w całym rynku soków. Spośród krajów Europy najbardziej rozwinięty rynek sokowy jest we Francji z 62 proc. udziałem NFC w całym rynku. Drugie miejsce zajmuje Wielka Brytania - 41,9 proc. Soki bezpośrednie również dużą popularność zyskały w Norwegii - 26,1 proc., Hiszpanii - 24 proc. i Holandii - 21,6 proc.

Jakie czynniki wpłynęły na popularność soków NFC? Zdaniem eksperta, stale rośnie spożycie tych soków, ze względu na propagowany ,,zdrowy styl życia". - Konsumenci są już zmęczeni hasłami typu nasz sok jest bez cukru, bez konserwantów, bez barwników. Poza tym sieci handlowe dostrzegły możliwość zwiększenia sprzedaży soków, uzupełnienia tej kategorii i poprawę rentowności sprzedaży - mówił Piotr Trojanowicz.

- Sok NFC jest określany jako naturalny, bezpośredni, świeżo tłoczony lub mętny. Pozyskiwany jest ze świeżych, schłodzonych bądź mrożonych owoców. Posiada naturalny, typowy dla danych owoców zarówno kolor, smak, jak i aromat. Ekstraktu soków NFC nie można korygować poprzez ich rozcieńczenie wodą lub dodatkiem zagęszczonego soku - mówił Piotr Trojanowicz. 

Jak zaznaczył prezes Polkonu, najważniejszą kategorię wśród soków stanowią te produkowane z przeznaczeniem na rynek detaliczny. - Soki NFC sprzedawane są w szklanych butelkach, opakowaniach PET lub w kartonach. Są one rozlewane w warunkach aseptycznych, bądź pasteryzowane w sposób tradycyjny - mówił prelegent.

W tej kategorii znajdują się również soki NFC niepasteryzowane, tzw. jednodniowe. - Sprzedawane są one w warunkach chłodniczych. Produkcją takich soków zajmują się, m.in.  firmy - Marwit, Victoria Cymes, Multi-Smak oraz Viva Natura - wymienił Trojanowicz.

Jaki jest udział rynkowy soków NFC z różnych owoców? W Polsce najczęściej sprzedawany jest sok jabłkowy (25,1 proc.). Następnie sok pomarańczowy (22,7 proc.), z różnych owoców (21,2 proc.), miksy z marchwi (16,3 proc.). Również duży udział w sprzedaży na rynku polskim stanowi sok z pomidorów (9,5 proc.).

- W Polsce sok NFC produkowany jest przede wszystkim przez zakłady produkujące zagęszczone soki owocowe. Przetrzymywane są one w warunkach aseptycznych w niskiej temperaturze, lub w atmosferze azotu. Soki te sprzedawane są w autocysternach aseptycznych z przeznaczeniem głównie na eksport - podkreślił prelegent.

Jego zdaniem soki NFC w opakowaniach typu bag in box (rozlewane w aseptyce lub „na gorąco”) sprzedawane są przede wszystkim w sieciach handlowych oraz w tzw. lokalnej dystrybucji. - W naszym kraju istnieje około 120 zakładów produkujących taki sok. Spośród nich 70 zakładów prowadzi działalność handlową w skali kraju lub regionu, a pozostałe zakłady produkują wyłącznie na rynek lokalny, świadczą usługi tłoczenia soków dla producentów owoców - mówił prezes Polkonu.

W 2014 roku produkcja soków NFC w tych opakowaniach wyniosła około 50 mln litrów. - Obecnie ponad 50 proc. sprzedawanych soków w opakowaniach bag in box to soki NFC wieloowocowe - zaznaczył Trojanowicz. Dodał, że podstawowi producenci w tej kategorii soków to firmy, tj. Bewa, Actic, Sad Sandomierski, Słoneczna Tłocznia oraz Appol.

Dodał, że bogata oferta asortymentowa, potencjał marketingowy oraz oryginalne opakowania sprawił, że soki NFC skutecznie konkurują z sokami odtworzonymi z soku zagęszczonego.

- Rozwojowi produkcji soków NFC sprzyjają również relatywnie niskie koszty wejścia w biznes sokowy. Trzeba zainwestować 1,5 mln zł, aby rozkręcić produkcję tych soków - zaznaczył prezes Polkonu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.