Sprzedaż ekologicznych przetworów z owoców jest "sztuką" - wywiad z właścicielem Eko-Fruit

Autor: Albert Katana, www.sadyogrody.pl 21 sierpnia 2019 11:16

Sprzedaż ekologicznych przetworów z owoców jest "sztuką" - wywiad z właścicielem Eko-Fruit fot. materiały prasowe

- Choć nie ma problemu ze sprzedażą owoców ekologicznych surowych, to sprzedać ekologiczne przetwory z owoców jest już trudno - mówi w wywiadzie z www.sadyogrody.pl, Piotr Kostrzewski, właściciel gospodarstwa i firmy Eko-Fruit, producenta owoców jagodowych i przetworów (nalewki, likiery, soki).

Produkujecie nalewki, likiery - Eko-Fruit to gospodarstwo, grupa producentów czy firma?

Trzy w jednym albo każde oddzielnie (śmiech). To jest gospodarstwo, które prowadzę z synem, ma ono ok. 100 ha; Eko-Fruit spółka cywilna produkuje nalewki i przetwory nie-ekologiczne; Eko-Fruit spółka z o.o. wytwarza produkty z płodów rolnych z gospodarstwa – truskawek i malin ekologicznych.

Specjalizujecie się w owocach jagodowych? Producenci tych owoców narzekają na kiepską sprzedaż, niskie ceny... Pan uważa tak samo, czy dzięki przetwórstwu te problemy was nie dotykają?

Ja nie mam problemu z dwóch powodów – po pierwsze, mamy produkcję ekologiczną certyfikowaną, dzięki czemu rodzi się znacznie mniej, ale za to łatwiej to sprzedać i cena jest wyższa. Po drugie – przetwarzamy nasze owoce, o ile możemy i ile damy radę sprzedać. Bo choć nie ma problemu ze sprzedażą owoców ekologicznych surowych, to sprzedać ekologiczne przetwory z owoców jest już trudno.

Rozumiem, że nie nawiązaliście jeszcze współpracy z żadną z sieci handlowych?

Jesteśmy w jednej sieci – nawiązaliśmy kontakt z Aldi. Ale to jest mała sieć i kupują od nas sporadycznie, gdy mają akcję typu „produkty regionalne”.

Dziwi mnie to, bo każdy chce jeść zdrowo i żyć 100 lat, ale ci, którzy decydują o tym, co możemy kupić w sklepie niekoniecznie chcą tę potrzebę zaspokajać…

Kiedyś w jednym z wywiadów właściciel dużego gospodarstwa ekologicznego sugerował, że producenci żywności ekologicznej powinni mieć wsparcie Ministerstwa Rolnictwa w tworzeniu sieci sklepów ekologicznych lub bazarów. Zgadza się Pan z tym?

Nie bardzo się z tym zgadzam. Są przecież sklepy ekologiczne, tylko, proszę pana, każdy chce, żeby dostarczyć mu towar „za darmo”, w komis, z płatnością po sprzedaży. I nie jest problemem, że zapłacą po sprzedaży, tylko żeby zapłacili... Ja miałem już takie doświadczenia w Warszawie. To są mali odbiorcy, brali ode mnie towar np. za 500 zł, a gdy jechałem z następną dostawą, bo tamto zostało już sprzedane, słyszałem: ja zapłacę teraz panu 200 zł a resztę później, bo teraz nie mam... To są nagminne przypadki. Te sklepy potem upadają, zmieniają właścicieli, nazwy... I co, sądzić się? Niech się pan sądzi w naszych sądach o 2000 zł... Strata czasu. I oni na tym bazują.

Ale barierą jest też cena. Kiedyś jeden ze sklepów znanej sieci zamówił u mnie dużą ilość ekologicznego soku malinowego, którą sprzedali w przeciągu 3 tygodni. Cenę dali niesamowitą – jeśli ja sprzedaję im za 5 zł, a oni dają cenę 10 zł, to jest to nieprzyzwoita wręcz marża. Przez takie marże problemy mamy my – producenci, i problemy mają kupujący. Ile osób zarabia tak dużo, żeby zapłacić 10 zł za buteleczkę soku? A nawet jeśli zarabia tyle, czy on nie myśli? Przecież zdaje sobie sprawę z tego, że to nie może tyle kosztować... Czy sklepy muszą narzucać 100% marży? Nie muszą i nie powinny.

Wie pan, ale to sieci handlowe „nakręcają” modę na produkty ekologiczne, to też je kosztuje. Bez akcji promocyjnych sieci nie byłoby takiego zbytu na żywność ekologiczną...

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.