Spada sprzedaż win owocowych

$data.author.description Autor: portalspozywczy.pl 16 grudnia 2014 16:46

Zainteresowanie zakupem win owocowych wśród polskich konsumentów od lat spada. Sprzedaż detaliczna, choć maleje, pozostaje jednak stosunkowo wysoka - w 2013 roku sprzedano 84 mln l win owocowjedynie tylko 12 proc. konsumentów - wynika z raportu "Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014" przygotowanego przez KPMG Polska.

Masowy konsument rzadko sięga po wina owocowe. W ciągu ostatniego roku wina owocowe przynajmniej raz spożywało 48 proc. Polaków, do konsumpcji przynajmniej kilka razy w roku przyznaje się jednak tylko 12 proc. Trzeba przy tym pamiętać, że pod pojęciem wina owocowego kryją się bardzo różne produkty: od taniego wina przemysłowej produkcji, nierzadko wzmacnianego/mieszanego, po regionalne czy też "ekologiczne" produkty wysokiej jakości. Niemałą rolę odgrywa też własna produkcja konsumentów, dlatego spożycie niekoniecznie musi przekładać się na sprzedaż - do zakupu win owocowych w ciągu ostatniego roku przyznaje się tylko niecałe 30 proc. respondentów.

- Wina owocowe i tzw. "nalewki" (w znaczeniu mieszanych produktów na bazie win owocowych) pełniły w Polsce tradycyjnie funkcję niedrogiego i łatwo dostępnego napoju alkoholowego, jak również substytutu trudno dostępnych lub znacznie droższych win gronowych oraz piw. Szczególnie dużego znaczenia nabierały w miarę kolejnych podwyżek akcyzy na napoje spirytusowe w latach dziewięćdziesiątych XX wieku - czytamy w raporcie KPMG.

Jak wskazują analitycy KPMG, w obliczu kurczącego się rynku „klasycznych" (tj. niskojakościowych) win owocowych, część dotychczasowych producentów, jak również nowo zakładane przedsiębiorstwa podjęły próbę premiumizacji kategorii. Konsumentom zaproponowano szeroką ofertę win owocowych wysokiej jakości, wycenionych na poziomie win gronowych, często określanych jako produkty ekologiczne lub regionalne.

Do rozbudowy oferty produktowej zachęcił producentów także sukces cydru w 2013 i 2014 roku, który pokazał, że Polacy mogą być otwarci na niestandardowe produkty. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM