Soki świeże i tłoczone podbijają rynek

Autor: sadyogrody.pl / portalspozywczy.pl 31 grudnia 2014 08:06

Soki świeże i tłoczone podbijają rynek fot. shutterstock.com

Soki świeże (NFC) wykazują dynamiczny wzrost na całego rynku soków, nektarów i napojów owocowych (SNN) i tworzą nową, perspektywiczną kategorię. Jej potencjał dostrzega coraz więcej sadowników, producentów oraz handlowcy.

Podczas gdy cały rynek soków czekają trzy sezony stabilnych wyników, kategoria soków świeżych (NFC) wciąż rośnie – zarówno wartościowo, jak i ilościowo – wynika z danych Euromonitor International.

Zdaniem analityków w 2014 roku wartość rynku soków NFC wyniesie 92 mln zł, w 2015 r. urośnie o prawie 8 proc. do 99 mln zł, a w 2016 r. przekroczy wartość 100 mln zł (wzrost o 7 proc. do 106 mln zł.

Rynek soków NFC urośnie także wolumenowo. W 2014 roku wielkość tej kategorii wyniesie 9,2 mln litrów, ale już w 2015 r. wzrośnie o 7,4 proc. do 9,8 mln litrów, a w 2016 r. – o 6,8 proc. do 10,5 mln litrów.

Julian Pawlak, prezes Krajowej Unii Producentów Soków (KUPS) tłumaczy, że spektakularne wzrosty w kategorii soków NFC to standardowe zjawisko w przypadku tworzenia się nowej kategorii.

Liderem rynku soków NFC jest Marwit (znany jako producent jednodniowych soków marchwiowych), a wiceliderem Słoneczna Tłocznia. Na trzecim miejscu uplasował się brand Cymes od Victoria Cymes. Czwartą pozycję zajmuje Maspex z marką Tymbark. Na piątej pozycji znalazła się marka Bio Food z segmentu żywności ekologicznej.

W ostatnich sezonach hitem sprzedażowym wśród soków świeżych stały się soki tłoczone (mętne) – głównie jabłkowe. Sprzedawane są one często bezpośrednio od sadowników lub grupy producenckie w 3- i 5-litrowych opakowaniach bag-in-box. Składają się one z kartonu (który może być wykorzystany wiele razy) oraz pięciolitrowego worka z kranikiem. Specjalna konstrukcja kranika uniemożliwia dostawanie się powietrza do środka, dzięki czemu sok zachowuje świeżość nawet do 21 dni po otwarciu opakowania. Mętne soki tłoczone są poddawane obróbce termicznej, która powoduje, że są bezpieczne mikrobiologicznie. Ich trwałość to minimum 6 miesięcy.

Mętne soki są bardzo popularne w np. w Niemczech i Japonii. Zauważyli to polscy sadownicy, którzy postanowili wykorzystać fakt, że jesteśmy jednym z globalnych liderów produkcji jabłek. Produkcja soków jest więc jednym ze sposobów zagospodarowania zbiorów w Polsce, atrakcyjną zwłaszcza w takich sezonach jak obecnie (2014/15), kiedy ceny jabłek są bardzo niskie i – ze względu na embargo – słabnie też na nie popyt. Dlatego w tym roku konsumenci mogą liczyć, że ceny soków tłoczonych lekko spadną. To dobra wiadomość także dla sieci handlowych.

- Sieci handlowe są bardzo zainteresowane sokami NFC. Ze względu na wysoką jakość, i tym samym koszty produkcji, barierą jest cena - przyznaje Ryszard Męczyński z firmy Tłocznia soków Katarzyna Tomasz Rembowscy.

Zdaniem Waldemara Żółcika, prezesa firmy Activ Sp. z o.o., która jest producentem soków tłoczonych Royal Apple, każdy kupiec chce mieć soki tłoczone w swoim portfolio. - Wydawało się, że barierą sprzedaży może być duże opakowanie bag-in-box 3l i 5l, jednak konsumenci bardzo szybko się do nich przekonali - mówi.

Jak podkreśla, w związku z embargo można liczyć na spadki cen soków NFC. - Przestrzegam przed nadmiernymi oczekiwaniami. Na ostateczny koszt soku ma wpływ więcej czynników niż tylko cena jabłek. To wypadkowa wielu czynników - dodaje Żółcik.

Popularność soków tłoczonych w opakowaniach bag-in-box sprawiła, że firmy zaczęły je produkować także w małych szklanych opakowaniach (np. 250 i 750 ml). Takie produkty ma w swojej ofercie nie tylko Activ, ale i m.in. Lubsad i Tłocznia Rembowscy.

Firmy i grupy producenckie masowo więc ruszyły z produkcją mętnych soków i - zdaniem niektórych graczy - psują ten rodzący się rynek tłoczonych soków. - Już nie raz komunikowałem, że trzeba wprowadzić dobrą politykę cenową tych produktów. Wiele firm nie produkuje soków naturalnie, np. tłoczą jabłko, ale inne domieszki smakowe powstają z koncentratów owocowych lub aromatów. Ale główną bolączką jest polityka cenowa - naturalny sok nie może być tańszy niż "farbowana woda". Większość takich producentów nie zdaje sobie sprawy, że prowadząc taką politykę cenową, podcinają gałąź, na której siedzą - podkreśla Krzysztof Maurer, właściciel PPUH Tłocznia Maurer.

Artykuł powstał na podstawie opracowania redakcji serwisu portalspozywczy.pl. Przeczytaj całość:

Obiecujące perspektywy dla segmentu soków NFC

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI