Rynek żywności ekologicznej w Polsce - raport

Autor: www.sadyogrody.pl 07 czerwca 2017 09:21

Rynek żywności ekologicznej w Polsce - raport fot. shutterstock

Jak wynika z raportu IMAS International "Żywność ekologiczna w Polsce 2017" - wartość rynku ekologicznej żywności w Polsce w 2015 r. wynosiła 167 mln euro (ok. 700 mln zł.), a przeciętny Polak wydał w 2015 r. na żywność ekologiczną 4 euro. Eksperci prognozują, że w 2017 roku sektor osiągnie wartość 1 mld zł. Rynek żywności BIO stanowi zaledwie 0,5% polskiego rynku spożywczego (2016 r.). Dla porównania, w krajach Europy Zachodniej rynek BIO stanowi 2-8% rynku spożywczego. Rynek w Polsce rozwija się jednak bardzo dynamicznie, 10-20% w skali roku.

Żywność ekologiczna zgodnie z zasadami zawartymi w rozporządzeniu Unii Europejskiej to żywność wyprodukowana przynajmniej w 95% w sposób ekologiczny, a więc bez użycia nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin, przy zachowaniu żyzności gleby, różnorodności biologicznej oraz poszanowania środowiska naturalnego.

Wszystkich producentów, pośredników i przetwórców biorących udział w produkcji i obrocie żywnością ekologiczną obowiązują jednakowe unijne przepisy, od wytworzenia produktu do dostarczenia konsumentowi. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało Ramowy Plan Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego w Polsce na lata 2014-2020. Głównym celem tego planu jest rozwój rolnictwa ekologicznego oraz rynku żywności ekologicznej.

Ceny produktów ekologicznych są o wiele wyższe od produktów konwencjonalnych (przeważnie od 50% wzwyż, ale zdarzają się kategorie produktów droższe o niecałe 20%). Duże różnice w cenach między eko a konwencjonalną żywnością wynikają z wysokich kosztów produkcji, logistyki oraz małej skali produkcji. Jest to naturalna sytuacja rynku w fazie wzrostu, wraz z jego rozwojem różnice te będą się zmniejszały - czytamy w raporcie IMAS International "Żywność ekologiczna w Polsce 2017".

- Cena jest jednym z podstawowych czynników warunkujących zakup. Świadomość Polaków zmienia się i coraz więcej z nich nie tylko interesuje się zdrowiem, ale też jest w stanie dopłacić do produktu lepszej jakości. Sprzyja temu trend i moda na zdrowie oraz coraz więcej kampanii informacyjnych, które w ciekawy i trafiony sposób wpływają na decyzje zakupowe Polaków - mówi Krystyna Radkowska, prezes zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.

Z raportu IMAS International "Żywność ekologiczna w Polsce 2017" wynika, że największy wybór żywności ekologicznej znajduje się w sklepach wyspecjalizowanych w sprzedaży żywności ekologicznej (sklepy te sprzedają min. 51% żywności ekologicznej). Żywność ekologiczna jest coraz szerzej dostępna w dużych sieciach handlowych, niektóre z nich posiadają marki własne żywności ekologicznej. Sieci handlowe poza żywnością ekologiczną posiadają bogatą ofertę żywności dietetycznej (np. bez glutenu, bez laktozy, wegetariańską). Ekożywność można również kupić w niektórych sklepach ogólnospożywczych typu convenience store (np. delikatesy Tradycja i Jakość Sp. z o.o). Najwięcej sklepów z żywnością ekologiczną znajduje się w dużych aglomeracjach, ale sklepy te zaczynają pojawiać się również w miastach poniżej 100 000 mieszkańców.

Rynek producentów żywności ekologicznej w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Firmy, które konfekcjonują żywność ekologiczną umownie nazywa się również producentami. Trzy największe z nich to: Bio Planet S.A. która wypracowała 113,5 mln zł przychodów netto ze sprzedaży w 2016 r., Organic Farma Zdrowia S.A, której przychody netto ze sprzedaży w 2016 r. wyniosły 54,5 mln zł oraz Symbio Polska S.A. z 27,9 mln zł przychodów netto ze sprzedaży w 2016 r.

Inni znaczący gracze na rynku: Smak Natury, Bio Food, Intenson, Dary Natury, NaturAvena oraz Eko Wital.

Zarówno Ramowy Plan Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego przyjęty przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jak i działania różnego rodzaju stowarzyszeń, fundacji, mediów na rzecz żywności ekologicznej ma na celu promocję rynku żywności ekologicznej zarówno po stronie podaży, jak i popytu. Aktualne działania koncentrują się zatem na promocji rozwoju produkcji, przetwórstwa i dystrybucji produktów ekologicznych, zwiększaniu wiedzy konsumentów (podkreślaniu korzyści zdrowotnych, budowaniu zaufania do produktów ekologicznych, definiowaniu różnic między produktami zdrowymi a ekologicznymi, rozpoznawaniu certyfikowanych produktów ekologicznych), a także integracji podmiotów działających na rynku żywności ekologicznej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.