Rynek żywności ekologicznej w Polsce - raport

Autor: www.sadyogrody.pl 07 czerwca 2017 09:21

Rynek żywności ekologicznej w Polsce - raport fot. shutterstock

Jak wynika z raportu IMAS International "Żywność ekologiczna w Polsce 2017" - wartość rynku ekologicznej żywności w Polsce w 2015 r. wynosiła 167 mln euro (ok. 700 mln zł.), a przeciętny Polak wydał w 2015 r. na żywność ekologiczną 4 euro. Eksperci prognozują, że w 2017 roku sektor osiągnie wartość 1 mld zł. Rynek żywności BIO stanowi zaledwie 0,5% polskiego rynku spożywczego (2016 r.). Dla porównania, w krajach Europy Zachodniej rynek BIO stanowi 2-8% rynku spożywczego. Rynek w Polsce rozwija się jednak bardzo dynamicznie, 10-20% w skali roku.

Żywność ekologiczna zgodnie z zasadami zawartymi w rozporządzeniu Unii Europejskiej to żywność wyprodukowana przynajmniej w 95% w sposób ekologiczny, a więc bez użycia nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin, przy zachowaniu żyzności gleby, różnorodności biologicznej oraz poszanowania środowiska naturalnego.

Wszystkich producentów, pośredników i przetwórców biorących udział w produkcji i obrocie żywnością ekologiczną obowiązują jednakowe unijne przepisy, od wytworzenia produktu do dostarczenia konsumentowi. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało Ramowy Plan Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego w Polsce na lata 2014-2020. Głównym celem tego planu jest rozwój rolnictwa ekologicznego oraz rynku żywności ekologicznej.

Ceny produktów ekologicznych są o wiele wyższe od produktów konwencjonalnych (przeważnie od 50% wzwyż, ale zdarzają się kategorie produktów droższe o niecałe 20%). Duże różnice w cenach między eko a konwencjonalną żywnością wynikają z wysokich kosztów produkcji, logistyki oraz małej skali produkcji. Jest to naturalna sytuacja rynku w fazie wzrostu, wraz z jego rozwojem różnice te będą się zmniejszały - czytamy w raporcie IMAS International "Żywność ekologiczna w Polsce 2017".

- Cena jest jednym z podstawowych czynników warunkujących zakup. Świadomość Polaków zmienia się i coraz więcej z nich nie tylko interesuje się zdrowiem, ale też jest w stanie dopłacić do produktu lepszej jakości. Sprzyja temu trend i moda na zdrowie oraz coraz więcej kampanii informacyjnych, które w ciekawy i trafiony sposób wpływają na decyzje zakupowe Polaków - mówi Krystyna Radkowska, prezes zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.

Z raportu IMAS International "Żywność ekologiczna w Polsce 2017" wynika, że największy wybór żywności ekologicznej znajduje się w sklepach wyspecjalizowanych w sprzedaży żywności ekologicznej (sklepy te sprzedają min. 51% żywności ekologicznej). Żywność ekologiczna jest coraz szerzej dostępna w dużych sieciach handlowych, niektóre z nich posiadają marki własne żywności ekologicznej. Sieci handlowe poza żywnością ekologiczną posiadają bogatą ofertę żywności dietetycznej (np. bez glutenu, bez laktozy, wegetariańską). Ekożywność można również kupić w niektórych sklepach ogólnospożywczych typu convenience store (np. delikatesy Tradycja i Jakość Sp. z o.o). Najwięcej sklepów z żywnością ekologiczną znajduje się w dużych aglomeracjach, ale sklepy te zaczynają pojawiać się również w miastach poniżej 100 000 mieszkańców.

Rynek producentów żywności ekologicznej w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Firmy, które konfekcjonują żywność ekologiczną umownie nazywa się również producentami. Trzy największe z nich to: Bio Planet S.A. która wypracowała 113,5 mln zł przychodów netto ze sprzedaży w 2016 r., Organic Farma Zdrowia S.A, której przychody netto ze sprzedaży w 2016 r. wyniosły 54,5 mln zł oraz Symbio Polska S.A. z 27,9 mln zł przychodów netto ze sprzedaży w 2016 r.

Inni znaczący gracze na rynku: Smak Natury, Bio Food, Intenson, Dary Natury, NaturAvena oraz Eko Wital.

Zarówno Ramowy Plan Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego przyjęty przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jak i działania różnego rodzaju stowarzyszeń, fundacji, mediów na rzecz żywności ekologicznej ma na celu promocję rynku żywności ekologicznej zarówno po stronie podaży, jak i popytu. Aktualne działania koncentrują się zatem na promocji rozwoju produkcji, przetwórstwa i dystrybucji produktów ekologicznych, zwiększaniu wiedzy konsumentów (podkreślaniu korzyści zdrowotnych, budowaniu zaufania do produktów ekologicznych, definiowaniu różnic między produktami zdrowymi a ekologicznymi, rozpoznawaniu certyfikowanych produktów ekologicznych), a także integracji podmiotów działających na rynku żywności ekologicznej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM