Rośnie znaczenie kategorii soków na polskim rynku

Autor: Krystyna Zagórska/www.sadyogrody.pl 15 czerwca 2015 13:09

Rośnie znaczenie kategorii soków na polskim rynku www.shutterstock.com

- Statystyczny konsument w Polsce martwi się o swoje zdrowie. W związku z tym branża sokowa wykorzystuje to spojrzenie konsumenta - chociażby poprzez kampanię ,,5 porcji warzyw i owoców”, a także poprzez zmianę podejścia do komunikacji marketingowej. Producenci coraz częściej podkreślają, że sok jest 100 proc., albo że nie zawiera on cukru – powiedziała Katarzyna Parkot, z firmy Nielsen, podczas XVIII Międzynarodowego Sympozjum Krajowej Unii Producentów Soków.

Firma Nielsen zajmuje się pomiarem aktywności konsumentów każdego segmentu rynku na świecie.

- W koszyku napojowym nieprzerwanie od wielu lat prym wiodą napoje alkoholowe, czyli piwo i wódka. Z kolei kategoria soków umieszczona jest już na trzecim miejscu, jest więc bardzo istotna w koszyku konsumenta – mówiła Katarzyna Parkot.

W okresie luty 2014-styczeń 2015 wartość sprzedaży napojów bezalkoholowych, tj. woda butelkowana, napoje gazowane, soki nektary i napoje, napoje izotoniczne i energetyczne, herbata mrożona w kanałach monitorowanych przez firmę Nielsen, wygenerowały ponad 12,1 mld zł.

- W ostatnim roku kategoria ta zanotowała wzrost o 5,3 proc. Napoje gazowane są stabilną kategorią, nie zanotowały wzrostu w porównaniu do poprzedniego roku – skomentowała prelegentka.

Na przestrzeni dwóch ostatnich lat zanotowano zdecydowany wzrost znaczenia kategorii soków, które zyskały 4,2 punkta proc. - Soki zdecydowanie dynamiczniej rozwijają się niż cała kategoria, co wynika także z trendów zdrowotnych. Soki są postrzegane jako zdrowszy napój, aniżeli typowe napoje, które najczęściej są dosładzane – przedstawicielka firmy Nielsen.

- Obserwujemy również wyraźny wzrost znaczenia opakowań typu PET, czyli w butelkach plastikowych. Kategoria w tego typu opakowaniach rozwija się w tempie 22 proc. Opakowania typu PET zyskują na znaczeniu zarówno w sokach, napojach, jak i nektarach - dodała.

Gdzie najczęściej sprzedawana jest kategoria soków, nektarów i napojów?

- Głównym kanałem dystrybucji są dyskonty, gdzie sprzedaż stanowi prawie 27 proc. całości rynku. Wzrost znaczenia dyskontów jest związany zarówno ze zwiększeniem ilości placówek, jak i wzrostem średniej sprzedaży na jeden sklep. W ostatnim roku Biedronka otworzyła 400 nowych placówek, a Lidl - 50, w związku z tym otwierając nowe placówki znaczenie dyskontów rośnie – powiedziała Katarzyna Parkot.

Jak przyznała ekspertka w ostatnim roku również widoczny jest dalszy rozwój marek własnych, a tym samym wzrost ich znaczenia dla sprzedaży kategorii soków, nektarów i napojów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM