Rośnie znaczenie kategorii soków na polskim rynku

Autor: Krystyna Zagórska/www.sadyogrody.pl 15 czerwca 2015 13:09

Rośnie znaczenie kategorii soków na polskim rynku www.shutterstock.com

- Statystyczny konsument w Polsce martwi się o swoje zdrowie. W związku z tym branża sokowa wykorzystuje to spojrzenie konsumenta - chociażby poprzez kampanię ,,5 porcji warzyw i owoców”, a także poprzez zmianę podejścia do komunikacji marketingowej. Producenci coraz częściej podkreślają, że sok jest 100 proc., albo że nie zawiera on cukru – powiedziała Katarzyna Parkot, z firmy Nielsen, podczas XVIII Międzynarodowego Sympozjum Krajowej Unii Producentów Soków.

Firma Nielsen zajmuje się pomiarem aktywności konsumentów każdego segmentu rynku na świecie.

- W koszyku napojowym nieprzerwanie od wielu lat prym wiodą napoje alkoholowe, czyli piwo i wódka. Z kolei kategoria soków umieszczona jest już na trzecim miejscu, jest więc bardzo istotna w koszyku konsumenta – mówiła Katarzyna Parkot.

W okresie luty 2014-styczeń 2015 wartość sprzedaży napojów bezalkoholowych, tj. woda butelkowana, napoje gazowane, soki nektary i napoje, napoje izotoniczne i energetyczne, herbata mrożona w kanałach monitorowanych przez firmę Nielsen, wygenerowały ponad 12,1 mld zł.

- W ostatnim roku kategoria ta zanotowała wzrost o 5,3 proc. Napoje gazowane są stabilną kategorią, nie zanotowały wzrostu w porównaniu do poprzedniego roku – skomentowała prelegentka.

Na przestrzeni dwóch ostatnich lat zanotowano zdecydowany wzrost znaczenia kategorii soków, które zyskały 4,2 punkta proc. - Soki zdecydowanie dynamiczniej rozwijają się niż cała kategoria, co wynika także z trendów zdrowotnych. Soki są postrzegane jako zdrowszy napój, aniżeli typowe napoje, które najczęściej są dosładzane – przedstawicielka firmy Nielsen.

- Obserwujemy również wyraźny wzrost znaczenia opakowań typu PET, czyli w butelkach plastikowych. Kategoria w tego typu opakowaniach rozwija się w tempie 22 proc. Opakowania typu PET zyskują na znaczeniu zarówno w sokach, napojach, jak i nektarach - dodała.

Gdzie najczęściej sprzedawana jest kategoria soków, nektarów i napojów?

- Głównym kanałem dystrybucji są dyskonty, gdzie sprzedaż stanowi prawie 27 proc. całości rynku. Wzrost znaczenia dyskontów jest związany zarówno ze zwiększeniem ilości placówek, jak i wzrostem średniej sprzedaży na jeden sklep. W ostatnim roku Biedronka otworzyła 400 nowych placówek, a Lidl - 50, w związku z tym otwierając nowe placówki znaczenie dyskontów rośnie – powiedziała Katarzyna Parkot.

Jak przyznała ekspertka w ostatnim roku również widoczny jest dalszy rozwój marek własnych, a tym samym wzrost ich znaczenia dla sprzedaży kategorii soków, nektarów i napojów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.