Prezes KUPS na VIII FRSiH: Popyt na zagęszczony sok jabłkowy zależy od cen

Autor: Krystyna Zagórska/www.sadyogrody.pl 10 listopada 2015 13:54

Prezes KUPS na VIII FRSiH: Popyt na zagęszczony sok jabłkowy zależy od cen Julian Pawlak, prezes Krajowej Unii Producentów Soków

- Przetwórcy jabłek w Polsce mogą mieć trudności z utrzymaniem zdobytych w ubiegłym sezonie nowych rynków, z uwagi na wyższą cenę zagęszczonego soku jabłkowego w obecnym sezonie. - Ceny skupu jabłek są ponad dwa razy wyższe, niż w roku ubiegłym, także cena soku również będzie dwa razy wyższa - powiedział Julian Pawlak, prezes Krajowej Unii Producentów Soków, na VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu, podczas debaty „Branża owocowo-warzywna. Kreowanie marki i wartość produktu”.

- W ubiegłym roku sadownicy w wyniku nałożonego embarga nagle utracili duży rynek zbytu. Przetwórcy tego rynku akurat nie utracili, ale też w pewnym sensie obawialiśmy się reakcji eksporterów zagęszczonych soków z innych krajów i czy znajdzie się miejsce dla naszych soków. To była chwilowa destabilizacja – mówił Julian Pawlak.

- Wtórną korzyścią niskich z cen surowca w ubiegłym sezonie było to, że paradoksalnie weszliśmy na nowe rynki, w tym właśnie na rosyjski, gdzie dotychczas nasz zagęszczony sok jabłkowy nie istniał. W zeszłym roku do Rosji sprzedaliśmy około 20 tys. ton soków. Oprócz tego wysłaliśmy do Kanady 10 tys. ton, a do Stanów Zjednoczonych - 30 tys. ton. To są poważne ilości, które ulokowaliśmy, dzięki głównie niskim cenom – zaznaczył prezes KUPS.

Zdaniem Juliana Pawlaka możemy mieć trudności z utrzymaniem tych rynków, z uwagi na wyższą cenę zagęszczonego soku jabłkowego w obecnym sezonie. - Ceny skupu jabłek są ponad dwa razy wyższe, niż w roku ubiegłym, także cena soku również będzie dwa razy wyższa – dodał.

- Obecnie produkujemy bardzo duże ilości - 200-320 tys. ton zagęszczonego soku jabłkowego w skali roku i większość musimy eksportować. Sytuacji nie pomaga konkurencja zewnętrzna. W Polsce działa 47 zakładów, które konkurują między sobą, w tym również ceną na rynkach sprzedażowych. Nasz sok jest wyższej kwasowości, więc zagraniczni kupcy uzupełniają naszym zagęszczonym sokiem te słodsze. To jest nasza przewaga – nadmienił szef KUPS.

Dodał, że popyt na zagęszczony sok jabłkowy jest adekwatny do ceny. Jeżeli cena soku jest odpowiednio niska, to producenci zastępują inne składniki sokiem jabłkowym, lecz w przypadku wysokich cen to szykują innych, przede wszystkim tańszych zamienników.

Podczas VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu, Julian Pawlak, prezes KUPS odniósł się również do sytuacji na rynku surowców kierowanych do przetwórstwa.

- W obecnym sezonie ilość jabłek do przetwórstwa jest mniejsza, niż w ubiegłym roku. W szerszej perspektywie ubiegłych lat obserwujemy stały dopływ surowca mniej więcej na poziomie 50 proc. W ubiegłym roku było to 60 proc., lecz jak wiadomo były słabe możliwości sprzedaży jabłek za granicą – powiedział prezes KUPS.

- Na rynku owoców miękkich mamy kolejny rok niezłych zbiorów, jak również problemów z zagospodarowaniem niektórych rodzajów surowca. Istnieje głęboka nierównowaga popytowo-podażowa w przypadku czarnej porzeczki. Około 80 proc. owoców miękkich kierowane jest do przetwórstwa, a jest problem popytu na te produkty na rynkach zagranicznych – mówił Julian Pawlak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.