Prezes Farmy Świętokrzyskiej: Rolnictwo ekologiczne jest rolnictwem przyszłości

Autor: www.sadyogrody.pl 03 lipca 2019 13:25

Prezes Farmy Świętokrzyskiej: Rolnictwo ekologiczne jest rolnictwem przyszłości fot. unsplash.com

- Rolnictwo ekologiczne to rolnictwo przyszłości, bo oferuje konsumentom najwyższej jakości żywność, a jednocześnie pozytywnie wpływa na środowisko naturalne – przekonuje Łukasz Gębka, prezes Farmy Świętokrzyskiej, jednego z wiodących polskich producentów ekożywności.

Świadomość ekologiczna Polaków systematycznie rośnie, a wraz z nią rozwija się rodzimy rynek ekoproduktów. Badania wskazują, że jesteśmy gotowi zapłacić więcej za produkty lepszej jakości produkowane w warunkach ekologicznych. Polskie firmy mają się o co bić, bo wartość tego rynku już w ubiegłym roku przekroczyła w naszym kraju 1 mld zł, a prognozy mówią o dwucyfrowym wzroście przez najbliższe lata.

O rosnącej popularności żywności ekologicznej w Polsce wyraźnie świadczy m.in. szeroki oddźwięk, jaki wywołał czerwcowy ECO FOOD 360 Kongres Rolnictwa i Żywności Ekologicznej.

To jedno z pierwszych w Polsce międzynarodowych wydarzeń tak kompleksowo podejmujących tematykę rolnictwa ekologicznego, adresowane do rolników konwencjonalnych, producentów i przetwórców żywności, instytucji rządowych i pozarządowych, liderów opinii oraz konsumentów. Kongres odbył się 11 czerwca w Warszawie pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa Jana Krzysztofa Ardanowskiego.

O drodze Farmy Świętokrzyskiej do sukcesu opowiadał podczas kongresu jej prezes Łukasz Gębka. Jego firma przed kilku laty zainwestowała w ekologiczną przetwórnię, co stało się przełomem w jej działalności. Dziś Farma Świętokrzyska zatrudnia ponad 160 osób, ­­ a uprawy prowadzi na łącznej powierzchni 348 ha.

- Przełomem w rozwoju naszego gospodarstwa ekologicznego było powstanie przetwórni warzyw i owoców. Pozwoliło to na znaczne poszerzenie oferty o produkty dostępne przez cały rok oraz dało nowe możliwości marketingowe – mówił Łukasz Gębka.

Bio-kiszonki, dania gotowe, przetwory, marynaty, konfitury, smarowidła, musy, sosy oraz produkty dla dzieci to tylko wybrane ekoprodukty, które powstają na Farmie Świętokrzyskiej i stanowią, obok ekologicznej uprawy warzyw, istotną część działalności firmy.

- Przetwory to dla nas ważna wartość dodana, tak kluczowa w każdym przedsiębiorstwie. Nie tylko pozwalają przedłużyć trwałość uprawianych przez nas owoców i warzyw, które są dostępne na rynku przez cały rok, ale ułatwiają również komunikację z naszymi klientami, niezależnie od sezonu. A marketing to dla nas przede wszystkim informowanie i zwiększanie świadomości konsumentów na temat walorów żywności ekologicznej. Polacy coraz chętniej sięgają po ekoprodukty, ale nadal robią to dużo rzadziej niż nasi zachodni sąsiedzi – dodaje­­­­­­ Łukasz Gębka, prezes Farmy Świętokrzyskiej.

Według najnowszych danych z raportu The World Of Organic Agriculture 2019, wartość rocznej sprzedaży żywności ekologicznej w Polsce w 2017 r. wyniosła 235 mln euro, czyli średnio 6 euro na jednego mieszkańca. W Niemczech było to odpowiednio ponad 10 mld euro (122 euro/os.), a we Francji – prawie 8 mld euro (118 euro/os.).

Co ciekawe, Polska zajmuje relatywnie wysokie, bo siódme miejsce w Europie, jeśli chodzi o liczbę ekologicznych producentów rolnych. W naszym kraju jest ich nieco ponad 20 tys., prowadzą działalność na prawie 500 tys. hektarów. W Niemczech jest ich prawie 30 tys. na 1,4 mln ha upraw ekologicznych, a we Francji ponad 36 tys. na 1,7 mln ha upraw. Jeśli zaś chodzi o liczbę przetwórców ekologicznych, to w Polsce taką działalność prowadzi ok. 800 podmiotów, a w Niemczech i we Francji po ok. 15 tys. Jest to więc z pewnością rynek z dużym potencjałem.

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.