Polska wyróżnia się w Europie najwyższym wzrostem spożycia soków

Autor: www.sadyogrody.pl/pr 28 lipca 2016 14:31

Polska wyróżnia się w Europie najwyższym wzrostem spożycia soków fot. shutterstock

Zgodnie z najnowszym Raportem Rynkowym AIJN Konsumpcja soków i nektarów w Polsce w 2015 roku wyniosła 757 mln litrów, a tym samym wzrosła o 8,3 proc. w stosunku do 2014 roku, a samych soków o 10,6 proc. Rynek Polski wyróżnia się na tle pozostałych europejskich rynków najwyższym wzrostem spożycia soków i nektarów w ostatnim roku, do którego przyczyniły się działania promocyjno-informacyjne Stowarzyszenia KUPS oraz silne kampanie promocyjne poszczególnych producentów soków i nektarów w Polsce.

Europejskie Stowarzyszenie Soków Owocowych (AIJN) opublikowało Raport Rynkowy 2016 dotyczący europejskiego rynku soków i nektarów z owoców i warzyw, który jest corocznym raportem rynkowym. Obejmuje on charakterystykę branży sokowniczej w 31 krajach europejskich. Raport został opracowany przez firmę Canadean Ltd.

Konsumpcja soków i nektarów z owoców i warzyw w krajach UE w 2015 roku wyniosła 9,631 mld litrów i była niższa o 0,73 proc. w stosunku do roku 2014, przy czym wzrost spożycia wykazano tylko w przypadku soków NFC (4,41 proc. w stosunku do 2014 roku).

Liderem w spożyciu są nadal Niemcy (24,8 proc.). Kolejne miejsca zajmuje Francja (15,6 proc.), Wielka Brytania (11,8 proc.), Hiszpania (9,7 proc.) oraz Polska (8,3 proc.).

Najpopularniejszym smakiem soków i nektarów w UE jest pomarańczowy (36,7 proc.) następnie wieloowocowy (19,4 proc.), jabłkowy (15,1 proc.), brzoskwiniowy (3,5 proc.) oraz ananasowy (3,5 proc.).

Soki i nektary pomarańczowe szczególnie upodobali sobie Irlandczycy (70,9 proc.), Anglicy (56,5 proc.), Szwedzi (56,5 proc.), Luxembrugczycy (55 proc.) oraz Norwedzy (51,2 proc.). Natomiast soki i nektary jabłkowe najpopularniejsze są w Danii (29,6 proc.), w Grecji (28,8 proc.), w Austrii (28,1 proc.), na Chorwacji (25,9 proc.), w Republice Czeskiej i na Litwie (23,3 proc.) oraz w Polsce (23,1 proc.).  

Zdecydowanym liderem w krajach UE w rodzajach opakowań do soków i nektarów są kartony (61,2 proc.) drugie miejsce zajmują butelki plastikowe (29,2 proc.) następnie butelki szklane (8,6 proc.).

Na szczególną uwagę zasługuje rynek soków i nektarów w Polsce w 2015 roku. Szacuje się że rynek soków i nektarów wynosi 757 mln litrów, przy czym nastąpił wzrost o 8,3 proc. w stosunku do 2014 roku.  Przy czym wzrost spożycia soków nastąpił o 10,6 proc., a nektarów o 4 proc. Spożycie soków wynosi w ten sposób 13 l na osobę na rok (co daje 36 ml na osobę na dzień).

Na odnotowanie zasługują preferencje smakowe Polaków – pomarańczowy (24,6 proc.), jabłkowy (23,1 proc.), warzywne w tym marchwiowe (17,1 proc.), wieloowocowe (12,6 proc.) oraz grejpfrutowy (8 proc.).

AIJN podkreśla, że wzrost rynku soków i nektarów w Polsce oraz innych krajach m.in. Rumunii, Litwie, Republice Czeskiej możliwy jest dzięki trwającym działaniom promocyjno – informacyjnym przeprowadzanym przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków  (KUPS) oraz poszczególnym producentom soków, nektarów i napojów. Obecnie Stowarzyszenie KUPS realizuje projekt promocyjno – informacyjny pt. „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie”, a od 2008 roku szereg projektów pod wspólnym tytułem „5 porcji warzyw, owoców lub soku”.

Polscy producenci soków i nektarów preferują opakowania kartonowe (48,6 proc.), następnie butelki plastikowe (25 proc.) i na końcu butelki szklane (19,5 proc.).

Warto zwrócić uwagę na trend wzrostu konsumpcji soków  w Polsce i krajach ościennych,  w których prowadzone są przez KUPS kampanie promocyjno informacyjne.

W Polsce największy wzrost spożycia odnotowano w segmencie soków NFC o 142,7 proc. (brandowe o 103,3 proc. oraz private label o 371 proc.) w stosunku do 2014 roku.

Soki odtworzone z soku zagęszczonego, pasteryzowane również rosną średnio o 4,1 proc.

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM