Polacy wydają coraz więcej na przetwory owocowo-warzywne

Autor: www.sadyogrody.pl 09 maja 2016 13:48

Polacy wydają coraz więcej na przetwory owocowo-warzywne fot. shutterstock

- Rynek przetworów owocowo-warzywnych zanotował wzrost w 2015 r., który zawdzięcza głównie większej popularności sałatek i dań mrożonych. Liczba graczy nie zmieniła się znacząco, choć zauważalna jest ich zwiększona aktywność polegająca na wprowadzaniu innowacji i nowych wariantów smakowych. Zauważalna jest również silniejsza pozycja marek własnych sieci handlowych - mówi Rafał Skubisz, specjalista ds. obsługi klienta, dział współpracy z producentami, Nielsen.

- Polscy konsumenci prowadzą intensywny tryb życia i są coraz bardziej świadomi tego, co kupują i jedzą. Z powodu ciągłego braku czasu, który mogliby przeznaczyć na przygotowanie własnych posiłków w domu, szukają zdrowych, gotowych, ale i szybkich rozwiązań żywieniowych. Co więcej, według badań nastrojów konsumenckich prowadzonych przez Nielsena, statystyczny Polak jako swoją największą obawę wskazuje zdrowie - mówi Rafał Skubisz.

Oba te zjawiska starają się wykorzystać producenci zarówno rynku przetworów owocowo-warzywnych, jak i branży sokowej w kampaniach marketingowych podkreślając walory spożywcze swoich produktów, a także ich łatwość i szybkość przygotowania.

- Definiując rynek przetworów owocowo-warzywnych skoncentrujemy się na takich kategoriach jak: dania gotowe, dżemy, sałatki i dania mrożone. Na podstawie danych pochodzących z Panelu Handlu Detalicznego Nielsena dowiadujemy się, że rynek przetworów owocowo-warzywnych wzrósł w 2015 r. o 3,7 proc. osiągając wartość 733 mln zł - mówi Rafał Skubisz.

Od kilku lat w Polsce kanał dyskontów nie tylko zwiększa swoją liczbę sklepów, ale również zwiększa swoją wagę pod względem wartościowym w całym koszyku FMCG. Widać to dokładnie w branży przetworów owocowo-warzywnych, która najszybciej rozwija się w dyskontach. - W 2015 r. kanał ten stał się już najważniejszym kanałem dystrybucyjnym dla tej grupy produktów. Warto również podkreślić, że, sklepy małoformatowe (tj. do 300 mkw), pomimo niższej sprzedaży niż w dyskontach, wciąż odpowiadają za co czwartą złotówkę wydaną na produkty owocowo-warzywne - zapewnia ekspert Nielsena.

Niemal co drugi produkt z grupy przetworów owocowo-warzywnych pochodzi z kategorii dżemów. Spadek sprzedaży tej kategorii w sklepach małoformatowych a także hiper- i supermarketach został w pełni zrekompensowany wzrostem sprzedaży w dyskontach. Spowodowało to, że kategoria w minionym roku była stabilna. Wciąż najpopularniejszym smakiem dżemu jest truskawkowy, a w dalszej kolejności wiśniowy. Polscy konsumenci prowadzący intensywny tryb życia, coraz częściej decydują się na zakup dań mrożonych i sałatek chcąc jednocześnie zdrowo się odżywiać.

- Pod względem wartościowym na rynku przetworów owocowo-warzywnych kategoria sałatek znajduje się na drugiej pozycji. W porównaniu do roku 2014 sprzedaż tej kategorii wzrosła w tempie niemal dwucyfrowym. Prawdziwy jej rozkwit obserwowany jest w kanale dyskontów, gdzie sprzedaż zwiększyła się o ponad 1/3. Konsumenci najchętniej sięgają po sałatki warzywne i sałatki z mięsem - wylicza ekspert Nielsena.

Równie intensywnie rozwijają się dania mrożone, które spośród wszystkich omawianych kategorii z grupy produktów owocowo-warzywnych, jako jedyne zwiększyły swoją sprzedaż wartościową we wszystkich kanałach dystrybucyjnych. To również jedyna kategoria, która może pochwalić się lepszymi niż rok wcześniej wynikami w hiper- i supermarketach. Jednakże największą pozytywną zmianę procentową w stosunku do roku 2014 odnotowały w sklepach małoformatowych.

- Na przeciwległym biegunie znajdują się dania gotowe, które jako jedyne zanotowały spadek sprzedaży w perspektywie rocznej. Wydaje się, że dania mrożone postrzegane są jako bogatsze w wartości odżywcze, nie zawierające konserwantów i ulepszaczy smaku w odróżnieniu od dań gotowych. Dlatego też prawdopodobne jest, że konsumenci szukając szybkich i zdrowych rozwiązań żywieniowych rzadziej wybierają dania gotowe - dodaje ekspert Nielsena.

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI