Polacy wydają coraz więcej na przetwory owocowo-warzywne

Autor: www.sadyogrody.pl 09 maja 2016 13:48

Polacy wydają coraz więcej na przetwory owocowo-warzywne fot. shutterstock

- Rynek przetworów owocowo-warzywnych zanotował wzrost w 2015 r., który zawdzięcza głównie większej popularności sałatek i dań mrożonych. Liczba graczy nie zmieniła się znacząco, choć zauważalna jest ich zwiększona aktywność polegająca na wprowadzaniu innowacji i nowych wariantów smakowych. Zauważalna jest również silniejsza pozycja marek własnych sieci handlowych - mówi Rafał Skubisz, specjalista ds. obsługi klienta, dział współpracy z producentami, Nielsen.

- Polscy konsumenci prowadzą intensywny tryb życia i są coraz bardziej świadomi tego, co kupują i jedzą. Z powodu ciągłego braku czasu, który mogliby przeznaczyć na przygotowanie własnych posiłków w domu, szukają zdrowych, gotowych, ale i szybkich rozwiązań żywieniowych. Co więcej, według badań nastrojów konsumenckich prowadzonych przez Nielsena, statystyczny Polak jako swoją największą obawę wskazuje zdrowie - mówi Rafał Skubisz.

Oba te zjawiska starają się wykorzystać producenci zarówno rynku przetworów owocowo-warzywnych, jak i branży sokowej w kampaniach marketingowych podkreślając walory spożywcze swoich produktów, a także ich łatwość i szybkość przygotowania.

- Definiując rynek przetworów owocowo-warzywnych skoncentrujemy się na takich kategoriach jak: dania gotowe, dżemy, sałatki i dania mrożone. Na podstawie danych pochodzących z Panelu Handlu Detalicznego Nielsena dowiadujemy się, że rynek przetworów owocowo-warzywnych wzrósł w 2015 r. o 3,7 proc. osiągając wartość 733 mln zł - mówi Rafał Skubisz.

Od kilku lat w Polsce kanał dyskontów nie tylko zwiększa swoją liczbę sklepów, ale również zwiększa swoją wagę pod względem wartościowym w całym koszyku FMCG. Widać to dokładnie w branży przetworów owocowo-warzywnych, która najszybciej rozwija się w dyskontach. - W 2015 r. kanał ten stał się już najważniejszym kanałem dystrybucyjnym dla tej grupy produktów. Warto również podkreślić, że, sklepy małoformatowe (tj. do 300 mkw), pomimo niższej sprzedaży niż w dyskontach, wciąż odpowiadają za co czwartą złotówkę wydaną na produkty owocowo-warzywne - zapewnia ekspert Nielsena.

Niemal co drugi produkt z grupy przetworów owocowo-warzywnych pochodzi z kategorii dżemów. Spadek sprzedaży tej kategorii w sklepach małoformatowych a także hiper- i supermarketach został w pełni zrekompensowany wzrostem sprzedaży w dyskontach. Spowodowało to, że kategoria w minionym roku była stabilna. Wciąż najpopularniejszym smakiem dżemu jest truskawkowy, a w dalszej kolejności wiśniowy. Polscy konsumenci prowadzący intensywny tryb życia, coraz częściej decydują się na zakup dań mrożonych i sałatek chcąc jednocześnie zdrowo się odżywiać.

- Pod względem wartościowym na rynku przetworów owocowo-warzywnych kategoria sałatek znajduje się na drugiej pozycji. W porównaniu do roku 2014 sprzedaż tej kategorii wzrosła w tempie niemal dwucyfrowym. Prawdziwy jej rozkwit obserwowany jest w kanale dyskontów, gdzie sprzedaż zwiększyła się o ponad 1/3. Konsumenci najchętniej sięgają po sałatki warzywne i sałatki z mięsem - wylicza ekspert Nielsena.

Równie intensywnie rozwijają się dania mrożone, które spośród wszystkich omawianych kategorii z grupy produktów owocowo-warzywnych, jako jedyne zwiększyły swoją sprzedaż wartościową we wszystkich kanałach dystrybucyjnych. To również jedyna kategoria, która może pochwalić się lepszymi niż rok wcześniej wynikami w hiper- i supermarketach. Jednakże największą pozytywną zmianę procentową w stosunku do roku 2014 odnotowały w sklepach małoformatowych.

- Na przeciwległym biegunie znajdują się dania gotowe, które jako jedyne zanotowały spadek sprzedaży w perspektywie rocznej. Wydaje się, że dania mrożone postrzegane są jako bogatsze w wartości odżywcze, nie zawierające konserwantów i ulepszaczy smaku w odróżnieniu od dań gotowych. Dlatego też prawdopodobne jest, że konsumenci szukając szybkich i zdrowych rozwiązań żywieniowych rzadziej wybierają dania gotowe - dodaje ekspert Nielsena.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.