Orskov Foods SA: Nie chcemy wykorzystywać pozycji i przewagi finansowej. Zależymy od dostawców (wywiad)

Autor: Albert Katana, www.sadyogrody.pl 05 marca 2019 09:42

Orskov Foods SA: Nie chcemy wykorzystywać pozycji i przewagi finansowej. Zależymy od dostawców (wywiad) fot. materiały prasowe

Nigdy naszym celem nie było wykorzystywanie pozycji i  przewagi finansowej – dlaczego mielibyśmy to robić, skoro zależymy od naszych dostawców i bez nich nie jesteśmy w stanie funkcjonować? - mówi Sebastian Żukowski, dyrektor zarządzający Orskov Foods.

Orskov Foods, d. Agrofreeze, firma ze 100% duńskim kapitałem jest w Polsce od 1990 r.. Jak Pan podsumuje 30 lat działania na polskim rynku? Czy Polska to dobre miejsce do działania w branży owocowo-warzywnej, jak wyglądają perspektywy rynku mrożonek z perspektywy producenta i eksportera?

Orskov Foods to ponad 70 lat doświadczenia na rynkach skandynawskich i europejskich, firma z tradycjami stawiająca na innowacyjność i nowoczesność. Obecność w Polsce to konsekwencja podjętych pod koniec lat 80-tych starań i wysiłków w pozyskiwaniu świeżych owoców, głównie truskawki.

Transformacja systemowa pozostawiła w Polsce olbrzymi potencjał produkcyjno/przetwórczy, który nie został zagospodarowany, a z czasem w realiach rynkowych pewna jego cześć przestała funkcjonować. Początek lat 90-tych to był dobry moment na rozpoczęcie działalności i wykorzystanie możliwości wynikających z dostępu do bazy surowcowej oraz podstawowej infrastruktury.  

Orskov Foods S.A.(dawniej Agrofreeze S.A.) od samego początku stawia na zrównoważony rozwój i promocję polskich produktów. Pozyskujemy wyłącznie rodzime surowce współpracując z polskimi rolnikami na zasadach umów wieloletnich.  Staramy się, tam gdzie to tylko możliwe, budować partnerskie relacje – zarówno z dostawcami, jak i odbiorcami oraz społecznością lokalną.

Oczywiście naturalnym procesem przez te wszystkie lata był rozwój firmy i umacnianie pozycji na rynku lokalnym ale również krajowym i europejskim. Rozwój to nie tylko poczynione w maszyny i budowle inwestycje, ale również dobór odpowiedniej kadry, własne „know-how” i praca w oparciu o systemy zarządzania jakością.  Rozwój jest determinowany przez stale zmieniające się wymagania klientów/rynku – tutaj każdy przetwórca którego celem jest generowanie zysku i dążenie do wzrostu produkcji, świadomy swojej roli w łańcuchu dostaw, musi postawić na innowacyjność, musi stawiać na ludzi, na standaryzację i profesjonalizację.

Widzimy potencjał polskiego rynku produkcyjno/przetwórczego, perspektywy są dobre, ale widzimy także wiele wyzwań - nadmierny dostęp do dotacji unijnych, zarówno produkcji pierwotnej, jak i przetwórców owoców i warzyw, w ostatnich latach doprowadził do powstania nadprodukcji / nadwyżki zdolności produkcyjnych w niektórych obszarach, niwelując niemal każdą formę rentowności w tym biznesie. Branża owocowo-warzywna zmaga się w ostatnich latach z ogromnymi wahaniami podażowymi, a z drugiej strony rosnącymi mocami produkcyjnymi - poza innowacjami powstały nowe zakłady produkcyjne, co nie poprawiło wcale koniunktury; przewidywania są takie że czeka nas „fala” upadłości co już można obserwować w ostatnim czasie.

Kolejne wyzwania to rosnące koszty pracy, niska dostępność pracowników, rosnące koszty energii  - to wszystko nie ułatwia nam, przetwórcom, konkurowania z tańszymi producentami w Serbii, Bułgarii, Turcji czy Ukrainie. Konsekwencją ww wyzwań jest konieczność modernizacji procesów i stałej innowacji, co pozwoli produkować na konkurencyjnym poziomie, stała i otwarta współpraca z dostawcami, pozwalająca uzyskać profity dla każdej ze stron oraz dająca możliwość rozwoju.

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.