Mrożonki, dżemy i soki NFC to najbardziej rozwojowe kategorie w przetwórstwie

$data.author.description Autor: www.portalspozywczy.pl 27 marca 2017 13:15

Mrożonki, dżemy i soki NFC to najbardziej rozwojowe kategorie w przetwórstwie fot. shutterstock

- Nawyki żywieniowe Polaków istotnie się zmieniają. Cały czas wzrasta odsetek osób, które zdrowo się odżywiają. Rośnie też konsumpcja owoców i warzyw, zarówno surowych, jak i przetworzonych, choć nadal spożycie jest poniżej zalecanego minimum. Jednocześnie spada spożycie produktów zbożowych i cukru - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Monika Woźniak, senior consultant Augeo Ventures.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2015 roku przeciętny Polak zjadł 53 kg owoców i 105 kg warzyw. W roku 2014 było to odpowiednio o 47 i 104 kg. W tym okresie spożycie produktów zbożowych zmalało z 106 do 103 kg, a cukru 44,3 na 40,5 kg.

- Kondycja finansowa przedsiębiorstw z branży przetwórstwa owocowo-warzywnego jest dobra, choć przedsiębiorstwa produkujące tradycyjne przetwory są w lepszej sytuacji niż producenci soków. Rentowność netto producentów przetworów owocowo-warzywnych wyniosła w 2015 roku 5,2 proc. i wzrosła z 3,2 proc. w 2014 roku. Wartość produkcji sprzedanej przetworzonych i konserwowanych owoców i warzyw, w 2015 roku wyniosła 8,3 mld złotych, i wzrosła o 1,1 mld zł w porównaniu z rokiem 2014. W tym samym czasie wartość produkcji sprzedanej soków spadła z 4,8 do 4,7 mld zł. Rentowność sektora sokowniczego w 2015 roku wyniosła 3,7 proc. i spadła z 7,8 proc. w 2014 roku. W porównaniu z innymi kategoriami sektora spożywczego w Polsce, przetwórstwo owoców i warzyw rozwija się w szybszym tempie. W 2015 roku, wartość produkcji sprzedanej przetworów owocowo warzywnych, wzrosła aż o 16 proc., produkcji sprzedanej wyrobów piekarskich i mącznych wzrosła o 8 proc., a produkcji wyrobów z mięsa o 5 proc. - wylicza Monika Woźniak.

Zdaniem ekspertki wśród najbardziej rozwojowych kategorii, wymienić można m.in. mrożonki, dżemy oraz soki świeże.

- Segment mrożonek charakteryzuje się tendencją wzrostową. Wartość tej kategorii wynosiła 824 mln w 2016 roku i przewidywane są jej dalsze wzrosty. Mrożone owoce i warzywa dobrze wpasowują się w istniejące trendy zdrowego odżywiania, ponieważ są niskokaloryczne i nie zawierają sztucznych dodatków. Polacy również chętniej eksperymentują w kuchni i wybierają warzywa do tej pory mniej popularne. Coraz więcej ludzi uważa, że mrożenie jest bezpieczne, a produkty nie tracą w procesie wartości odżywczych, co potwierdziło badanie GFK Polska - odsetek Polaków, którzy tak twierdzą zwiększył się w 2016 roku do 65 proc. (w 2012 roku było to 45 proc.). Kolejną rozwojową kategorią są dżemy. Rynek ten rośnie w tempie ok. 3 proc. rocznie, a 2016 roku jego wartość wynosiła 355 mln zł. Producenci, którzy do tej pory nie byli obecni na tym rynku, tacy jak Herbapol Lublin i Bfix, rozszerzają swoją ofertę o dżemy. W ostatnich latach pojawiły się na tym rynku innowacje związane z coraz większą różnorodnością stosowanych do produkcji surowców. W 2015 roku Dawtona wprowadziła dżemy pomidorowe. W 2016 roku Maspex wprowadził linię dżemów marki Łowicz, produkowanych z owoców o właściwościach prozdrowotnych takich jak dzika róża, czarny bez i rokitnik, a w 2017 roku dodatkowo poszerzył ofertę o dżemy z dodatkiem kwiatów jadalnych. W związku z obecnymi trendami prozdrowotnymi, bardzo perspektywiczna jest kategoria soków nie wytworzonych z koncentratu (NFC). Kategoria ta rośnie w tempie 7 proc. rocznie, a w roku 2016 przekroczyła wartość 100 mln złotych. Świeże soki, pomimo wyższej ceny zyskują na popularności, a konsumenci wybierają je coraz częściej ze względu na większą zawartość witamin i składników mineralnych. Dynamicznie rosnąca kategoria przyciąga na rynek nowych graczy. Hortex w 2016 roku wprowadził nową linię soków tłoczonych - wylicza Monika Woźniak.

Więcej czytaj w serwisie www.portalspozywczy.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI