Mrożonki, dżemy i soki NFC to najbardziej rozwojowe kategorie w przetwórstwie

$data.author.description Autor: www.portalspozywczy.pl 27 marca 2017 13:15

Mrożonki, dżemy i soki NFC to najbardziej rozwojowe kategorie w przetwórstwie fot. shutterstock

- Nawyki żywieniowe Polaków istotnie się zmieniają. Cały czas wzrasta odsetek osób, które zdrowo się odżywiają. Rośnie też konsumpcja owoców i warzyw, zarówno surowych, jak i przetworzonych, choć nadal spożycie jest poniżej zalecanego minimum. Jednocześnie spada spożycie produktów zbożowych i cukru - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Monika Woźniak, senior consultant Augeo Ventures.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2015 roku przeciętny Polak zjadł 53 kg owoców i 105 kg warzyw. W roku 2014 było to odpowiednio o 47 i 104 kg. W tym okresie spożycie produktów zbożowych zmalało z 106 do 103 kg, a cukru 44,3 na 40,5 kg.

- Kondycja finansowa przedsiębiorstw z branży przetwórstwa owocowo-warzywnego jest dobra, choć przedsiębiorstwa produkujące tradycyjne przetwory są w lepszej sytuacji niż producenci soków. Rentowność netto producentów przetworów owocowo-warzywnych wyniosła w 2015 roku 5,2 proc. i wzrosła z 3,2 proc. w 2014 roku. Wartość produkcji sprzedanej przetworzonych i konserwowanych owoców i warzyw, w 2015 roku wyniosła 8,3 mld złotych, i wzrosła o 1,1 mld zł w porównaniu z rokiem 2014. W tym samym czasie wartość produkcji sprzedanej soków spadła z 4,8 do 4,7 mld zł. Rentowność sektora sokowniczego w 2015 roku wyniosła 3,7 proc. i spadła z 7,8 proc. w 2014 roku. W porównaniu z innymi kategoriami sektora spożywczego w Polsce, przetwórstwo owoców i warzyw rozwija się w szybszym tempie. W 2015 roku, wartość produkcji sprzedanej przetworów owocowo warzywnych, wzrosła aż o 16 proc., produkcji sprzedanej wyrobów piekarskich i mącznych wzrosła o 8 proc., a produkcji wyrobów z mięsa o 5 proc. - wylicza Monika Woźniak.

Zdaniem ekspertki wśród najbardziej rozwojowych kategorii, wymienić można m.in. mrożonki, dżemy oraz soki świeże.

- Segment mrożonek charakteryzuje się tendencją wzrostową. Wartość tej kategorii wynosiła 824 mln w 2016 roku i przewidywane są jej dalsze wzrosty. Mrożone owoce i warzywa dobrze wpasowują się w istniejące trendy zdrowego odżywiania, ponieważ są niskokaloryczne i nie zawierają sztucznych dodatków. Polacy również chętniej eksperymentują w kuchni i wybierają warzywa do tej pory mniej popularne. Coraz więcej ludzi uważa, że mrożenie jest bezpieczne, a produkty nie tracą w procesie wartości odżywczych, co potwierdziło badanie GFK Polska - odsetek Polaków, którzy tak twierdzą zwiększył się w 2016 roku do 65 proc. (w 2012 roku było to 45 proc.). Kolejną rozwojową kategorią są dżemy. Rynek ten rośnie w tempie ok. 3 proc. rocznie, a 2016 roku jego wartość wynosiła 355 mln zł. Producenci, którzy do tej pory nie byli obecni na tym rynku, tacy jak Herbapol Lublin i Bfix, rozszerzają swoją ofertę o dżemy. W ostatnich latach pojawiły się na tym rynku innowacje związane z coraz większą różnorodnością stosowanych do produkcji surowców. W 2015 roku Dawtona wprowadziła dżemy pomidorowe. W 2016 roku Maspex wprowadził linię dżemów marki Łowicz, produkowanych z owoców o właściwościach prozdrowotnych takich jak dzika róża, czarny bez i rokitnik, a w 2017 roku dodatkowo poszerzył ofertę o dżemy z dodatkiem kwiatów jadalnych. W związku z obecnymi trendami prozdrowotnymi, bardzo perspektywiczna jest kategoria soków nie wytworzonych z koncentratu (NFC). Kategoria ta rośnie w tempie 7 proc. rocznie, a w roku 2016 przekroczyła wartość 100 mln złotych. Świeże soki, pomimo wyższej ceny zyskują na popularności, a konsumenci wybierają je coraz częściej ze względu na większą zawartość witamin i składników mineralnych. Dynamicznie rosnąca kategoria przyciąga na rynek nowych graczy. Hortex w 2016 roku wprowadził nową linię soków tłoczonych - wylicza Monika Woźniak.

Więcej czytaj w serwisie www.portalspozywczy.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.