Maliszewski: Musimy wykorzystać potencjał rynku cydru

Autor: Związek Sadowników RP 20 maja 2015 16:19

Maliszewski: Musimy wykorzystać potencjał rynku cydru Mirosław Maliszewski, poseł i prezes Związku Sadowników RP; fot. PTWP

- Promocja cydru to nie tylko poprawa trudnej sytuacji sadowników, to także promocja polskiej jakości. Niemcy mają swój słynny Winny Szlak, a my mamy jedne z najlepszych jabłek na świecie. Musimy to wykorzystać - mówi Mirosław Maliszewski, poseł i prezes Związku Sadowników RP.

Produkcja cydru i perry może umożliwić zagospodarowanie nawet 100 tys. ton jabłek rocznie - twierdzi Mirosław Maliszewski. - Produkcją tych napojów interesują się wielkie zakłady winiarskie i piwowarskie, a także sadownicy. Przeszkodą w rozwoju rynku i poprawie sytuacji wielu polskich rodzin i firm są bariery prawne, zawarte w różnych ustawach - dodaje.

Jedną z tych barier jest zakaz reklamy napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, zapisany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Poseł Mirosław Maliszewski, który tematem cydru zajmuje się już od kilku lat, jest jednym z inicjatorów zmian tego niekorzystnego zapisu i reprezentantem grupy posłów PSL którzy złożyli projekt zmian w wymienionej ustawie. Zmiany mają pozwolić na reklamę cydru i perry na zasadach reklamy piwa.

Korzyści płynące ze zwiększonej produkcji napojów niskoalkoholowych z jabłek i gruszek są oczywiste dla całej branży sadowniczej. Obecnie dominacja zakładów przetwórczych przeznaczających jabłka na koncentraty negatywnie odbija się na cenie owoców, za czym idzie obniżenie, a nawet załamanie ekonomicznego uzasadnienia funkcjonowania gospodarstwa sadowniczego. Popularyzacja produktu produkowanego z „polskich materiałów” przez polskie firmy poprawiłaby sytuację nie tylko w branży sadowniczej. Rynek cydru jest dziś wyceniany na blisko 200 mln zł, a to dopiero początek jego rozwoju.

Mimo tego reklama cydru i perry budzi sprzeciw wśród posłów nie związanych z branżą rolną. Projekt posłów PSL został odesłany do sejmowego Biura Analiz celem "zbadania korzyści płynących z reklamy cydru".

 

Artykuł pochodzi ze strony internetowej Związku Sadowników RP - polskiesadownictwo.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.