Maliszewski: Musimy wykorzystać potencjał rynku cydru

Autor: Związek Sadowników RP 20 maja 2015 16:19

Maliszewski: Musimy wykorzystać potencjał rynku cydru Mirosław Maliszewski, poseł i prezes Związku Sadowników RP; fot. PTWP

- Promocja cydru to nie tylko poprawa trudnej sytuacji sadowników, to także promocja polskiej jakości. Niemcy mają swój słynny Winny Szlak, a my mamy jedne z najlepszych jabłek na świecie. Musimy to wykorzystać - mówi Mirosław Maliszewski, poseł i prezes Związku Sadowników RP.

Produkcja cydru i perry może umożliwić zagospodarowanie nawet 100 tys. ton jabłek rocznie - twierdzi Mirosław Maliszewski. - Produkcją tych napojów interesują się wielkie zakłady winiarskie i piwowarskie, a także sadownicy. Przeszkodą w rozwoju rynku i poprawie sytuacji wielu polskich rodzin i firm są bariery prawne, zawarte w różnych ustawach - dodaje.

Jedną z tych barier jest zakaz reklamy napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, zapisany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Poseł Mirosław Maliszewski, który tematem cydru zajmuje się już od kilku lat, jest jednym z inicjatorów zmian tego niekorzystnego zapisu i reprezentantem grupy posłów PSL którzy złożyli projekt zmian w wymienionej ustawie. Zmiany mają pozwolić na reklamę cydru i perry na zasadach reklamy piwa.

Korzyści płynące ze zwiększonej produkcji napojów niskoalkoholowych z jabłek i gruszek są oczywiste dla całej branży sadowniczej. Obecnie dominacja zakładów przetwórczych przeznaczających jabłka na koncentraty negatywnie odbija się na cenie owoców, za czym idzie obniżenie, a nawet załamanie ekonomicznego uzasadnienia funkcjonowania gospodarstwa sadowniczego. Popularyzacja produktu produkowanego z „polskich materiałów” przez polskie firmy poprawiłaby sytuację nie tylko w branży sadowniczej. Rynek cydru jest dziś wyceniany na blisko 200 mln zł, a to dopiero początek jego rozwoju.

Mimo tego reklama cydru i perry budzi sprzeciw wśród posłów nie związanych z branżą rolną. Projekt posłów PSL został odesłany do sejmowego Biura Analiz celem "zbadania korzyści płynących z reklamy cydru".

 

Artykuł pochodzi ze strony internetowej Związku Sadowników RP - polskiesadownictwo.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM