KUPS: Spożycie soków i nektarów w Polsce rośnie

Autor: www.sadyogrody.pl/ www.portalspozywczy 09 czerwca 2016 11:46

KUPS: Spożycie soków i nektarów w Polsce rośnie fot. shutterstock

- Zgodnie z raportem rynkowym AIJN za rok 2014, dotyczącym europejskiego rynku sokowniczego i pokazującym panujące w nim trendy, szacuje się, że rynek soków i nektarów wynosił w naszym kraju 699 mln litrów, z czego soki stanowiły 456 mln litrów, a pozostała część przypadała na nektary. Oznacza to wzrost o 3,8 proc. w stosunku do roku 2013, gdy rynek ten wynosił w sumie 673 mln litrów - mówi w rozmowie z www.sadyogrody.pl Barbara Groele, sekretarz generalny Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków.

- Dzięki temu wzrostowi zajęliśmy w 2014 roku miejsce Włoch i jesteśmy na piątym miejscu w Europie. Dla porównania – liderem w spożyciu są Niemcy, którzy konsumowali 2.405 mln litrów, dalej Francja (1.551 mln litrów), Wielka Brytania (1.192 mln litrów) i Hiszpania (968 mln litrów). Te cztery państwa zajmowały te same pozycje także w 2013 roku. Jak widać, Polska jest liderem w spożyciu soków na osobę wśród krajów Europy Wschodniej - mówi  Barbara Groele.

Trend wzrostu spożycia soków w Polsce potwierdzają również dane Euromonitor International, który wskazuje wzrost z 11,2 l/osobę/rok w 2014 r. do 11,4 l/osobę/rok w 2015 r. Branża sokownicza w kolejnych latach również powinna utrzymać ok. 3 proc. wzrost rynku rocznie. Według danych GUS wartość produkcji w Polsce soków z owoców i warzyw oraz soków zagęszczonych w roku 2014 wyniosła 3,3 mld zł. Eksperci szacują, że podobną wartość osiągnięto również w roku 2015 (GUS nie opublikował jeszcze danych za 2015 rok).

- To, co jest ważne, rynek soków i nektarów jeszcze kilka lat temu notował duże spadki nawet dwuprocentowe. Obecny wzrost jest super pozytywnym trendem, ponieważ te produkty są bardzo ważne w kontekście naszego odżywiania - dodaje specjalistka.

Jeśli chodzi o gust polskich konsumentów, to jesteśmy tradycjonalistami w swoich wyborach.

- Najchętniej sięgamy po soki i nektary pomarańczowe. Chociaż poszukujemy też coraz częściej mieszanek smakowych z dodatkiem soków z owoców jagodowych, czy z warzyw (marchew, burak ćwikłowy). Według wspomnianego raportu za rok 2014 coraz chętniej sięgamy też po soki NFC (Not From Concentrate), zarówno pasteryzowane – tu nastąpił również przyrost spożycia w stosunku do roku 2013, gdy wypiliśmy ich 14 mln litrów, podczas gdy w 2014 roku już 21 mln litrów, co daje około 2 l w przeliczeniu na mieszkańca, wobec średnio 3,6 l w UE. Przyrost ten spowodowany jest faktem, iż jest to dość nowa i w związku z tym wciąż rozwijająca się kategoria soków. Dla porównania w 2010 roku było to zaledwie 4 mln litrów - mówi sekretarz generalny Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków.

Według szacunków w 2014 r. całkowita produkcja soków NFC w Polsce wyniosła ok. 200 mln litrów w większości sprzedawanych luzem w cysternach, głównie do Niemiec. W przypadku soków niepasteryzowanych (chłodzonych), także obserwujemy lekkie zwiększanie spożycia soków NFC z 51 mln litrów w 2013 do 55 mln litrów w roku 2014, co daje wzrost o 7,3 proc.

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI