Jaka przyszłość czeka rynek cydru w Polsce?

Autor: PAP 15 września 2016 12:34

Jaka przyszłość czeka rynek cydru w Polsce? fot. shutterstock.com

Grupa Ambra, producent Cydru Lubelskiego, zanotowała w roku 2015/2016 spadek wolumenu sprzedaży cydru o 5,9 proc. do 8,1 mln litrów oraz spadek przychodów ze sprzedaży tej kategorii o 6,3 proc. do 23,3 mln zł.

W tym czasie rynek cydru wzrósł wolumenowo o 14,4 proc., a wartościowo o 6,7 proc. W ocenie zarządu Ambry, dynamiki wzrostu rynku cydru są rozczarowujące.

- Rynek cydru w Polsce powstał tak naprawdę w 2013 r. wraz z wprowadzeniem przez nas Cydru Lubelskiego i początkowo rozwijał się dynamicznie z tej zerowej bazy. W poprzednim roku wzrost był już jedynie kilkuprocentowy - poinformował prezes Ambry Robert Ogór.

Wśród czynników, które wpłynęły na spadek dynamiki wzrostu tego rynku przedstawiciele spółki wskazują na wzmożoną kampanię reklamową producentów piwa podczas Euro 2016, a także wejście na rynek cydrów przemysłowych i ekonomicznych.

- O ile dwa lata temu kategorii cydrów pomogło embargo na jabłka ze strony Rosji, tak w tym roku Euro i masowe promocje piwa nie sprzyjały konsumpcji tego napoju. Kolejne miesiące, pozbawione takich jednorazowych zdarzeń, pokażą jaki jest faktycznie trend na tym rynku - powiedział Piotr Kaźmierczak, dyrektor finansowy Ambry.

- Jedną z przyczyn było także wejście na rynek silnego gracza, Grupy Żywiec, która stosowała agresywną politykę cenową. Pojawienie się na rynku cydrów przemysłowych i ekonomicznych nie spowodowało ożywienia i przyspieszenia, wręcz przeciwnie. To może na pierwszy rzut oka zaskakiwać, ale tak naprawdę już po badaniach ostatniego sezonu widzieliśmy, że konsumenci postrzegają cydr jako kategorię wartości marki. Należy pamiętać, że konsument płaci dużą premię za cydr w stosunku do piwa - dodał Ogór.

W związku z tym Ambra zdecydowała się na wprowadzenie droższych produktów do oferty cydrów.

- Przyjęliśmy do wiadomości, że scenariusz rozwoju rynku może być bardziej konserwatywny. Naszym celem jest zwiększanie średniej ceny, poprawa marż i osiągnięcie w tym roku punktu zwrotnego w tej kategorii - poinformował prezes.

Grupa Ambra to producent, importer i dystrybutor win w Europie Środkowej i Wschodniej. Tworzące ją spółki prowadzą działalność na rynkach Polski, Czech, Słowacji i Rumunii. W swoim portfelu grupa ma takie marki jak: Dorato, Cin&Cin, El Sol, Piccolo, Cydr Lubelski, czy Pliska.

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI