FRSiH: Polskie soki NFC mogą osiągnąć sukces za granicą

$data.author.description Autor: www.portalspozywczy.pl 23 października 2016 13:28

FRSiH: Polskie soki NFC mogą osiągnąć sukces za granicą Prelegenci debaty nt. rynku napojów

- Soki NFC są perspektywicznym produktem eksportowym. Polska ma predyspozycje, aby z tego produktu stworzyć kategorię eksportową. Mamy coraz większa skalę działania na rynku lokalnym, poprzez budowanie skali samego produktu w Polsce,  a z drugiej ogromne źródło surowca i bliskość dużych, chłonnych rynków Europy Zachodniej – powiedział Piotr Grauer, dyrektor KPMG podczas debaty „Przyszłość branży napojowej – między tradycją a innowacją”, w ramach IX Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2016.

Jak podał podczas debaty Julian Pawlak, prezes KUPS, soki i napoje nie należą do produktów chętnie eksportowanych. - Kategoria ta rozlewana jest blisko miejsca konsumpcji, z uwagi na wysokie koszty logistyki – dodał.

Polska eksportuje około 125 mln litrów soków, z czego 80 mln litrów stanowią soki NFC sprzedawane jako produkt masowy w cysternach aseptycznych. Generalnie zajmują się tym firmy z kapitałem austriackim, niemieckim, które przewożą soki do miejsca rozlewu – mówił prezes KUPS.

Zaznaczył, że Polska jest wiceliderem (po Chinach) w światowej produkcji zagęszczonego soku jabłkowego. – Produkujemy około 300-340 tys. ton rocznie zagęszczonego soku jabłkowego, koncentratu z czarnej porzeczki i wiśni. Kierunkiem eksportu są głównie rynki Europy Zachodniej. Według obecnych szacunków około 60 proc. jabłek produkowanych w Polsce trafia do produkcji koncentratu, w innych krajach na soki przeznacza się w granicach 10-20 proc. – powiedział Julian Pawlak.

Dodał, że 85-90 proc. wyprodukowanego zagęszczonego soku jabłkowego sprzedajemy w eksporcie, a resztę – 10-15 proc. przeznaczamy do produkcji soków w kraju.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM