Ekspert ocenia plan połączenia Horteksu z Renem

Autor: www.sadyogrody.pl 10 stycznia 2015 10:50

Ekspert ocenia plan połączenia Horteksu z Renem Zbigniew Mendel, prezes i właściciel firmy Mendel Company

- Nowy projekt Hortexu nie rozwiązuje problemów branży dystrybucji mrożonek, a jedynie przyśpiesza, dynamizuje i polaryzuje sytuację na polskim rynku mrożonek. Paradoksalnie, moim zdaniem głównym beneficjentem nowej sytuacji będą podmioty, które dążyć będą do rynkowej równowagi, koncentrując się na funkcji producenta, kreatora marki i rynku, decydujące się na outsorcing dystrybucji i logistyki na wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne. Mam dwóch faworytów: już obecny w mrożonkach Top Farm i potencjalnego lidera - Maspex - dodaje Zbigniew Mendel, prezes i właściciel firmy Mendel Company.

- Stanowiący od miesięcy tajemnicę poliszynela, a właśnie skomunikowany publicznie przez Hortex projekt przejęcie Grupy Dystrybucyjnej Ren, stanowi istotne, choć wcale nie nowe jakościowo, przedsięwzięcie na polskim rynku. Jest w pewnym stopniu plagiatem konceptu biznesowego projektu Iglotex - Penta - ocenia Zbigniew Mendel, prezes i właściciel firmy Mendel Company.

Jego zdaniem ten rodzaj konsolidacji, mimo ewidentnych zmian na polskim rynku dystrybucyjnym FMCG, których wyróżnikiem jest rosnący udział kanału nowoczesnego w całości sprzedaży, nie jest wcale najbardziej efektywny na polskim rynku, właśnie z uwagi na fakt, że słabością obu projektów jest póki co brak efektywnej, wydolnej struktury wewnątrz grup kapitałowych, w zakresie logistyki dostaw do sieci handlowych. - To logistyka, poziom jej organizacji, efektywność i możliwe optymalizacje w tym zakresie, stają się coraz bardziej barierą wejścia i jest od dawna czynnikiem decydującym o sukcesie, także w segmencie żywności mrożonej - dodaje Zbigniew Mendel. 

Jego zdaniem oceniając projekt Hortex - Ren, trzeba zwrócić także uwagę na inne elementy, stanowiące słabość projektu.

- Niezależnie od publicznych zapewnień o pełnej transparentności, pojawia się pytanie o relacje Hortexu z całą dotychczasową siecią dystrybucji, wobec której Hortex występuje już nie tylko w roli partnera i dostawy, ale i konkurenta, w aspekcie lokalizacji i skali operacji Grupy Ren. Jest pewne, że malejący rynek detaliczny doprowadzi nieuchronnie do konfliktów interesów między Hortexem producentem i Hortexem właścicielem sieci dystrybucji, a dotychczasowymi podmiotami dystrybucyjnymi na rynku detalicznym. Po raz kolejny - tak jak w przypadku projektu Iglotex - Penta - pojawia się pytanie o zasadność i efektywność wchodzenia producenta w funkcje dystrybutora, z punktu widzenia istniejącej sieci dystrybucji i innych graczy rynkowych - producentów, którzy stoją przed realną groźbą utraty suwerenności biznesowej i uzależnienia od Hortexu, którego siła przetargowa stać się może zagrożeniem dla ich egzystencji i obecności rynkowej - wylicza ekspert

Zdaniem Zbigniewa Mendla strategiczna decyzja Hortexu o bezpośrednim zaangażowaniu w dystrybucję zmusi niewątpliwie innych graczy rynkowych, zarówno po stronie producentów, dystrybutorów, jak i części odbiorców, do głębokiej refleksji i redefinicji własnych celów oraz relacji z Grupą Hortex, z prymatem dla ochrony własnych interesów, pod groźbą marginalizacji rynkowej i utraty istotnej części operacji.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.