Cydr podbija rynek, ale nie "uratuje" sadowników

Autor: www.sadyogrody.pl 25 lutego 2015 12:04

Cydr podbija rynek, ale nie "uratuje" sadowników fot. shutterstock.com

- Nawet gdyby można byłoby reklamować cydr, to - w optymistycznym scenariuszu – produkcja tego trunku pozwoliłaby zagospodarować ok. 100 tys. ton jabłek. To nadal niewiele - mówi serwisowi www.sadyogrody.pl, Mirosław Maliszewski, poseł PSL, prezes Związku Sadowników RP.

- Warto wiedzieć, że cydr produkowany jest - przez duże zakłady - z zagęszczonego soku jabłkowego - a nie bezpośrednio z owoców. Co więcej, nikt nie powiedział, że półprodukt ten pochodzi z polskich owoców. Jedynie rolnicy, którzy na mocy ustawy, mogą produkować do 10 tys. litrów tego trunku, produkują go bezpośrednio z jabłek. Ale oni z kolei nie będą mieli pieniędzy na reklamę - komentuje Mirosław Maliszewski. 

Cydr ma podobną zawartość alkoholu, co piwo - dlatego rynkowi eksperci i sadownicy chcą umożliwienia reklamowania tego trunku. Złożono nawet projekt do Marszałka Sejmu. Na taką zmianę przepisów nie chce się jednak zgodzić Ministerstwo Zdrowia. 

Cydr stał się bardzo popularnym trunkiem. Rynek cydru osiągnął w 2014 roku ok. 9-10 milionów litrów i w porównaniu do 2013 roku, gdy ten rynek dopiero zaistniał, był to pięciokrotny wzrost. 

WIĘCEJ NA TEMAT

PRZETWÓRSTWO

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI