Weszła w życie nowelizacja ustawy o przewadze kontraktowej

Autor: www.sadyogrody.pl / UOKiK 12 grudnia 2018 08:49

Weszła w życie nowelizacja ustawy o przewadze kontraktowej fot. shutterstock

11 grudnia 2018 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi została uchwalona w celu ochrony słabszych uczestników łańcucha dostaw żywności. W interesie publicznym leży, aby grupa podmiotów zajmujących się wytwarzaniem i obrotem żywnością miała zapewnione uzasadnione zyski, które umożliwiłyby inwestycje i zapewnienie odpowiedniej jakości produktów rolnych i spożywczych.

Wśród podmiotów chronionych ustawą szczególną pozycję zajmują producenci owoców, z uwagi na fakt szczególnie słabej pozycji negocjacyjnej, a w praktyce konieczności każdorazowego przystawania na warunki oferowane im przez pośredników i przetwórców.

Uzasadnienie i ocena skutków regulacji pierwotnie przyjętego tekstu ustawy zakładały ewaluację jej funkcjonowania po roku od jej wejścia w życie. W połowie roku 2018 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpoczęło pracę nad projektem nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej. Pracownicy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów brali udział w konsultacjach i bieżących pracach nad tekstem projektu zarówno na etapie rządowym, jak i parlamentarnym.

W dniu 4 października 2018 roku Sejm uchwalił ustawę nowelizującą, która następnie została przyjęta przez Senat bez poprawek. Ustawa została podpisana przez Prezydenta RP 9 listopada, a następnie ogłoszona w dzienniku ustaw RP w dniu 26 listopada 2018 r. Przepisy znowelizowanej ustawy o przewadze kontraktowej weszły w życie 11 grudnia 2018 r.

Najważniejsza zmiana dotyczy nowej definicji przewagi kontraktowej, która odwoływać się będzie wyłącznie do dysproporcji w potencjale ekonomicznym (art. 7 ust. 1 ustawy o przewadze kontraktowej). Dotychczasowa wersja ustawy nie pozwalała w wielu przypadkach na skuteczną interwencję Prezesa UOKiK na rynkach rolnych z uwagi na duże rozdrobnienie podmiotów zajmujących się produkcją i dystrybucją żywności.

Regulacja w oryginalnym brzmieniu zakładała, że poza występowaniem dysproporcji w potencjale ekonomicznym dostawcy i nabywcy, słabszy podmiot (zwykle dostawca) nie mógł mieć wystarczających i faktycznych możliwości dostawy produktów do innego kupującego. Jeśli takie możliwości istniały, to nawet mimo występowania rażących nieprawidłowości (np. bardzo długiego braku płatności), ustawa nie mogła być zastosowana.

Podobnym, jak się okazało niepotrzebnym, ograniczeniem były progi obrotowe przewidziane w pierwotnej wersji ustawy (art. 2 ustawy o przewadze kontraktowej). Obejmowała ona jedynie te relacje, w ramach których nastąpiła dostawa produktów rolnych lub spożywczych o wartości powyżej 50 tys. zł w ciągu roku, natomiast roczny obrót silniejszej strony umowy wynosił co najmniej 100 mln zł. Te kryteria nowelizacja usunęła, co pozwoli na ochronę większej liczby przedsiębiorców i gospodarstw rolnych (z zastrzeżeniem, że Prezes UOKiK wciąż będzie interweniował jedynie w interesie publicznym, a zatem przypadkach o większej skali i znaczeniu dla gospodarki).

Kolejnym problemem dostrzeżonym w toku stosowania ustawy był brak zgłaszania zawiadomień przez podmioty dotknięte nieuczciwymi działaniami z obawy przed negatywnymi konsekwencjami ze strony podmiotów stosujących praktyki. Aktualnie, zawiadamiającym może być każdy podmiot posiadający wiedzę na temat nieuczciwych praktyk (nie tylko poszkodowany podmiot), przy czym dane zawiadamiającego będą chronione i nie będą podlegać udostępnieniu w żadnym trybie (art. 11 ust. 5 ustawy).

WIĘCEJ NA TEMAT

PRAWO I DOTACJE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.