Rolnik stał się klientem wysoce pożądanym przez banki

Autor: www.sadyogrody.pl 13 lutego 2015 13:22

Jeśli zapytać rolników gdzie udaliby się po kredyt, zdecydowana większość osób wskazałaby lokalny bank spółdzielczy. To swoisty fenomen polskiego rynku bankowego.

- Jeszcze niedawno polska wieś była szczególnie zaniedbanym obszarem w zakresie bankowości detalicznej. Usztywnienie polityki sprzedażowej banków było bardzo widoczne i odwrotnie - dość ostrożne próby otwarcia się banków na potrzeby wsi rolnicy traktowali z nieufnością. Dzisiaj, kiedy wieś korzysta z przywilejów europejskiej integracji, co narzuca czytelne zasady ewidencjonowania dochodów uzyskiwanych z rolnictwa, rolnik, a przede wszystkim jego dochody stały się zdecydowanie bardziej wiarygodne dla instytucji finansowych. Doszła też inna kategoria - dotacje europejskie, które niektóre banki zaliczają do dochodów rolnika, znacznie podwyższając jego zdolność do zaciągnięcia kredytów - komentuje Paweł Kosmala, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Finansowego GTF Sp. z o.o.

Jak tłumaczy Kosmala, dzisiejsze banki spółdzielcze, a jest ich w Polsce ok. 570, ofertą i obszarem oddziaływania niewiele różnią się od innych banków działających na rynku.

Jednakże rośnie im mocna konkurencja. - Tak jak banki spółdzielcze otworzyły się na klientów spoza rolnictwa, tak inne banki coraz lepiej radzą sobie z pozyskiwaniem klientów osiągających dochody z rolnictwa i wszelkich branż okołorolniczych – hodowle, przetwórstwo, usługi, drobna wytwórczość. A dla niektórych banków rolnik stał się klientem wysoce pożądanym. To przecież grupa coraz bardziej zamożnych osób, w zdecydowanej większości posiadająca niemały majątek (areał rolny, domy i zabudowania gospodarcze, maszyny rolnicze), w dodatku zasilana dotacjami unijnymi – mówi prezes GTF.

Zdaniem Pawła Kosmali, rolnik to także klient, którego majątek przechodzi z pokolenia na pokolenie, a więc osoba o poczuciu misji, jaką przypisał jej los. To w końcu osoby, które tej roli są świadome i ani myślą jej zmarnować. Takich klientów wyróżnia wysokie poczucie obowiązku i rzetelność w regulowaniu swoich zobowiązań, także wobec banków. Dlatego też wiele banków coraz bardziej wyszukanymi metodami dociera do tej grupy, a klienci na ich starania nie pozostają obojętni. Tym bardziej, że siła oddziaływania banków uniwersalnych czy banków komercyjnych jest przeogromna  –  wspieranie zjazdów i konferencji rolniczych, sponsoring, współpraca z organizacjami rolniczymi, telemarketing, Internet, powszechna ofensywa reklamowa. Skierowana do nich oferta także nie jest gorsza, a nierzadko znacznie lepsza, niż ta w spółdzielczości bankowej – kredyty wpisane w programy unijne, powiązane z dotacjami, wspierane ponadto fachowym doradztwem.

- Dziś rolnik, mieszkaniec wsi, nie jest już skazany na bank spółdzielczy. Może wybierać – podsumowuje prezes Górnośląskiego Towarzystwa Finansowego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRAWO I DOTACJE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.