Prezes La-Sad: Bycie w grupie to swoiste ubezpieczenie

Autor: Aneta Gwara-Tarczyńska/www.sadyogrody.pl 02 listopada 2017 11:14

Prezes La-Sad: Bycie w grupie to swoiste ubezpieczenie Michał Lachowicz, prezes grupy La-Sad/ fot. żelazna studio

- Nie ma klimatu do funkcjonowanie grup. Zastanawiam się, czy on w ogóle powstanie. Zostało popełnionych wiele błędów w grupach. Prawdą jest również, że wszystkie grupy zostały wrzucone do jednego worka. Zarówno te „dobre”, jak i te „złe” - mówi serwisowi www.sadyogrody.pl Michał Lachowicz, prezes grupy La-Sad.

Dodaje, że rzeczywiście istnieje parę przykładów grup producenckich, które działały nie koniecznie poprawnie, jednak są to wyjątki. - Klimat do funkcjonowanie grup nie wytworzy się szybko. Biorąc pod uwagę grupy producentów owoców i firmy handlowe to istnieje opinia, że w grupach kilka osób straciło pieniądze. Jednak procent pieniędzy, które zostały stracone przez producentów w różnych „garażowych” firmach handlowych jest znacznie wyższy niż straty w grupach producentów. Garażowe firmy handlowe, które dzisiaj się otwierają a jutro zamykają – zwłaszcza otwierane przez ludzi spoza naszego środowiska lub zza granicy - spowodowały straty tak wielkich ilości pieniędzy, że tak naprawdę to ryzyko współpracy z grupą producentów jest w porównaniu względnie niewielkie – tłumaczy.

Czy w Polsce grupy producenckie nie są przeinwestowane?

To zależy co przez to rozumiemy. Na zachodzie są dużo bardziej innowacyjne obiekty. Nie chodzi o przeinwestowanie. Po prostu przez taki sposób dotowania jaki w Polsce był zrobiony. Od pięciu producentów w górę, stworzono taką ilość obiektów że konkurencja na rynku zabija opłacalność tej inwestycji. Wyliczyliśmy kiedyś, że sortowanie w grupie kosztuje powyżej 20 groszy, a rynek standardowo liczy 10 groszy.

W modelu zachodnioeuropejskim jest całkiem inaczej, ponieważ sadownik bierze 100 proc. zysków grupy. Załóżmy, że jabłko kosztuje 2 zł w sprzedaży więc grupa kupuje od sadownika płacąc zaliczkę 1 zł, z reszty pokrywa wszystkie koszty działalności grupy i cały zysk który zostanie dzieli na sadowników. Ale grupa jeżeli sprzeda lepiej to sadownik ma zysk, a jak gorzej to stratę. Tak naprawdę tam, członkom bardzo zależy na tym, żeby kontrolować tą grupę, zmieniać zarząd jeśli źle działa bo to są ich pieniądze. U nas członkowie są zwykle obok grupy. W Polsce bez zmiany mentalności grupy producenckie nie są potrzebne.

Często sadownicy nie są zadowoleni z funkcjonowania grup. Twierdzą, że ceny jakie płacą są zbyt niskie...

Załóżmy, że przez pięć lat grupa producentów płaci pięć groszy mniej niż wszyscy dookoła. Powiedzmy, że mamy gospodarza który ma 10 hektarów sadu i zbiera 400 ton jabłek. To co zbierze razy pięć groszy, które dostaje od grupy mniej daje 20 tys. zł corocznie. Przez pięć lat w sumie dostanie 100 tys. zł mniej. Jednak grupa zapewniła mu 1200 skrzyń na te 400 ton jabłek. Powiedzmy, że skrzyniopaleta kosztuje 100 zł, co daje dam 120 tys. zł. Dodatkowo, nawet jeśli musiał pokryć 25 proc. z tego to i tak jest już prawie na zero. Dodatkowo, ma udostępniane urządzenia do zbioru więc jeśli kosztowały one 50 tys. zł to i tak 35 tys. zł jest do przodu. Idąc dalej sadownik nie musi budować u siebie chłodni tylko przechowuje jabłka w grupie. W tym przypadku znowu jest do przodu. Okazuje się, że nawet jeśli grupa płaciłaby mu przez pięć lat pięć groszy mniej to i tak biorąc pod uwagę inwestycje jest do przodu. Jednak tego nikt nie zauważa. Widać tylko, że grupa zapłaciła mniej ale to, że gospodarstwo poszło do przodu inwestycyjnie dużo bardziej niż gdybym bym poza grupą to już nikt tego nie analizuje. Pamiętajmy, że zyski to nie jest to co nam przechodzi przez konto ale suma tego co ja otrzymuję.

WIĘCEJ NA TEMAT

PRAWO I DOTACJE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.