Polscy rolnicy chętnie inwestują w ziemię

Autor: www.sadyogrody.pl/pr 23 lutego 2016 12:44

Polscy rolnicy chętnie inwestują w ziemię Polski rolnik chętnie inwestuje w ziemię – ponad 60 proc. zdecydowało się na zakup ziemi z własnych pieniędzy/ fot. shutterstock

Polski rolnik chętnie inwestuje w ziemię – ponad 60 proc. zdecydowało się na zakup ziemi z własnych pieniędzy. Podobnie jest w przypadku zakupu maszyn rolniczych – co drugi właściciel gospodarstwa kupił sprzęt za gotówkę. Jako alternatywne źródło finansowania rolnicy wskazują najczęściej kredyt preferencyjny – takie wnioski wynikają z badań Agribus zrealizowanych na zlecenie Banku BGŻ BNP Paribas przez agencję badawczą Martin&Jacob.

Niemalże co drugi przedstawiciel gospodarstwa rolnego wskazuje zakup ziemi, jako najlepszą formę oszczędzania. Natomiast ponad 30 proc. rolników zainwestowałoby w rozwój własnego gospodarstwa traktując to, jako rodzaj kapitału na przyszłość.

Zapytani o ocenę możliwości rozwoju gospodarstwa respondenci najchętniej zdecydowaliby się na powiększenie areału upraw i skoncentrowanie na najbardziej dochodowych z nich. Rolnicy chętnie inwestują w rozwój swoich gospodarstw, ponieważ blisko 60 proc. z nich po przejściu na emeryturę planuje je przekazać swoim dzieciom.

- Wyniki analizy potwierdzają rosnące zainteresowanie zakupem ziemi wśród rolników. Z naszych obserwacji wynika, że najchętniej sięgają po kredyty preferencyjne. W większości wykorzystywane są one na zakup gruntów rolnych, budowę oraz modernizację budynków, a także zakup maszyn i urządzeń. Proponowana przez nas szeroka oferta kredytowa na zakup gruntów jest jeszcze bardziej atrakcyjna w kontekście planowanych zmian w przepisach dotyczących obrotu ziemią – powiedział Bartosz Urbaniak, członek zarządu banku BGŻ BNP Paribas, odpowiedzialny za obszar bankowości MŚP i Agro.

Wybierając bank rolnicy najbardziej zwracają uwagę na dogodną lokalizację placówki, bezpieczeństwo powierzonych środków i zaufanie do banku. Co ciekawe, dla ankietowanych osób istotnym kryterium wyboru banku jest rekomendacja bliskich, którzy już korzystają z jego usług. Do oddziału najczęściej udają się, aby wypłacić gotówkę i zrealizować przelewy.

Na przestrzeni ostatniego roku poziom satysfakcji klientów banków w tej grupie nie zmienił się – tak uważa blisko 80 proc. Nadal najbardziej preferowaną formą kontaktu z bankiem jest spotkanie z doradcą w placówce. Jako najlepsze źródło wiedzy na temat oferty wskazują telewizję, opinię znajomych i internet, szczególnie serwisy branżowe.

W Internecie rolnik poszukuje informacji branżowych. W tym celu najczęściej odwiedza serwis Youtube, portale społecznościowe, fora oraz blogi. Do najbardziej popularnych portali społecznościowych należą: Facebook, Nasza Klasa, Instagram i Twitter.

Rolnik na swoim smartfonie lub tablecie korzysta aktywnie z aplikacji. Najczęściej sprawdza pogodę, co się dzieje na Facebook’u, przegląda pocztę e-mailową, loguje się do swojego banku oraz korzysta z map i nawigacji. Korzystając z dostępu do konta przez Internet ceni sobie również bardzo dostęp do informacji branżowych, możliwość złożenia wniosku o kredyt i ubezpieczenie. Istotna jest również możliwość porównania wydajności gospodarstw oraz rozliczenia VAT-u.

Najbardziej dokuczliwym czynnikiem, który negatywnie wpłynął na gospodarstwa rolne w 2015 r. była susza – uważa tak blisko 80 proc. pytanych. Natomiast wprowadzenie embargo w 2014 r. nie było aż tak odczuwalne jak się obawiano. Jedynie 7 proc. gospodarzy uznało je za największe zagrożenie dla prowadzonej działalności.

WIĘCEJ NA TEMAT

PRAWO I DOTACJE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.