Ograniczenia prawne skutecznie wstrzymują rozwój produkcji cydru w Polsce

Autor: www.sadyogrody.pl/pr 18 września 2018 13:17

Ograniczenia prawne skutecznie wstrzymują rozwój produkcji cydru w Polsce fot. shutterstock.com

Mógłby to być nasz flagowy trunek, bo to Polska w końcu jest największym producentem jabłek w Unii Europejskiej (w tym roku może być to nawet 5 mln ton!), a na świecie, po Chinach i USA, zajmujemy trzecie miejsce. Cydr -  lekki, jabłkowy  trunek, idealny wprost na lato, tak popularny od lat w Anglii i Wielkiej Brytanii, z roku na rok zdobywa coraz więcej miłośników także w Polsce. Ale – jak mówią producenci zrzeszeni w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa- ograniczenia prawne skutecznie wstrzymują rozwój tej kategorii w naszym kraju.

Światowy rynek cydru rośnie intensywnie. Zgodnie z analizami Allied Market Research do 2023 roku możemy spodziewać się w skali globalnej wzrostu 6,1 % rok do roku. Prognozy mówią, że w 2023 wartość rynku  cydru osiągnie 16,252 mln $. To najbardziej spektakularny wzrost na dzisiejszym rynku alkoholowym.

W związku z rosnącym zainteresowaniem tym produktem, AICV – europejska organizacja reprezentująca producentów cydru i win owocowych, której członkiem jest Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa -  po raz drugi zorganizowała we Frankfurcie międzynarodową konferencję „Global Cider Forum”. Na początku września nad Menem spotkało się blisko 150 uczestników z całego świata. Cel? Porównanie zarówno sytuacji rynkowej w różnych krajach, jak i wymogów prawnych, trendów oraz przeanalizowanie możliwości zaopatrzenia w surowce.

- W trakcie Global Cider Forum o Polsce mówiono wielokrotnie. Zarówno przy okazji informacji o tegorocznych wysokich plonach i sytuacji na rynku jabłek - głównego składnika cydru, jak i w trakcie prezentacji danych dotyczących wzrostu kategorii w poszczególnych krajach europejskich. Komentowano zjawisko obserwowane na naszym rynku, gdzie konkurencję dla rodzimych producentów cydru stanowią marki oferowane jako napoje piwne o smaku jabłkowym  – mówi Magdalena Zielińska, Prezes ZP PRW.

Moda na cydr przekracza granice i rozprzestrzenia się po świecie. Jeszcze w roku 2007 r.  78% wolumenu cydru  było konsumowane w krajach Europy Zachodniej,  w 2017 r.  już 56%, przy czym za bardzo perspektywiczne uznawane są rynki Europy Wschodniej, niezwykle obiecująco wyglądają też prognozy dla Azji i Afryki. Co to oznacza dla Polski jako trzeciego producenta jabłek na świecie?

- Warto z uwagą przeanalizować boom na światowym rynku cydru, by jak najlepiej wykorzystać potencjał polskiego sadownictwa i winiarstwa – uważa  Magdalena Zielińska.

Dowodem uwagi, jaką poświęcają cydrowi Niemcy (to tam zorganizowano konferencję po raz drugi) jest chociażby fakt, że Global Cider Forum otworzyła Julia Kloeckner - minister rolnictwa i polityki żywnościowej Niemiec, a udział w niej wziął również Volker Bouffier - premier Hesji– stolicy niemieckiego „Apfelwein”.

Obserwowanym w ostatnich latach zjawiskiem jest też ewolucja kategorii i innowacje. Coraz większy udział stanowią cydry o smakach innych niż jabłkowy, rozwój tego segmentu jest szczególnie intensywny w krajach Europy Zachodniej, Afryce i Ameryce Północnej. Globalnie skumulowany roczny wskaźnik wzrostu w okresie 2012 - 2017 segmentu cydrów aromatyzowanych szacuje się na 21,3%, natomiast cydru o smaku jabłkowym na 5,3%. W Europie Zachodniej  w 2017 r. udziały wyglądały następująco: cydr o smaku jabłkowym  - 73%, o smakach innych owoców  - 22%, perry -  5%. Przy czym w Europie Zachodniej w latach 2012-2017 nastąpił duży wzrost w obrębie cydrów aromatyzowanych, natomiast cydr jabłkowy i perry odnotowały spadki.

Owoce jagodowe – to prawie ¾ wielkości produkcji cydrów aromatyzowanych. Wśród nich najchętniej wybierane są mieszanki tych owoców, natomiast najpopularniejsze owoce to truskawka, jeżyna, borówka amerykańska i malina.

WIĘCEJ NA TEMAT

PRAWO I DOTACJE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.