Nad grupami producentów zebrały się czarne chmury? - relacja debaty (galeria zdjęć)

Autor: Aneta Gwara/www.sadyogrody.pl 03 stycznia 2017 09:23

- Obecnie zrzeszanie się i rozmowy powinny nam pomóc na rodzimym rynku. To na miejscu mamy być szanowani jako producenci. To właśnie jabłka są produktem, który nas wyróżnia. Nasza produkcja wynosi obecnie 40 proc. produkcji unijnej. Realnie wpływamy na rynek unijny i problem Polski jest problemem całej Unii Europejskiej. W żadnym innym produkcie nie mamy takiego wpływu na rynek unijny, nie mamy nawet takiego wpływu na rynek światowy. Tak naprawdę po naszej stronie jest piłeczka i jak sobie teraz poradzimy to taką przyszłość będą miały nasze dzieci i wnuki – posumował prezes Appolonii. 

Dominika Kozarzewska, prezes grupy Polskie Jagody również przyznała, że zrzeszanie się nie jest rozwiązaniem wszystkich problemów. Konsolidowanie się ma sens wtedy, kiedy biorą w nim udział podmioty silne, które mają długoterminową wizję rozwoju, swojej obecności na tym rynku i są w stanie zapewnić najwyższą jakość produktów. Według niej, tak jest na rynku borówek.

- Rynek borówki znacznie różni się od rynku jabłek. Można powiedzieć, że jest łatwiejszy, ponieważ jest "płytszy", a wolumeny w skali światowej są znacznie mniejsze. Zarówno borówka jako owoc, jak i sama Polska, odniosła już sukces na tym rynku. Wydawałoby się, że jako plantatorzy działamy w bardzo luksusowych warunkach, jednak w tej chwili ważne jest, żeby za kilka lat nie znaleźć się w takim miejscu jak jabłka – tłumaczyła.

Pryznała, że Polish Berry Cooperative to połączenie trzech grup, które już odnosiły sukcesy i sprzedawały swoje produkty na bardzo wymagające rynki. - Producenci borówki już dawno podjęli decyzję o tym, że jakość musi być tylko najlepsza, a tylko najlepsze jest wystarczające dobre. Ponadto chcieliśmy swoją ofertę kierować na najbardziej wymagające rynki na świecie i robimy to z sukcesami – w przypadku borówki – od lat – mówiła Kozarzewska.

Według niej, trzeba zastanowić się jak tego nie zepsuć. - Wydaje mi się, że przed borówką jest jeszcze wiele lat dobrej passy, jednak zależy to w dużej mierze od tego, czy będziemy konsolidować ten rynek i zrzeszać się. Bardzo łatwo zepsuć renomę polskich borówek, która w tej chwili jest doskonała – dodała.

Polish Berry Cooperative ma za sobą jeden sezon wspólnej sprzedaży prowadzonej przez trzy grupy. - Póki co jest za wcześnie żeby powiedzieć, czy cele konsolidacji zostały osiągnięte tym bardziej, że określamy je co najmniej w trzech kategoriach. Cele krótkoterminowe zrealizowaliśmy. Dzięki współpracy - w tym słabym pod względem wysokości plonów w sezonie - udało nam się zrealizować wszystkie kontrakty więc jest to sukces. Borówki sprzedajemy do ponad 20 krajów na czterech kontynentach. W tym roku do grona naszych odbiorców dołączył jeszcze Hongkong – tłumaczyła prezes Polskie Jagody.

Według niej, problemy grup producentów wynikają z brakiem komunikowania członkom celów długoterminowych, dla których grupy są powołane. Żeby uzmysłowić, że czasami warto sprzedać teraz za 10 groszy mniej po to, żeby za 10 lat być na nowych rynkach. Jeżeli komuś zależy na paru groszach więcej jutro niż na tym, żeby w ogóle na rynku istnieć na 15 lat to taka współpraca nie ma najmniejszego sensu – podsumowała Dominika Kozarzewska. 

WIĘCEJ NA TEMAT

PRAWO I DOTACJE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.