Ministerstwo Środowiska o zmianach procedur dotyczących szacowania szkód bobrowych

Autor: www.krir.pl 10 kwietnia 2019 08:40

Ministerstwo Środowiska o zmianach procedur dotyczących szacowania szkód bobrowych fot.shutterstock.com

W odpowiedzi na wniosek Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych w sprawie zmiany procedur dotyczących szacowania szkód bobrowych, Minister Środowiska przekazał poniższe informacje.

Roszczenia z tytułu szkód wyrządzonych przez bobry podlegają ocenie w kontekście art. 126 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2018 r. poz. 1614, z późn. zm.) i rozporządzenia Ministra Srodowiska z dnia 8 lutego 2018 r. w sprawie szacowania szkód wyrządzonych przez niektóre gatunki zwierząt objęte ochronq gatunkową (Dz. U. z 2018 r. poz. 645). Natomiast przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096, z późn. zm.) nie mają zastosowania przy procedowaniu wniosków o wypłatę odszkodowań za szkody wyrządzone przez bobry.

Podkreślono, że wniosek o odszkodowanie za szkodę musi zawierać informacje, o których mowa '„v 2 ust. 4 rozporządzenia w sprawie szacowania szkód wyrządzonych przez niektóre gatunki zwierząt objęte ochroną gatunkową oraz załączniki wskazane w 2 ust. 5 ww. rozporządzenia, są to m.in.:

 - kopia dokumentu potwierdzającego prawo własności mienia, które uległo szkodzie, lub
 - kopia dokumentu potwierdzającego oddanie poszkodowanemu mienia, które uległo szkodzie, do gospodarczego korzystania, w szczególności umowy użytkowania, najmu, dzierżawy lub oświadczenia właściciela gruntu, lub

- oświadczenie poszkodowanego o posiadaniu samoistnym mienia, które uległo szkodzie.

Resort środowiska dodał, iż żądanie przedłożenia innych dokumentów niż tych wymienionych w rozporządzeniu, w tym np. oświadczenia o aktualności załączonego dokumentu nie jest wymogiem obligatoryjnym, wobec tego na podstawie 2 ust. 7 rozporządzenia, nie może być wymagane przez organ odpowiadający za szacowanie szkód.

Odnośnie terminu dostarczania dokumentów potwierdzających prawo własności poinformowano, że niniejsza kwestia również została określona w rozporządzaniu. Co do zasady kompletny wniosek wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami określonymi w rozporządzeniu musi zostać złożony do regionalnej dyrekcji ochrony środowiska po stwierdzeniu szkody. Jeżeli wniosek zawiera braki lub do wniosku nie dołączono dokumentów określonych 'tv ust. 5 rozporządzenia, właściwy organ wzywa poszkodowanego do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania i poucza o skutkach nieuzupełnienia wniosku. W przypadku nieuzupełnienia wniosku przez poszkodowanego pozostawia się go bez rozpoznania.

Poinformowano także, że rozporządzenie przewiduje tylko jeden wyjątek od ogólnej zasady dotyczącej terminu przekazania wymaganych dokumentów. Jedynie w przypadku szkody wyrządzonej w odniesieniu do zwierząt, w pasiece albo w budowli stawów rybnych w gospodarstwie rybackim, jeżeli szkoda w tej budowli spowodowała albo może spowodować ubytek ryb, zgłoszenia szkody można dokonać również przez złożenie wniosku telefonicznie. W przypadku wniosku złożonego telefonicznie, o którym mowa w 2 ust. 2, dokumenty, o których mowa w ust. 5, przekazuje się podczas oględzin szkód.

W kwestii podjęcia stosownych kroków legislacyjnych zmierzających do zmiany rozporządzenia w zakresie, o którym mowa powyżej, Minister Środowiska poinformował, że w ocenie resortu zmiana obecnego stanu prawnego nie jest zasadna.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRAWO I DOTACJE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.