Minister rolnictwa: Chiny to dla nas strategiczny partner

Autor: PAP 21 września 2015 15:25

Minister rolnictwa: Chiny to dla nas strategiczny partner Marek Sawicki, minister rolnictwa i rozwoju wsi/ fot. Żelazna Studio

- Chiny to nasz strategiczny partner - powiedział Marek Sawicki, minister rolnictwa i rozwoju wsi, podczas VI posiedzenia Polsko-Chińskiej Grupy Roboczej ds. współpracy w dziedzinie rolnictwa i gospodarki żywnościowej, które odbywało się dziś na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich podczas Polagry.

Dzisiejsze spotkanie Marka Sawickiego i wiceministra rolnictwa Chińskiej Republiki Ludowej Qu Dongyu było okazją do bezpośrednich rozmów o kierunkach dalszej współpracy i możliwościach zwiększenia dostępu naszych produktów na rynek chiński. Już jutro rozpoczną się wizyty chińskich inspektorów w Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, a następnie w sadach i przechowalniach owoców.

Szefowie delegacji: polskiej i chińskiej podpisali "Porozumienie między Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rzeczpospolitej polskiej, a Ministerstwem Rolnictwa Chińskiej Republiki Ludowej o współpracy w ramach Polsko-Chińskiego Centrum Nauki i Technologii Rolnej. W stosunku do podobnego porozumienia z 2006 roku obecne porozumienie zostało uzupełnione o obszary współpracy, w których instytuty badawcze rozważają możliwości realizowania wspólnych projektów. Niezależnie od podpisanego porozumienia polskie instytuty badawcze są otwarte na możliwość współpracy z chińskimi podmiotami.

Kolejną okazją do polsko-chińskich rozmów będzie 10. Forum ds. Współpracy Rolniczej i Ekonomicznej miedzy Chinami a Europą Środkowowschodnią, które w dniach 22-24 września 2015 r. odbędzie się w Budapeszcie.

Polska odnotowuje ujemne saldo handlowe w obrocie artykułami rolno-spożywczymi z Chinami. W 2013 r., w wyniku znacznego wzrostu eksportu i zmniejszenia importu, saldo było niemal dwukrotnie mniejsze niż w 2012 r. W roku 2014 wartość eksportu do Chin wyniosła 163 mln EUR i zwiększyła się w porównaniu do 2013 r. o 3,6 proc.

W tegorocznej edycji targów SIAL China w Szanghaju Polska pełniła rolę Special Amber Sponsor. Było to szczególne wyróżnienie. Liczymy, że dzięki pełnieniu tej roli polskie produkty rolno-spożywcze będą coraz lepiej rozpoznawalne na rynku chińskim.

W targach wzięło udział ponad 110 polskich firm z branży rolno-spożywczej. Po raz pierwszy w historii polskiego uczestnictwa w targach SIAL China udało się zgromadzić tak wiele polskich firm w jednym pawilonie. Intensyfikacja działań promocyjnych jest jednym z kroków, mających na celu budowanie polskiej marki na chińskim rynku. Pod względem ilości wystawców, Polska znalazła się w pierwszej piątce.

Obecnie na rynku chińskim realizowana jest kampania informacyjno-promocyjna - "Europejskie jabłka dwukolorowe", trzyletnia kampania (rozpoczęta w 2014 r.), realizowana przez konsorcjum: Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw "Unia Owocowa" i Związek Sadowników RP

W sierpniu 2015 r. Agencja Rynku Rolnego zrealizowała misję gospodarczą do Hongkongu połączoną z wystąpieniem targowym podczas targów "Food Expo" w dniach 13-17.08.2015. Agencja była organizatorem stoiska narodowego z udziałem 20 polskich firm reprezentujących branże, m.in. owocowo-warzywną, żywność ekologiczną, i napoje. Uczestnicy misji wzięli udział w spotkaniach z przedstawicielami miejscowych sieci handlowych oraz zapoznali się z ofertą lokalnych sklepów.

14 sierpnia 2015 r. członkowie misji oraz polscy przedsiębiorcy uczestniczący w Food Expo 2015 uczestniczyli w seminarium pt. "Eksport produktów rolno-spożywczych do Hong Kongu i Chin kontynentalnych - bariery i możliwości". Podczas wystąpienia targowego polscy producenci żywności uczestniczyli także w rozmowach b2b z przedstawicielami azjatyckich firm handlowych zainteresowanych zakupem polskiej żywności.

W najbliższym czasie planujemy organizację stoiska informacyjno-promocyjnego na targach Sichuan Agriculture Expo & Chengdu International Urban Modern Agriculture Expo w Chengdu, w dniach 19 - 23 listopada 2015 r. a także udział w targach SIAL China 2016.

Ponadto, planowane jest przeprowadzenie przez związki i organizacje branżowe na rynku chińskim (a także Algierii i Białorusi) 3-letniej kampanii promocyjnej "Smaki Europy - jakość i tradycja". Kampania ta realizowana będzie przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP, Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw - Spółdzielnia Osób Prawnych, Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego oraz Związek Sadowników RP. Stosowna umowa pomiędzy ww. konsorcjum a ARR została podpisana 21 lipca br.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

PRAWO I DOTACJE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM